Handleliste og tips rundt ciderproduksjon av tradisjonell tørr cider (nybegynner)

Hei godtfolk!
Jeg drikker en del tørr cider nå og da (typ, Alde, Bøddel, Ring3, Hardanger Kvasshovden o.l) og har blitt mer og mer nysgjerrig på det å brygge litt på egenhånd. Jeg lurte derfor på om noen kunne guide meg litt ift. en handleliste brygging av cider?

Jeg har tilgang til et par epletrær med store smaksrike men ikke for søte vinterepler som jeg tenker at må være topp til bruk i ciderproduksjon. Samtidig har jeg en juicer som jeg så for meg å bruke. Målet er å lage min egen perlende cider som skal være tørr (6 til 11 g/l ser de nevnte ciderne ut til å ligge på)

Spørsmålene mine er som følger:
  1. Utstyr
    Kan noen bekrefte og komplettere utstyrslisten nedenfor og legge til anbefalinger, eller eventuelt gode erfaringer med "starterkits"?
    - Gjæringskar med tappekran, og vannlås
    - Desinfiseringsmiddel
    - Camdentabletter
    - Champagne-/Cidergjær
    - Gjærnæring
    - Noe form for stoff/klut for filtrering?
    - En annen beholder for til å helle over fra gjæringskaret, for videre oppbevaring? (sett dette i noen youtube videoer, men ikke helt skjønt greia).

  2. Måleinstrumenter - Hva trenger jeg av måleinstrumenter?
    - Hydrometer og/eller Refraktometer. Noe mer eller trenger jeg bare én av disse?

  3. Tapping og oppbevaring - Hva trenger jeg?
    Burde jeg vurdere 0,33 med metallkork? 0,5L (eller større) flasker med hengslet kork? eller hva med "tønne"?

  4. Flaskeetikett
    Hvordan gjøres det? Vanlig printer, men selvklebende printerark, eller?

  5. Vurdere å starte med eplejuice fra coop?
    Kan noen med kjennskap til god norsk cider fortelle meg om det er mulig å oppnå noe som helst i nærheten av det jeg ønsker (perlende tørr cider) ved å bruke f.eks Coop eplecider som jeg ser mange nevne? eller burde jeg fortsatt gå for vintereplene fra hagen til mor og far?

  6. Hvordan får man cideren perlende?
    Som nevnt ønsker jeg en tradisjonell tørr perlende cider (med "kullsyre"). Skjer dette av seg selv eller må man gjøre noe spesielt for å få til det?

  7. Temperatur for gjæring?
    Jeg leser at temperaturen bør være typ 15-18 grader. Jeg har jo en kjeller som sannsynligvis holder mellom 16-18 grader gjennom hele sommeren, men kanskje kan komme opp i 20 grader på de varmeste dagene. Går dette fint eller bør jeg bruke det ekstra kjøleskapet jeg har, og bare stille den inn på relativt høy temp (svak kjøling for å holde rundt 15 grader)?

På forhånd takk for all inputt jeg kan få på dette området. Har søkt litt rundt på forumet og finner erfaring her og der, men finner ikke totalen for det jeg lurer på.

Fint om noen vil hjelpe ut en nysgjerrig nybegynner :)
 
Kort sagt så er det i praksis identisk med ekstraktbrygging. Forskjellen er at du må drepe villgjær ved bruk av epler.

Du trenger et gjæringskar, noen til å desinfisere det med, gjær og campdentabletter/pulver (eller pasteurisering).

Hydrometer vil være tilstrekkelig.

Hva du fyller denne på etter gjæring kommer mest ann på hva som er mest praktisk for deg, selv bruker jeg 0.7l flakser til nærmest alt jeg flasker.

Det er flere som har god erfaring med å bare bruke den rimeligste juicen de får tak i, den er da pasteurisert og ikke behov for campden.

Gjæringstemperatur vil variere ut fra hvilken gjær du bruker, det er mye brukbar gjær som trives best mellom 20-24c. Lavere temperatur vil gi tregere gjæring, høyere vil kunne danne bismaker.

Finn guider for brygging av øl på youtube, det mye greit tilgjengelig der. (Guidene for cider er stort idiotiske..)

Det vanskeligste vil være å få den perlende, noe kullsyre vil dannes under gjæring men hvis du bruker vanlige gjæringsbøtter har du ingen kontroll over dette. Så du må få tilført kullsyre på en eller annen måte senere, med basisutstyr er det enkleste å ettergjære på flasker.
Utfordringen består i å finne ut hvilket volum co2 du ønsker.

