Håpløs bryggedag - nye erfaringer

Hei,

Som overskriften sier så hadde jeg for en uke siden en håpløs bryggedag hvor det aller meste gikk feil.

Jeg hadde forberedt meg veldig godt før denne bryggedagen, hvor hver eneste detalj var tatt med i betraktning, men så godt som nesten alt gikk galt.

Tror jeg har skjønt hva som gikk galt og dermed så har jeg gjort meg en ny og meget nyttig erfaring selv om jeg gjerne skulle vært foruten.

Stuck mash !!!

Ville forsøke å stegmeske ett pils-ølsett fra ølbrygging.no ( 15 min på 55 grader, 60 min på 66 grader og 10 min på 78 grader ).

Problemet oppstod ( slik jeg ser det ) som følge av for mye og for tidlig sirkulering,
Fikk kontroll på dette etter mye røring og diverse annet styr.

Kom meg imidlertid igjennom bryggedagen og målte OG til 1.050 mot forventet 1.045

Det jeg nå ser er at jeg allerede har oppnådd en SG på 1.030.

Forventet FG er 1.011, og jeg ser at det på 4 dager allerede snart er halvgått løp UTEN PLOPPING i gjærlåsen ???

Har lest denne tråden og det beroliger meg delvis : https://forum.norbrygg.no/threads/plopping-i-gjaerlas-og-generelt-om-gjaering-les-dette-forst.24200/

Karet står i gjæringsskapet på 10 grader så det kan kanskje være en av grunnene til meget beskjeden plopping ? Men at det ikke har vært noen stormgjæring forundrer meg.

Gjæren jeg har brukt er 2 pakker Fermentis W34/70 på 23 liter vørter.
Brukte i tillegg 1 teskje gjærnæring.

Får vel bare vente å se....tror dere jeg vil kunne forvente å oppnå en FG på 1.011 ?

Mvh. Knut

Brygget tilsvarende mengde pils på søndag, også med 2 pakker W34/70.
Reagerte også på lavere trykk i karet enn ved gjæring av ale. De jeg har snakka med sier det er helt vanlig, og at lager gjæring ikke er like voldelig som ale gjæring pga. lavere temperatur. Mer Co2 vil være oppløst i ølet på lavere temperaturer, og derfor ikke forsvinne gjennom gjærlås eller lekkasje i bøtta.

Hvis SG går nedover, så gjærer det :)

Edit: Tydeliggjorde dette med Co2.

Sist redigert:
Nei, alt høres normalt ut. Hold den på 10 grader. Det trenger ikke ploppe, det kan være at lokket ikke er helt tett. Som Espen her sier, så lenge SG går nedover er det liv. Det er korrekt at det ikke "stormer" like mye i en lagergjær som i en alegjær. Nå kan du straks øke temp til 16 grader i to dager (for å fjerne diacetyl, just in case), så kan du gå ned til f.eks. 12 grader de siste 7-8 dagene. Når SG er stabil er det klart, men det kan hende du vil la den ligge på gjærkaka i noen dager ekstra, bare for å få litt "opprydding", selv om det strengt tatt ikke behøves.

Nei, alt høres normalt ut. Hold den på 10 grader. Det trenger ikke ploppe, det kan være at lokket ikke er helt tett. Som Espen her sier, så lenge SG går nedover er det liv. Det er korrekt at det ikke "stormer" like mye i en lagergjær som i en alegjær. Nå kan du straks øke temp til 16 grader i to dager (for å fjerne diacetyl, just in case), så kan du gå ned til f.eks. 12 grader de siste 7-8 dagene. Når SG er stabil er det klart, men det kan hende du vil la den ligge på gjærkaka i noen dager ekstra, bare for å få litt "opprydding", selv om det strengt tatt ikke behøves.
Beroligende ord...takk og takk ;-)
Måtte foreta en ny måling med hydrometeret, og SG er allerede nede i 1.016 (etter 6 dager) så jeg satte temperaturen opp til 18 grader for et par dagers diacetyl rast.
Kommer til å senke temperatur til 10 grader igjen slik at den kommer til å stå tilsammen 3 uker (minus disse 2 diacetyl rast dagene).

Mulig jeg cold crasher de to siste dagene på f.eks 2 grader.

Høres dette fornuftig ut ?

Når jeg gjærer ale litt på den kalde siden i kjelleren, får jeg ofte ikke noen voldsom stormgjæring, men et ganske rolig forløp. Det har ikke vært noen sammenheng mellom heftigheten i hovedgjæringsperioden, og graden av utgjæring. Så om du ikke opplever stormer og drama i "stormgjæringsfasen" er det ingen grunn til panikk. Min erfaring er at gjæren jobber godt når den jobber jamnt og trutt over litt lengre tid.

