Har brygget for første gang... (EDIT2)

Takk. Siste spm mitt er da om i hvilken grad det bør være noe plass igjen i gjæringskaret under lokket eller om jegkan fylle den så full som mulig siden jeg har så mye vørter?
 
Det blir for 3-4cm krausen/skum I gjæringskaret, så jeg ville ikke hatt noe mindre enn 5cm klaring til toppen. Om du fyller så fullt kan det være en ide å bruke en blow off tube istedet for vanlig gjærlås... Hva med å splitte batchen I to gjæringskar??
 
Det blir for 3-4cm krausen/skum I gjæringskaret, så jeg ville ikke hatt noe mindre enn 5cm klaring til toppen. Om du fyller så fullt kan det være en ide å bruke en blow off tube istedet for vanlig gjærlås... Hva med å splitte batchen I to gjæringskar??
Det var en veldig god idé!

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk
 
Hva havnet OG på?
1.040. Antar at jeg ikke rørte godt nok når jeg tok prøvene til SG. Irriterer meg. Blir nok litt svak er jeg redd. Kalibrerte Refraktometeret i forkant så det er ikke det.
Men gjør som du sa, fortsetter å brygge, tar notater og lærer av det til neste gang.

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk
 
Koke mer er ikke en mulighet, for da blir ølet ditt altfor bittert. Hvis du hadde hatt to gjæringskar, kunne du fordelt på to, og så tilsatt mer vørter - med høyere SG, eventuelt sukker - seinere, så lenge det gjærer aktivt.

Om det kan være en trøst: Dette kan vel bli en god Pale Mild. Jeg hadde en slik på 3.5%, og den ble en favoritt:).
 
Gi F.. i å mål SG før kok.. bare kjør på etter oppskrift...Hadde du ikke tilsatt vann hadde du havnet ut ganske bra..
 
Inntil du får kontroll på hvordan oppsettet ditt fungerer så kan det være greit å ha en pose DME I bakhanda.
Mål SG etter 2-3 min kok (ikke tilsett 60 min humlen får du har målt). Er på du langt ute på viddene koker du litt ekstra og eventuelt tilsetter passende mengde DME I koken. Er du innafor med 2-3 poeng så ville jeg ikke ha gjort noe...
 
DME er jeg ikke kjent med. Hva er det?

Jeg styra også ganske mye før jeg forstod at jeg ikke behøvde å kjøle ned vørteren når jeg brukte refraktometer. Komfyren jeg bruker er nok ikke kraftig nok. Skal investere i en induksjonsplate med litt futt i så har jeg også mye bedre kontroll over koking og temperaturer.

Men alt i alt så var ikke dette fånyttes. Lærte ekstremt mye i kveld bare ved å prøve og jeg har da en måned til med gjæring og flasking og karbonisering før vi gjør opp endelig status på denne batchen. ;)

EDIT: Ser jo allerede nå noen endringer jeg skal gjøre i oppsettet med å skaffe den induskjonsplaten og en kjele til pluss rist til maltposen. Noen små investeringer som vil gi meg mye mer kontroll over prosessen.

EDIT2: Ett gjæringskar til vil også være en billig frsikring som kan gi meg handlerom hvis ting går feil vei. Og i tillegg så skal jeg se nærmere på tidligere tips som stc og varmebelte, kjøleboks etc.
 
DME er jeg ikke kjent med. Hva er det?

Jeg styra også ganske mye før jeg forstod at jeg ikke behøvde å kjøle ned vørteren når jeg brukte refraktometer. Komfyren jeg bruker er nok ikke kraftig nok. Skal investere i en induksjonsplate med litt futt i så har jeg også mye bedre kontroll over koking og temperaturer.
Jo, for korrekt lesing børvørteren kjøles ned i refraktometeret også.
Men det kjøles mye raskere ned i et refraktometer, fordi vørterhinnen er så tynn med stor overflate.
Sjekk neste gang. Legg vørter på refraktometeret og les av med det samme. Les så av samme vørteren i refraktometeret 2 minutter senere, og du vil se at SG har endret seg.
 
Kjøp like gjerne to gjæringskar til med det samme. Du vil i alle fall trenge det når du skal stikke om til tapping, sersom du har to med øl til gjæring.

Jeg har 10 stykker nå. Ikke ett for mye:p!
 
Nytt spørsmål: Hva er best behandling av maltposen etter bruk? Vaskemaskin?

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk
 
Ny fråga:
I morgen har brygget stått i en uke og, i følge oppskriften, er det tid for å ha i siste pakke med humle-pellets.
Skal jeg da røre rundt og blande godt? Eller er det nok å helle det oppi og IKKE røre rundt?

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp