Har brygget for første gang... (EDIT2)

Hei.

Kan godt hende det står noe om det jeg nå skal spørre om i andre tråder, men har lest sticky-trådene her og lett litt frem og tilbake uten å få direkte svar.

Som jeg skriver i intro-tråden min så har jeg Nelson Pale Ale ølsett, 36 l. kjelesett og grunnpakke fra Vestbrygg. Jeg har også investert i noen tilleggsting som flaskestativ osv.

Det er sikkert selvsakte spørsmål jeg nå stiller, men dere får bare bære over med meg her. ;)

Det jeg lurer på er lukt under gjæringsprosessen og temperaturer. Jeg har en konemor som er skeptisk til hvor jeg skal plassere gjæringskaret. Jeg har to alternativer, nemlig en innebod som jeg tror er det mest stabile stedet mtp temperatur rundt 20 grader, eller en isolert utebod der jeg må sette en ovn. Førstnevnte er boden vi også oppbevarer vinterklær og bunader. Kona mi er redd for at det skal avgi lukt under gjæringen som kan sette seg i klærne. Jeg ser den for såvidt, men er redd for at temperaturen i uteboden vil bli for ustabil. Hvor setter dere gjæringskaret? Og hva er erfaringer mtp temperaturstabilitet og lukt? Jeg er også nysgjerrig på hva slags erfaringer dere har med at flasker popper pga for mye CO2? Har hørt om folk som var glad de satte de nytappede flaskene i badekaret over natta. Nå er det sistnevnte ikke noe problem før om noen uker, men spør nå likevel.
Jeg skal også være borte i en ukes tid når gjæringen er inne i sin andre uke. Er det ett problem mtp å regulere temperaturer? Eller er det større rom for variasjon etter stormgjæringen?

Ser frem til mange hjelpsomme svar og tips her.
På forhånd takk!
 
Hei,
Hvor mye lukt det blir er vel litt avhenig av øltype du skal brygge, jeg er nybegynner selv og har kun 5 brygg bak meg, og alle disse har avgitt fint lite lukt, med unntak av en IPA jeg satt så har jeg vel ikke luktet noe som helst under gjæring, hvertfall ikke noe som har gjort meg bekymret for at det skal lage lukt i noe av de andre tingene i rommet. De batchene stod i et rom i kjelleren som også blir brukt til kles oppbevaring.

Hvor stor faren for flaskebomber er kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har opplevd noen :) men så sant flaskene dine er hele og fine, og du har latt gjæringen bli ferdig i karret og bruker normal mengde sukker i flaskene så tipper jeg det ikke er overhengende fare for det.. bank i bordet... osv

Når det gjelder gjæring etter storm gjæring så er vel tommelfinger regelen (noen andre her inne med litt mer ekspertise får korrigere meg hvis jeg tar feil), at temperaturen kan gå litt oppover, men at den aldri skal ned. Første batchen min varierte gradene både opp og ned med flere grader, og ble knall bra øl det også :)

Men for å få ro i sjelen selv, samt et ønske om å kunne gjære lager øl, så endte jeg opp med å gå til innkjøp av et kjøleskap m/temperatur kontroll til å bruke til fremtidig gjæringer.
 
Takker!
Jeg ser om jeg får flere svar her, men dette lover godt for å kunne benytte meg av boden som er mest stabil mtp temperatur; samtidig som jeg ikke er veldig bekymret om jeg må bruke uteboden. Flaskene er ikke noe utfordring ennå uansett. :D
 
Fra egen erfaring: Nøytral ale-gjær lukter veldig lite under gjæring. Har brukt S-04, US-05, WLP001 og Wyeast 1318 uten lukt, med mindre du stikker nesen ned i gjærlåsen (og hvem gjør ikke det? :D). Belgisk ale- og hveteøl-gjær, har jeg erfart, kan avgi en del lukt av svovel (råtne egg/fis).
 
På sikt ville jeg gått for uteboden. Inneboden kan bli for varm. Det blir ca 3-5 grader varmere i gjæringskaret i begynnelsen av gjæringen (stormgjæringen).
Stc-1000 og varmebelte er en veldig enkel og billig sak som gjør at du kan styre temperaturen i gjæringskaret.

Mitt råd: Brygg din Nelson og gjær den i inneboden. (Lukter godt).Mens den gjærer leser du deg opp på stc-1000 og bestiller, så bruker du den på neste. Første brygg blir uansett ditt beste brygg.
 
Fra egen erfaring: Nøytral ale-gjær lukter veldig lite under gjæring. Har brukt S-04, US-05, WLP001 og Wyeast 1318 uten lukt, med mindre du stikker nesen ned i gjærlåsen (og hvem gjør ikke det? :D). Belgisk ale- og hveteøl-gjær, har jeg erfart, kan avgi en del lukt av svovel (råtne egg/fis).
Takker her og!
Jeg har US-05 gjær så basert på det du sier bekrefter det bare det jeg egentlig trodde og som også ble nevnt i svaret over. :)
 
På sikt ville jeg gått for uteboden. Inneboden kan bli for varm. Det blir ca 3-5 grader varmere i gjæringskaret i begynnelsen av gjæringen (stormgjæringen).
Stc-1000 og varmebelte er en veldig enkel og billig sak som gjør at du kan styre temperaturen i gjæringskaret.

