Har brygget for første gang... (EDIT2)

Nei ikke i kjøleskap men i den hjemmelagde isopor boksen det ble snakket om :)

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Hvis du får den ganske tett, så vil det holde med en varmekabel eller frostvakt. Lyspære tror jeg kanskje kan bli i det minste laget ved tosifret minusgrader.
 
Jeg brukte isoporboks-løsningen ett år før jeg fikk meg gjærings/kjøleskap, da stod den i et uoppvarma uthus, og den var ganske godt tetta (limt sammen med silikon mener jeg det var, samt tetningslister rundt lokket) - og såvidt jeg husker var vel den vinteren ganske mild, men det holdt fint da, med en lyspære (lurer på om den var på 40w) som eneste varmekilde.

Husk at isopor isolerer fordømt godt, vil nok tro at 5cm isopor isolerer bedre enn de fleste kjøleskap.
 
Sørg for at ikke lyspæra kan komme i direkte kontakt med isoporen. Den både isolerer og brenner godt og avgir da gass som er ubehagelig å puste i.
 
Ja, det må man naturligvis passe på, men det som skjer er a) isoporen smelter og "krymper", b) hvis lyspæra på tross av a) skulle klare å komme helt i kontakt med isoporen, så går lyspæra ganske kjapt fordi isoporen smelter fast i overflaten, som igjen får temperaturen i pæra til å stige så mye at den går ganske kjapt
 
Ja, det må man naturligvis passe på, men det som skjer er a) isoporen smelter og "krymper", b) hvis lyspæra på tross av a) skulle klare å komme helt i kontakt med isoporen, så går lyspæra ganske kjapt fordi isoporen smelter fast i overflaten, som igjen får temperaturen i pæra til å stige så mye at den går ganske kjapt

Samtidig antenner (og brenner) isoporen fort, så jeg ville ikke satset på å bruke den som en brannslukker selv om det sannsynligvis går bra. Det beste er om du bruker en varmekilde som ikke har så konsentrert carme (varmebelte f eks) eller at du har noe brannhemmende mellom varmekilden og isoporen. Gips er en av materialene som fungerer til dette, og er relativt billig og grei å ha med å gjøre.
 
Når du har registrert deg vil du få tilsendt giro med betalingsinformasjon på mail. Registrering av betalingen tar vanligvis en til to dager, og medlemstatus på forumet oppdateres innen 24 timer etter at betalingen er registrert i medlemsystemet. Synkroniseringen skjer via epost, så pass på at du har samme epost registrert i medlemsystemet og på forumet.

Har du fulgt dette?
Jeg betalte medlemskapet for en god stund siden. Før sommerferien mener jeg å huske. Men ser nå at det er oppdatert så da er det jo greit. :)
 
Mye bra svar her med tanke på temperatur-kontroll. Snakket med en av gutta på Vestbrygg på fredag og han hadde selv Stc'en og nevnte selv at man måtte tukle med noen ledninger.
Kan hende at jeg casher inn en tjeneste hos en elektriker-kompis eller noe. I neste runde vel og merke. I dag er det brygge-dag. Må bare få tak i en overgang til vannkrana på kjøkkenet. Min kjære svirebror skulle feste den litt extra ved å skru til med rørleggertang. Den knakk selvfølgelig. Så får satse på at nærmeste Plantasjen har noe i hageslange-avdelingen.
 
Nå er tråd-tittelen noe utdatert fordi jeg er i gang med mitt første brygg; så hvis det at jeg fyller på med spørsmål her nå er feil får heller moderator veilede meg videre og skrive det på nybegynner-kvota. Håper jeg.. ;)

Akkurat nå er det like før jeg skal begynne å koke vørteren. Sitter bare og venter på at prøven til refraktometeret skal bli kald nok.
Men jeg har gjort klar Starsan for å desinfisere ting etterpå. Men når jeg benytter sprayflaske for å spraye på ting skummer den ikke. Alle jeg har snakket med sier at den skal skumme ganske bra. Har fulgt utblandingen på pakken (takk til Google kalkulator for omregning til metriske mål) og dobbeltsjekket med en kompis som har brygget før. Blandeforholdene høres korrekte ut. Hva har jeg gjort galt?
 
Takker til TazzaT og Miguel!

En annen ting jeg lurer på er at jeg ser at noen er på forumet gjennom Tapatalk. Har lastet ned appen til min NAdroid-telefon, men den finner ikke Norbrygg-forumet. Noen som har noe tips eller erfaring med dette? Må jo være gull å kunne sjekke innom her selv om jeg er på farten.
 
Takker til TazzaT og Miguel!

En annen ting jeg lurer på er at jeg ser at noen er på forumet gjennom Tapatalk. Har lastet ned appen til min NAdroid-telefon, men den finner ikke Norbrygg-forumet. Noen som har noe tips eller erfaring med dette? Må jo være gull å kunne sjekke innom her selv om jeg er på farten.
uploadfromtaptalk1445180424127.png

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Nytt spørsmål:
Jeg hadde i utgangspunktet (etter å ha fulgt oppskriften) ca 32,8 l. vann til mesking og skylling. Etter å ha mesket og skyllet skulle jeg teoretisk ha 28 liter kokevolum. Mulig jeg hadde det. Så målte jeg SG og landet på gode 1.055 og skulle egentlig ha 1.046 (OG 1.052). Benyttet både hydrometer og refraktometer for å dobbeltsjekke. Kjølte ned prøven til ca 20 grader før jeg brukte hydrometeret.
Jeg hadde i ca 6 liter med vann før jeg landet på 1.045. Dvs at jeg hadde ca 34 liter som kokevolum. Akkurat nå koker det. Det er nå 28 minutter igjen av koketiden. Jeg føler at komfyren min ikke klarerå levere nok boost til kjelen og at det ikke fordamper nok. Har selvfølgelig stroppet på liggeunderlag.
Så hva gjør jeg hvis det ikke har fordampet nok etter 60 min som er koketiden?

(EDIT) Glemte å si at forventet volum etter koking er ca 25 - 22 liter.
 
6 kg. Pale malt og Cara malt. Vet ikke blandingsforholdet.
Kjøpte Vestbrygg sitt ølsett Nelson Pale Ale.
Oppskriften ligger her.
 
Akkurat nå tror jeg at jeg sitter igjen med ca 30 liter etter koking. Gjæringskaret har plass til ca 25 liter pluss litt lufterom.
 
Effektiviteten på den oppskriften er 75%,har du en høyere Effektivitet så vil du ikke treffe OG på samme antall liter..du vil enten få mer vørter med samme OG eller samme vørter mengde med høyere OG en mellomting..
 
Og der jeg falt jeg av litt gitt...
Ser hva du mener med enten mer vørter eller høyere OG, men hva bør jeg gjøre? Koke lengre? Eller bare slå ut det jeg ikke får plass til? Så lenge jeg er på ca riktig OG?
 
Ikke heng deg for mye opp i OG..kok ut tiden og kjøl ned..det blir øl av det... så analyserer du det etterpå og justerer på neste brygg..
 
Tilbake
Topp