Hei godtfolk!
Jeg drikker en del tørr cider nå og da (typ, Alde, Bøddel, Ring3, Hardanger Kvasshovden o.l) og har blitt mer og mer nysgjerrig på det å brygge litt på egenhånd. Jeg lurte derfor på om noen kunne guide meg litt ift. en handleliste brygging av cider?
Jeg har tilgang til et par epletrær med store smaksrike men ikke for søte vinterepler som jeg tenker at må være topp til bruk i ciderproduksjon. Samtidig har jeg en juicer som jeg så for meg å bruke. Målet er å lage min egen perlende cider som skal være tørr (6 til 11 g/l ser de nevnte ciderne ut til å ligge på)
Spørsmålene mine er som følger:
På forhånd takk for all inputt jeg kan få på dette området. Har søkt litt rundt på forumet og finner erfaring her og der, men finner ikke totalen for det jeg lurer på.
Fint om noen vil hjelpe ut en nysgjerrig nybegynner
Jeg drikker en del tørr cider nå og da (typ, Alde, Bøddel, Ring3, Hardanger Kvasshovden o.l) og har blitt mer og mer nysgjerrig på det å brygge litt på egenhånd. Jeg lurte derfor på om noen kunne guide meg litt ift. en handleliste brygging av cider?
Jeg har tilgang til et par epletrær med store smaksrike men ikke for søte vinterepler som jeg tenker at må være topp til bruk i ciderproduksjon. Samtidig har jeg en juicer som jeg så for meg å bruke. Målet er å lage min egen perlende cider som skal være tørr (6 til 11 g/l ser de nevnte ciderne ut til å ligge på)
Spørsmålene mine er som følger:
- Utstyr
Kan noen bekrefte og komplettere utstyrslisten nedenfor og legge til anbefalinger, eller eventuelt gode erfaringer med "starterkits"?
- Gjæringskar med tappekran, og vannlås
- Desinfiseringsmiddel
- Camdentabletter
- Champagne-/Cidergjær
- Gjærnæring
- Noe form for stoff/klut for filtrering?
- En annen beholder for til å helle over fra gjæringskaret, for videre oppbevaring? (sett dette i noen youtube videoer, men ikke helt skjønt greia).
- Måleinstrumenter - Hva trenger jeg av måleinstrumenter?
- Hydrometer og/eller Refraktometer. Noe mer eller trenger jeg bare én av disse?
- Tapping og oppbevaring - Hva trenger jeg?
Burde jeg vurdere 0,33 med metallkork? 0,5L (eller større) flasker med hengslet kork? eller hva med "tønne"?
- Flaskeetikett
Hvordan gjøres det? Vanlig printer, men selvklebende printerark, eller?
- Vurdere å starte med eplejuice fra coop?
Kan noen med kjennskap til god norsk cider fortelle meg om det er mulig å oppnå noe som helst i nærheten av det jeg ønsker (perlende tørr cider) ved å bruke f.eks Coop eplecider som jeg ser mange nevne? eller burde jeg fortsatt gå for vintereplene fra hagen til mor og far?
- Hvordan får man cideren perlende?
Som nevnt ønsker jeg en tradisjonell tørr perlende cider (med "kullsyre"). Skjer dette av seg selv eller må man gjøre noe spesielt for å få til det?
- Temperatur for gjæring?
Jeg leser at temperaturen bør være typ 15-18 grader. Jeg har jo en kjeller som sannsynligvis holder mellom 16-18 grader gjennom hele sommeren, men kanskje kan komme opp i 20 grader på de varmeste dagene. Går dette fint eller bør jeg bruke det ekstra kjøleskapet jeg har, og bare stille den inn på relativt høy temp (svak kjøling for å holde rundt 15 grader)?
På forhånd takk for all inputt jeg kan få på dette området. Har søkt litt rundt på forumet og finner erfaring her og der, men finner ikke totalen for det jeg lurer på.
Fint om noen vil hjelpe ut en nysgjerrig nybegynner