Men pass på at temperaturen ikke får synke. Nå sist hadde jeg en cream ale som truet med å stoppe omkring 1.020. Så jeg satte den et par-tre grader varmere, og sakte, men sikkert har den kommet seg ned på 1.009.

Beroligende ord...takk og takk ;-)
Måtte foreta en ny måling med hydrometeret, og SG er allerede nede i 1.016 (etter 6 dager) så jeg satte temperaturen opp til 18 grader for et par dagers diacetyl rast.
Kommer til å senke temperatur til 10 grader igjen slik at den kommer til å stå tilsammen 3 uker (minus disse 2 diacetyl rast dagene).

Mulig jeg cold crasher de to siste dagene på f.eks 2 grader.

Høres dette fornuftig ut ?

Det høres veldig fornuftig ut, og jeg tror dette blir en bra lager. Jeg ville nok satt den på kanskje 12-13 grader den siste tiden, fordi stomgjæringen, og smaken, allerede er satt. Jeg har kjørt hurtiglager metoden på MANGE brygg (kort fortalt: 10 grader over stormgjæring 4-5 dager, 11, 12, 13 grader pr dag til 2 uker). Interessant blir det om du følger opp denne tråden med smakstesting osv. !

Veldig godt å få sånn bekreftelse og beroligende ord fra dere andre hjemmebryggere. Man blir liksom litt i tvil når tingene tar en litt annen retning enn den man forventer på forhånd. Takk for fine svar :)

Jeg er selv nybegynner. Hos meg plopper det sjelden. Dette bildet fant jeg på facebook, og det forklarer en del:

13268083_10206591972339033_4970303364545879796_o.jpg

Sist redigert:
Og hvis lekkasjen er liten, vil det kunne ploppe i vei under stormgjæringen, når det produseres mye co2. Men så vil det stoppe når trykket avtar - og så tror vi at gjæringen har stoppet.

Gummipakningen i hullet i lokket blir litt tørrere med tida. Det kan være en ide å skifte den etter en tid. Og så er det lurt å alltid gå hele runden med litt trykk på for å sjekke at lokket sitter ordentlig. Jeg synes det er stas med plopping:).

Gode forklaringer dette.
Et lite spørsmål i denne sammenhengen :
Det sies at en lager bør stå i et 3 ukers gjæringsforløp, nettopp fordi denne har en litt mer moderat aktivitet i karet enn ale som man kanskje gjærer på 20 grader.

Jeg har allerede etter 1 uke nesten oppnådd forventet FG på 10 graders gjæringstemperatur i karet.

Mange vil da hevde at hvis man måler en stabil SG tre ganger over to dager så er det bare å starte å flaske, mens andre vil hevde at gjæren trenger litt ekstra tid til "å rydde opp" etter seg.

Hva er deres erfaring ? Kan jeg ikke bare være tålmodig å la denne stå i 3 uker ?

Eller la meg si 19 dager og så 2 dager cold crash på f.eks 2 grader

La den stå selv om FG er nådd.
Det sies at ryddejobben også vil bli gjort i flasker men at det vil ta lengre tid.
Og målingene kan godt bli gjort med tre dagers mellomrom.
Det hender at det tar noe tid å komme ned helt på slutten.

3 uker skader i alle fall aldri, og det kan godt stå lenger, også, om du av en eller anne grunn ikke får flasket akkurat etter 3 uker. Ellers kan det kanskje sies at hvis ølet er klart etter to uker, så kan du godt flaske da. Det vil være litt avhengig av øltype og gjærtype.

Jeg er selv nybegynner. Hos meg plopper det sjelden. Dette bildet fant jeg på facebook, og det forklarer en del:

Vis vedlegget 26711

Kan bare henge meg på denne; hos meg plopper det overhodet ikke i gjærlåsen, men jeg ser at det er bittelitt trykk i dunken, og når jeg presser lett på lokket hører jeg at det siver ut mellom lokket og bøtta. Dette problemet gjelder ei bøtte fra Brygg Selv, Jula bøtta som står ved siden av er tett. Hadde samme problem med forrige brygg i samme bøtta så jeg tror rett og slett det er så enkelt.

Jepp. Jeg har bare bryggselvbøtter til gjæring, og det plopper nesten aldri. Bekymret meg de to første batchene. Nå er det bare gøyal bonus hvis det plopper. ;)

Jepp. Jeg har bare bryggselvbøtter til gjæring, og det plopper nesten aldri. Bekymret meg de to første batchene. Nå er det bare gøyal bonus hvis det plopper. ;)

Lokkene på de bøttene er vriene å få av uten å skade dem litt, hvis du ikke er litt ekstra forsiktig - nok til å skape en liten lekkasje.

edit: De bøttene de solgte før, som hadde hullet midt i lokket, var bedre. Bryggeland selger dem - eller solgte, da.

Tilbake
Topp