Halvor India Brown Ale Allgrain

Ok, takk....gleder meg voldsomt til denne, så kjipt å drite seg ut på karboneringa  :bank2:

Må se hva FG blir før jeg tar en avgjørelse på hvor mye sukker det blir :yes:
 
Smakte på den første flaska nå i kveld...karbonert i 2 uker på flaske og 3 dager i kjøleskapet...dette er den beste øla jeg har laget til nå!

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
 
åhh, dette er et magisk øl!  :bank2:

Første gang jeg laget dette fikk jeg ikke med sukkeret i kittet (shame on you Bryggselv :yes:)
Men jeg var ikke helt med på skyllinga ennå, så ølet ble sterkt, humlete og veldig godt!
Prøvesmaking var helt Ok, men når det hadde stått litt til lagring, kom en fantastisk kompleks smak av kjeks, kaffe, karamell og frukt fram.

Nå har jeg akkurat gjæra ferdig andre forsøk. Måtte smake litt på det i kveld (etter 2 hele dager med karbonering  ;D) og det gir helt andre smaker enn forrige gang. Aroma av plomme/rosin,
søtlig og karamellaktig smak. Gleder meg sykt til dette er ferdig modnet!!!

Gahr og Odland har en GOD smak og jeg håper jeg snart kan mekke like gode brygg som disse kara!
 
Gahr skrev:
Hvis det er en ting jeg ikke er, så er det gniten på oppskrifter, takk.

ABC Halvor India Brown Ale

OG: 16.3 °Plato
FG: 3,3 °Plato
IBU: 60

84, 3 % pale
3,4 % cara 20
3,4 % special B
1,7 % brown malt
2,6 % chocolate malt
4,3 % muscovado sugar
Chinook at 60 min. to reach target IBU
2,67 g /l Cascade at 15 min
2,67 g /l Cascade at 2 min
1 g/l Chinook dryhopping
2 g/l Cascade dryhopping
WLP001/WY1056/US-05 yeast


Jeg ser jeg mangler cascade for øyeblikket, er det noen anbefalinger på hva jeg kunne benyttet i denne som erstatning?

Har følgende humler pdd.
Admiral 100g
Amarillo
Challenger 250
Challenger
Chinook 200g
Citra 100g
Columbus 100g
Fuggles 100g
Green Bullet 100g
Magnum 2012 100g
Mosaic 100g
Northern Brewer 100g
Target 100g

EKG
Centennial
 
Odland skrev:
Har det i kokingen. Siste 15 min om jeg ikke husker helt feil.
Hei, kjøpte kittet fra Bryggselv og kokte på lørdag og hadde tørrhumle oppi igår.
Hvor lenge skal jeg normalt vente før jeg tapper etter gjæring stopper eller skal jeg måle og vente på FG ?

Bård
 
kanskje jeg ikke har lest godt nok, men klarer ikke å finne når dry-hoppingen skal finne sted? er det ca. etter 4-5 dager og 9?
 
Tilsett første del når stormgjæringen har lagt seg, dag 5 er helt ok. Andre del rundt dag 9.
 
Gahr skrev:
Centennial eller Amarillo.

Hei.

Jeg har laget en Brown ale med dette hunleskjema et par ganger. I morgen tenker jeg å bytte cascade med Amarillo. Er det ok å bruke akkurat samme mengde pr liter eller bør dette justeres?
 
Bruk samme mengde, men justér mengden Chinook på 60 min. For å holde IBU-en lik.
 
Spent på å prøve dette ølet, plukket jeg med meg et par sett fra Bryggselv i Kristiansand i dag. Men, når jeg sjekker innholdet nå, ser jeg at det er bare fire poser humle: FWH,15 min, 2 min og 1 pose til dry hop. Det stemmer for så vidt med det humleskjema som fulgte med settene, men altså ikke med oppskriften som er gjengitt i denne tråden. Hva skal man tro..?
 
Vi har delt mengden dry hop i 2 omganger. Alt kommer i en pose i settene. Du kan tilsette alt samtidig eller dele det over 2 ganger.
 
Tilbake
Topp