Den kan også bli langt tørrere enn antatt, så du trenger muligens noe kunstig søtning (eller sukker som ikke lar seg gjære som f.eks laktose)
 
Jeg skal sette en cider på first price-juice nå, og skal teste ut cidergjæren til Fermentis: SafCider 5g Tørrgjær til Cider - BryggSelv Den skal være fin på romtemperatur.

Cider blir tørt, det er jo 100% gjærbart sukker i den, og med den kjøpjuicen jeg skal bruke, blir det nærmest en knastørr eplevin. Det er ikke så dumt å søte den opp. Om du fater, kan du jo drepe gjæren, og så søte opp, men skal du flaske, må du bruke kunstig søtstoff. Jeg har brukt 200 gram sukrin til 25 liter, og det blir knapt merkbart, men det runder av tørrheta litt.

Når du har gode epler, ville jeg bruke dem. Juice-cider'n blir god på sin måte, men den mangler den spesielle ciderkarakteren. Som sagt, den ligner mer på vin. Helst skulle en jo hatt ordentlige cider-epler, og laget en blanding for å balansere sødme og syre og bitterhet, men jeg har smakt god cider på vanlige eplesorter fra norske hager. Og jeg tror ikke jeg ville rota til den med kunstig søtstoff.
 
Har du aldri laget noe slikt før, anbefaler jeg å bruke juice fra butikken de første gangene.
  • Lag små batcher. Jula har 15 liters bøtter med lokk som er fine. Du må lage hull til gjærlås i lokket.
  • Ferdig juice har nok sukker til å bli normalstyrke, 4,5-5,5%.
  • Du kaller det "perlende". I min bok er perlende en drikke som er svakt karbonert, dvs lite kullsyre, men som er godt merkbar.
  • Etter ferdig gjæring i bøtte, tapper du over til ny bøtte. Ikke få med bunnfall.
  • Nå må du ha i en sukkerkilde til kullsyren. Du kan bruke sukker, eller litt mer eplejuice. Eplejuice inneholder ca. 11g sukker per liter. Får å få en perlende effekt hadde jeg brukt juice til ca 4g sukker per liter. Jeg hadde brukt juice til 8g sukker for å få normalt kullsyrenivå.
  • Har du eks 10 liter i ny bøtte (ferdig gjæret), vil tilsatt av 4dl eplejuice gi deg 4,2g/liter sukker til karbonering (44g/(10l+0,4l)=4,23g). Så flaskes på mørke flasker med kapsel eller svingkork.
  • Sett de varmt (på badet) i 14 dager for karbonering. Smak gjerne etter 1 uke. Sett de så kaldt for modning. Også cider har godt av lang modning.
  • Fordelen med å sette små batcher er at du kan eksperimentere med eks forskjellige typer gjær.
  • Når du har prosessen i fingrene, avanser til å juice selv. Å bruke en kjøkkenjuicer er slitsomt. Bedre å bruke en presse, men det koster mer om du ikke kan få låne. Felleskjøpet har både presser og sånn for å rive opp eplene før pressing.
Lykke til! :)
 
Oj. Så gøy! Tenk å få så bra svar på så kort tid :D

Ja, du har noen gode poeng der Yngve. Jeg tenker kanskje at jeg tester ut begge deler, men at jeg begynner med butikkkjøpt eplejuice (da den inneholder færre steg og jeg kan teste meg frem med ). Og at det kan være en god idé med flere mindre kar, ja. Det skal jeg gjøre!

Kommer nok til å teste ut hageeplene ved bruk av juiceren jeg allerede har (men kommer sikkert raskt til samme konklusjon som deg der, Yngve, og går til innkjøp av fruktmoser og fruktpresse, men akkurat nå er 3800 kr i meste laget for kun denne delen av prosessen uten at jeg har kjent på irritasjonen av juiceren :D ) Men uansett et bra tips!

  1. Men dere nevner ikke gjærnæring. Er det ikke så farlig eller er det så essensielt at det ikke nevnes? :)
  2. Hvor bør jeg handle flaskene fra? 0,7 med svingkork høres jo veldig behagelig ut, men har sikkert en vesentlig høyere kost enn 0,33 med metallkork? Er det noen tydelige fordeler eller ulemper mellom disse?
  3. Og har noen av dere lekt med etiketter til flaskene?

Takk så langt! Dette både hjelper og motiverer!
 
