Handleliste og forslag til første brygg?

En tur innom den lokale bruktbutikken innbrakte et 30 liter gjæringsspann (hel og pen, trenger bare gjærlås) og en rund termoboks (ca 10 liter) med en enkel tappekran. Som sil i denne tenkte jeg bruke en damprist, som folder seg ut så den ligger inntil veggene. Det kan kanskje være aktuelt å trekke et tynt stoff over den også?

Jeg har allerede en 10 liter kjele, og vi får sikkert lånt en til ved behov.
Utenom gjærlås, ser jeg at vi trenger flasker/kapsler og kapselpåsetter. En oechslevekt er vel også greit å ha.
Hva mer trenger vi av utstyr?

Noen store mengder blir det vel neppe med så smått utstyr, men som første prosjekt er det greit for å bli fortrolig med teknikker, rutiner og hygiene. Så får heller lista legges høyere etter hvert.
Hvor mye kan vi brygge av gangen med dette, rundt 8-10 liter?
Finnes det en enkel oppskrift som er velegnet for nybegynnere, og som lett kan tilpasses volumet på utstyret vårt?

Europris (om man vil dra et sted å shoppe) har diverse, så som gjæringsbøtter (jeg for min del synes det er greit med en i tillegg - kjekk å ha), oechselvekt, kapsler, kapseltang, gjærlås. Ellers er nettbutikker som Maltbua og Petit Agentur kjekke å ha, og ha med å gjøre også. Om man liker godt øl så kommer flasker av seg selv... Eller om man har en pub i nærheten med utvalg litt ut over kranøl, så er det sikkert mulig å spørre om å få tomgods.

Tappekran til gjæringsbøtte - synes personlig den som Petit har er utmerket til Europris sine gjæringsøtter.

I en 10-liter kjele så kan man brugge øl fra ekstrakt, men det skal ikke jeg begi meg ut å fortelle om i og med at de fikke jeg sjelden til, og mest sannsynlig ikke fordi de er vansklig å få til. Søk litt rundt på forumet her, så finnes det info for vellykkede fremgansmåter.

Humleposer. De kalles også vaskeposer for undertøy. Fåes hos Cubus ol.

Vekt til humle. En moderne elektronisk kjøkkenvekt som måler i gram er midt i blinken, ellers bør den veie med en nøyaktighet ned til 5g og mengder ned til 10g.

Vørterkjøler. Søk her på bruket for patenter, synsinger, metoder mm. Det mest vanlige virker som er en spiral med kobberrør av egnet lengde og dimensjon (8-12mm er visst vanlig) som man senker ned i vørteren samtidig som man sender kaldt vann gjennom.

Slangestump. Dimensjon som man kan tre utenpå kranen til gjæringsbøtten. Jeg har en av silikon på en god halvmeter som brukes til ganske så mye: Tapping fra kokekar til gjøringsbøtte, tapping fra gjæringsbøtte til gjæringsbøtte ved behov, fra gjærlåshull til et litermål med vann for veldig aktiv gjæring, tapping på flasker.

Rengjøringsmiddel: Stoutrens og sterkrens fra Petit er det jeg bruker, men mye forskjellig brukes. Definsiseringsmiddel basert på forsforsyre (Sterkrens og StarSan virker å være populære) er veldig praktisk i bruk da det ikke krever utskylling før bruk.

Slik jeg ser det, er det kokekapasiteten din som er en liten bøyg. Kokeutstyr på over 30 liter (som er akkurat nok til å koke en batch på vel 20 liter) kan fort bli en del kroner.

Det er sikkert noe lurt jeg har glemt, men den beste og til dels morsomste måten å finne ut av ting på er å prøve. Siden utstyret er lite er det jo ikke allverdens med råvarer som går fløyten om det skulle gå galt.

JonP

Den lokale Europrisen er av den store typen, og burde være rimelig velassortert. Jeg får skrive ut handlelisten og ta en tur over helga

Undertøysposer har vi liggende, men kona vil nok sette pris på om jeg kjøper egne humleposer. Elektronisk vekt finnes også - 1g trinn ved 0-1 kg, og 5g ved 1-3 kg. Den burde duge?

Jeg kan nok få tilgang til en 10 liters kjele til, men det er kanskje litt tungvint å jobbe med to kjeler?

Slangestump i silikon - er det den myke gjennomsiktige de kaller laboratorieslange ?

Jeg brygget mitt første ekstraktbrygg i en 10L kjele, og spedde ut med vann til ca 20L brygg. Oppskriften jeg brukte var

4 kg muntons medium (amber) ekstrakt
200g crystalmalt
50g chokolate malt
50g challenger, 60min
30g East Kent golding, 5 min
Wyeast 1968 London ESB ale (ingen starter, slo posen rett i bøtta etter ca 3 timer svelling i "smack pack")

Kokte som sagt alt i en 10L kjele, og spedde ut med vann direkte fra springen. Dette er en variant av Gordie Brown Ale i boka "Moderne Hjemmebrygging" (et must, løp og kjøp!) - og jeg synes det ble veldig bra - lav bitterhet, høy fruktighet, fylde og sødme.

Hvis du har mulighet er det bedre å koke mer av vørteren - det gir bedre utbytte av humle (trenger mindre humle), men det er mye arbeid med to kjeler. Jeg har gjort det noen ganger, og endte med å kjøpe en 20L får-i-kål gryte på OBS til 400kr istedet. Uansett.. lykke til!

Takk for innspill. Jeg tror nok det frister mest å få "hands on" erfaring med riktig maltbrygging, selv om ekstraktbrygging nok hadde gitt god øving (og sikkert smakfullt øl)

Men kjelen(e) er nok i minste laget for slike planer. Jeg ser ellers at Jernia har en billigserie med kjeler på 17 og 19 liter til under tusenlappen. Dette er vel noe knapt, og jeg får satse på at et besøk på det lokale overskuddslageret til forsvaret resulterer i noe større.

Tilbake
Topp