Ok. Takk uansett for kjappe og nyttige svar!Akkurat det kan jeg ikke svare på da vi gjærer i en vv tank under trykk..
Det var en veldig god idé!Det blir for 3-4cm krausen/skum I gjæringskaret, så jeg ville ikke hatt noe mindre enn 5cm klaring til toppen. Om du fyller så fullt kan det være en ide å bruke en blow off tube istedet for vanlig gjærlås... Hva med å splitte batchen I to gjæringskar??
1.040. Antar at jeg ikke rørte godt nok når jeg tok prøvene til SG. Irriterer meg. Blir nok litt svak er jeg redd. Kalibrerte Refraktometeret i forkant så det er ikke det.Hva havnet OG på?
Jepp! Tanken slo meg nå når jeg kan være etterpåklok. :/Gi F.. i å mål SG før kok.. bare kjør på etter oppskrift...Hadde du ikke tilsatt vann hadde du havnet ut ganske bra..
Jo, for korrekt lesing børvørteren kjøles ned i refraktometeret også.DME er jeg ikke kjent med. Hva er det?
Jeg styra også ganske mye før jeg forstod at jeg ikke behøvde å kjøle ned vørteren når jeg brukte refraktometer. Komfyren jeg bruker er nok ikke kraftig nok. Skal investere i en induksjonsplate med litt futt i så har jeg også mye bedre kontroll over koking og temperaturer.