Gjærnæring er lurt, kan jo ikke huske på alt på rappen heller ;)

Flasker kjøper du i en bryggebutikk, finn, etc. Samme med en kapselpåsetter og kapsler. IKKE kjøp/bruk den der håndholdte, røde varianten (typisk Europris). Kjøp en bordmodell!

En fordel med små batcher a la 10-12 liter er at du fyller akkurat en kasse med 0,5 litere. Anbefaler sterkt kasser, ikke bare løsflasker :)
 
Gjærnæring er lurt, kan jo ikke huske på alt på rappen heller ;)

Flasker kjøper du i en bryggebutikk, finn, etc. Samme med en kapselpåsetter og kapsler. IKKE kjøp/bruk den der håndholdte, røde varianten (typisk Europris). Kjøp en bordmodell!

En fordel med små batcher a la 10-12 liter er at du fyller akkurat en kasse med 0,5 litere. Anbefaler sterkt kasser, ikke bare løsflasker :)
Hvor får en tak i kasser til 0.5 liters flasker? De gule på butikken er litt for trange til enkelte 0.5 liters flasker.
 
Pass på når det gjelder flasker. Long-neck er akkurat litt for høye for å stable kassene oppå hverandre. Bavaria varianten passer supert. :)
 
Som nevnt over, så blir cider veldig tørt om du ikke tar forholdsregler. Du for vel lett en negativ FG. Smak og behag. Kunstige søtningsstoffer kan brukes. Jeg pleier å flaske når SG er omtrent 1.010 (igjen, smak og behag), for så å pasteurisere flaskene etter noen dager når de har nådd passelig karbonering. Jeg synes dette gir en mye fyldigere cider.

En variant som jeg kaller Instant Cidre Royal er å tilsette økologisk solbærsirup. Jeg brukte i sin tid 18 liter eplejuice og 1.4 liter solbærsirup.
 
Som nevnt over, så blir cider veldig tørt om du ikke tar forholdsregler. Du for vel lett en negativ FG. Smak og behag. Kunstige søtningsstoffer kan brukes. Jeg pleier å flaske når SG er omtrent 1.010 (igjen, smak og behag), for så å pasteurisere flaskene etter noen dager når de har nådd passelig karbonering. Jeg synes dette gir en mye fyldigere cider.

En variant som jeg kaller Instant Cidre Royal er å tilsette økologisk solbærsirup. Jeg brukte i sin tid 18 liter eplejuice og 1.4 liter solbærsirup.
Jeg prøvde å pasteurisere.... Det gikk ikke bra. Korkene fløy av (i kjelen) ved 45°C ca... Smalt noe inn i he****e :(
 
Nice. Takk for "heads up"!

Så på Bryggselv også, som er relativt nærme, men der var typ det aller meste utsolgt hva gjelder flasker og kasser.
En av disse hadde vært perfekt, men jeg klarer ikke vente 5 uker :D
Husk at det går noen uker før flasking da... Ikke sikkert det blir så galt. Husk også at det ikke er "fort gjort i en port" å lage god cider...
 
Som nevnt over, så blir cider veldig tørt om du ikke tar forholdsregler. Du for vel lett en negativ FG. Smak og behag. Kunstige søtningsstoffer kan brukes. Jeg pleier å flaske når SG er omtrent 1.010 (igjen, smak og behag), for så å pasteurisere flaskene etter noen dager når de har nådd passelig karbonering. Jeg synes dette gir en mye fyldigere cider.

En variant som jeg kaller Instant Cidre Royal er å tilsette økologisk solbærsirup. Jeg brukte i sin tid 18 liter eplejuice og 1.4 liter solbærsirup.
Hvordan gjør du pasteuriseringen?
 
Tror det var @gustavf som kom med ideen. Setter flaskene i bryggemaskinen pluss en flaske med vann uten kork. Varmer opp til 65 grader. Måler også temperaturen inne i den åpne flasken med vann. Når den når 65 grader, lar du de stå i 20 minutter. På eget ansvar ;-)
Jeg har, i hvert fall, gjort noe lignende.
 
Du kan vel gjerne bruke plastflasker til cider. Du får sikkert kjøpt på butikken, fra pantelageret. (Jeg sørga for å skaffe meg et solid opplag av bjørnunger, og det var aldri noe problem.) Siden det ikke er humle i cideren, trenger du ikke å bekymre deg om lyspåvirkning. Og skal du prøve deg på pasteuriseringa, er plast avgjort en fordel:).

Og så gjærnæringa, ja. Det glemte jeg:(. Fint å bli påmint:).
 
Tilbake
Topp