Jeg er ikke med på at jeg er diskvalifisert pga. alder. Og det var en del av jobben min som lektor å lære opp folk tl å være kritiske når det gjaldt nettet.
Hehe, nei, det var virkelig ikke meninga å gjøre eller(!!). Tvert imot, men som lektor vet du at vi alle har forskjellige ferdigheter og enda mer at vi som jobber i skole har forskjellige arbeidsfokus etter som årene går. Kritisk tenkning og kildekritikk er mer sentralt i skolehverdagen nå, enn når jeg var ung, og enda mer enn når mine foreldre var unge. Det betyr også at min barn blir trent annerledes og møter det hele annerledes.
OG dine tanker er velkommene, men jeg er uenig. Mine erfaringer er forskjellige fra dine - når jeg begynte så leste jeg mye dårlige bøker, og syntes kildekritikk var vanskelig i en hobby jeg var helt fersk i. Nå man har mer erfaring så ser man at bøkene, som YouTube-videoene, har sitt publikum, og at det heller ikke er gjennomsyret av kvalitet og heller ikke fakta.
Og igjen, ikke meninga å skylde på alder, MEN vi har forskjellige erfaringer fordi vi har vokst opp i en annen tid. Noen er mer heldige enn andre, og plukket opp flere gode bøker enn dårlige, imens andre har åpnet en hundretalls gode artikler på nettet, men aldri lest en bra en i ei avis.
PS.
Poenge mitt er bare at man må være kritisk til alt og kjenne på egne erfaringer.
Fått feilinformasjon på Norbrygg forumet her også jeg. Og i bøker. Og det har vi vel begge i vårt profesjon? Lest artikler og bøker, som vi synes er misvisende eller som er direkte feil.
MEN jeg prøver heller ikke å være "DETTE ER RIKTIG, GJØR DETTE", men jeg prøver å være tydelig på at "Dette er min erfaring, slik er det jeg gjør det" når jeg lager filmsnutter. Og det synes jeg er essensielt.
Tabellen under er mine seere i forhold til alders gruppe. Jeg ser de er interessert i forskjellige formater(Kort format filmsnutter og LIVEstreams), og vet med erfaring at mine filmsnutter og mine livesendinger IKKE har samme innhold og ikke tematikk - Så jeg kan også lese at de er interessert i forskjellige temaer og innfallsvinkler. Hvorfor skal de ikke da kunne være interessert i medium og kommunikasjonsmidler? Jeg tror nemmelig at de er det.