Mitt råd: Brygg din Nelson og gjær den i inneboden. (Lukter godt).Mens den gjærer leser du deg opp på stc-1000 og bestiller, så bruker du den på neste. Første brygg blir uansett ditt beste brygg.

Hva er Stc-1000?
Heller nok uansett mot inneboden i første runde etter de flotte rådene som er gitt her nå. :)
Og gleder meg jo veldig til første brygget!! Så ja, det vil nok smake perfekt uansett hva det faktisk smaker. :D
 
Stc-1000 er en temp kontroller som kan styre både varme og kjøling.. feks. et kjøleskap og et varmebelte.. setter du 20 grader på den så vil du holde 20 grader selv om det er -10 eller +30 utenfor kjøleskapet..

Så med kjøleskap så er det greit med en stc-1000 og en varmekilde
 
Stc-1000 er en temp kontroller som kan styre både varme og kjøling.. feks. et kjøleskap og et varmebelte.. setter du 20 grader på den så vil du holde 20 grader selv om det er -10 eller +30 utenfor kjøleskapet..
Takker. Skal sjekkes!
 
Hva er Stc-1000?
Heller nok uansett mot inneboden i første runde etter de flotte rådene som er gitt her nå. :)
Og gleder meg jo veldig til første brygget!! Så ja, det vil nok smake perfekt uansett hva det faktisk smaker. :D
Stc-1000 er en dingseboms der du kan stille inn den temperaturen du ønsker. Dersom du stiller den til 19 grader, så vil den aktivere varmebelte dersom temperaturen går under 19 grader. Om man bruker kjøleskap, vil kjøleelementene skru seg på om det går over 19 grader. Bruker du en kald bod, vil du bare trenge varmebelte.
Jeg gjæret mine 20 første brygg på gulvet i kjellerstuen, så det går selvsagt helt greit uten. Men andre øltyper trenger ulik temperatur, så behovet for å styre temperaturen vil melde seg etterhvert. Dessuten er temperaturen under stormgjæringen veldig viktig.

Summa summarum: Gjør det som var planen din. Dersom hobbyen utvikler seg, vil du muligens begynne å tenke på hvordan du kan styre gjæringstemperaturen.
Nelson-settet var min andre batch. Gjæret uten styring på temperatur og ble kjempegod.

Red: Føkk, for seint ute....
 
En annen ting med stc-1000+ utgaven er at du kan programere inn temp. trinn.. feks 12 grader i x dager og 18 grader i x dager..
Stc-1000+ er en stc-1000 med custom firmware,selges ferdig programert til + på forumet..
 
Jeg kom på ett lite spørsmål sånn på siden. Flere av dere har sånn fint Norbrygg-medlem banner på avataren. Hvordan får man det? Bortsett fra at man selvfølgelig er betalende medlem, noe som jeg er.
 
Når du har registrert deg vil du få tilsendt giro med betalingsinformasjon på mail. Registrering av betalingen tar vanligvis en til to dager, og medlemstatus på forumet oppdateres innen 24 timer etter at betalingen er registrert i medlemsystemet. Synkroniseringen skjer via epost, så pass på at du har samme epost registrert i medlemsystemet og på forumet.

Har du fulgt dette?
 
Er vel verdt å nevne at du må tukle med sterkstrøm for å få stc 1000 til å fungere, sånn jeg har forstått det så er jo ikke helt rett frem

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Vanlig stc-1000 er ganske rett fram å fikse, du må tukle LITT med ledninger, men ikke noe voldsomme saker. Hvis du har et gammelt (ikke med digital termostat) kjøleskap blir det også enklere enn med et nyere kjøleskap. En annen enkel variant - siden du har en kald utebod - er å lage en isoporkasse av 3 isoporplater, fex vanlig 50mm du får kjøpt på bygghandelen. Da trenger du bare en liten lyspære (evt varmebelte) eller lignende koblet til "heat"-utgangen på stc'en for å holde temperaturen stabil og fin inni der :)
 
Uten å hijacke tråden for trådstarter, er en lyspære eller sånt varme belte nok midt på vinteren også når det blir en del minus?

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Uten å hijacke tråden for trådstarter, er en lyspære eller sånt varme belte nok midt på vinteren også når det blir en del minus?

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Inni et kjøleskap? Da er det mer enn nok vil jeg tro. Et kjøleskap er så godt isolert, og det skal ikke mye varme til for å øke temperaturen.
 
Nei ikke i kjøleskap men i den hjemmelagde isopor boksen det ble snakket om :)

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp