HAR DU EN BREWTUBER I DEG?

Huldrevatn - Bård

Norbrygg-medlem
Hei og hopp, folkens!

Jeg har endel erfaring både innenfor media OG ølbrygging, og de seinere årene, også i Ølbrygging på YouTube(og sosiale medier generelt for den del).

OG tenkte jeg bare skulle stille mine erfaringer til disposisjon. Interessert i å starte en YouTube kanal eller lignende, så kom gjerne innom her!

Jeg lager endel filmsnutter, både enkeltvis og i serie, men har også mye erfaring med livesendinger. Så om du er interessert i å begynne å dele den fantastiske hobbyen våres på YouTube, så spør gjerne meg :)
 
Veldig bra initiativ! Litt off topic, men som fersk i faget, så har Youtube vært en fantastisk (utømmelig) kilde til kunnskap. Har stor respekt for dere som brygger slike videoer så vi konsumenter kan helle nedpå med viten.
 
Sist redigert:
Veldig bra initiativ! Litt off topic, men som fersk i faget, så har Youtube vært en fantastisk (utømmelig) kilde til kunnskap. Har stor respekt for dere som brygger slike videoer så vi konsumenter kan helle nedpå med lærdom.
Men vær kritisk. Jeg har sett en del rart. Du skal ikke gå ut fra at folk har peiling på det de driver med bare fordi de legger ut en video om det!
 
Men vær kritisk. Jeg har sett en del rart. Du skal ikke gå ut fra at folk har peiling på det de driver med bare fordi de legger ut en video om det!
Gjelder ikke det all informasjon man finner? Ølbrygging eller ikke. Bøker, blader, forum og sosiale medier ingen garanti for at det er riktig og god informasjon.

Jeg er enig med @joakøl og har generelt god erfaring med å bruke YouTube. Den siste tida har Mean Brews vært en favoritt som har fokus på å lage typeriktige oppskrifter utfra premierte BJCP øl.

 
Hei og hopp, folkens!

Jeg har endel erfaring både innenfor media OG ølbrygging, og de seinere årene, også i Ølbrygging på YouTube(og sosiale medier generelt for den del).

OG tenkte jeg bare skulle stille mine erfaringer til disposisjon. Interessert i å starte en YouTube kanal eller lignende, så kom gjerne innom her!

Jeg lager endel filmsnutter, både enkeltvis og i serie, men har også mye erfaring med livesendinger. Så om du er interessert i å begynne å dele den fantastiske hobbyen våres på YouTube, så spør gjerne meg :)
Ja har kjøpt inn en del utstyr men er ikke helt i mål enda. Så du er hjertelig velkommen en tur til Sarp å få meg på lufta.
 
Men vær kritisk. Jeg har sett en del rart. Du skal ikke gå ut fra at folk har peiling på det de driver med bare fordi de legger ut en video om det!
Ja, helt enig at man bør være kritisk og av erfaring er det også viktig å være kritisk til folk i det virkelige liv som mener de har god peiling på noe.
For min del er brygge-kunnskapen så lav at jeg kan for eksempel kan dra god nytte av å se en video på hvordan noen mesker med en Digiboil.
Da ser jeg gjerne en del ulike videoer og skaper meg et lite overblikk over mulighetene. Hvis jeg deretter samkjører denne informasjonen med nettsider og bøker, så har jeg trua på at jeg kan gjøre opp en grei formening om hva som bør fungere. Spesielt etter å ha praktisert og evaluert informasjonen.

Gjelder ikke det all informasjon man finner? Ølbrygging eller ikke. Bøker, blader, forum og sosiale medier ingen garanti for at det er riktig og god informasjon.

Jeg er enig med @joakøl og har generelt god erfaring med å bruke YouTube. Den siste tida har Mean Brews vært en favoritt som har fokus på å lage typeriktige oppskrifter utfra premierte BJCP øl.

Takk for tips! Skal sjekke ut meanbrews. Høres spennende ut!
 
Gjelder ikke det all informasjon man finner? Ølbrygging eller ikke. Bøker, blader, forum og sosiale medier ingen garanti for at det er riktig og god informasjon.

Jeg er enig med @joakøl og har generelt god erfaring med å bruke YouTube. Den siste tida har Mean Brews vært en favoritt som har fokus på å lage typeriktige oppskrifter utfra premierte BJCP øl.

Hør hør!

Itte hørt om Mean Brews, men nå nesten sjekke det ut da!
 
Gjelder ikke det all informasjon man finner? Ølbrygging eller ikke. Bøker, blader, forum og sosiale medier ingen garanti for at det er riktig og god informasjon.

Jeg er enig med @joakøl og har generelt god erfaring med å bruke YouTube. Den siste tida har Mean Brews vært en favoritt som har fokus på å lage typeriktige oppskrifter utfra premierte BJCP øl.

Du har dårlig mulighet til å sjekke truverdigheta til folk som legger ut ting på youtube. Men ellers er det jo slett ikke sånn at du ikke kan vurdere hvor pålitelige forskjellige kilder er.

Forumet kan være til hjelp. Har du snappa opp noe du lurer på om du kan stole på, kan du spørre her:). Når mange som er engasjert i å orientere seg i et fagfelt blir trukket inn, har du en fair sjanse til å få silt ut tvilsom info.

Bøker og blader kan sjølsagt være tvilsomme, men generelt vil jeg stole mer på redigerte medier enn på sosiale medier.

Problemet er større jo mindre kunnskap du har i utgangspunktet. Derfor vil jeg si at særlig nybegynnere skal være veldig forsiktige med å ta f.eks. youtube-stoff for god fisk. De har jo ikke noe å vurdere ut fra.
 
Men vær kritisk. Jeg har sett en del rart. Du skal ikke gå ut fra at folk har peiling på det de driver med bare fordi de legger ut en video om det!
Alltid kritisk! Til kommentarer på Norbrygg-forum, Facebook grupper og ja, videoer på YouTube - men for min del, mest av alt bøker. I bøker er det sjeldent direkte respons. Alle de nevnt over, så kan folk kommentere og gi direkte respons.

Så når jeg kommer med en hårreisende fakta om tradisjonsbrygging og deres brygge metoder, så kan det bli en åpen diskusjon. Både i kommentarfeltet og under videoene - OG det er bra. For alle.
YouTube har i tillegg den fordelen at man kan se hvor mange som har sett den, og trykka tommel opp, sammen med kommentarene. Enda flere fakta som kan brukes til kvalitets skriking og kritisk tenkning. Spør du meg, så funker det bedre enn Facebook og diverse forum.

Men enig - vær alltid kritisk, uansett. Og jobbe mot egen erfaring og preferanser.
 
Du har dårlig mulighet til å sjekke truverdigheta til folk som legger ut ting på youtube. Men ellers er det jo slett ikke sånn at du ikke kan vurdere hvor pålitelige forskjellige kilder er.

Forumet kan være til hjelp. Har du snappa opp noe du lurer på om du kan stole på, kan du spørre her:). Når mange som er engasjert i å orientere seg i et fagfelt blir trukket inn, har du en fair sjanse til å få silt ut tvilsom info.

Bøker og blader kan sjølsagt være tvilsomme, men generelt vil jeg stole mer på redigerte medier enn på sosiale medier.

Problemet er større jo mindre kunnskap du har i utgangspunktet. Derfor vil jeg si at særlig nybegynnere skal være veldig forsiktige med å ta f.eks. youtube-stoff for god fisk. De har jo ikke noe å vurdere ut fra.
Godt det er forskjell i aldersgruppene. Enklere for meg å finne ut av en fyr som er på nett og fronter seg utad, enn det er å finne ut noe av forlag og en kar uten ansikt.

Så godt vi er forskjellige, har forskjellige erfaringer OG ferdigheter. :) heldigvis lært opp i kritisk tenkning også når det gjelder det digitale på skolen.
 
Du har dårlig mulighet til å sjekke truverdigheta til folk som legger ut ting på youtube. Men ellers er det jo slett ikke sånn at du ikke kan vurdere hvor pålitelige forskjellige kilder er.

Forumet kan være til hjelp. Har du snappa opp noe du lurer på om du kan stole på, kan du spørre her:). Når mange som er engasjert i å orientere seg i et fagfelt blir trukket inn, har du en fair sjanse til å få silt ut tvilsom info.

Bøker og blader kan sjølsagt være tvilsomme, men generelt vil jeg stole mer på redigerte medier enn på sosiale medier.

Problemet er større jo mindre kunnskap du har i utgangspunktet. Derfor vil jeg si at særlig nybegynnere skal være veldig forsiktige med å ta f.eks. youtube-stoff for god fisk. De har jo ikke noe å vurdere ut fra.

YouTube kan være fint det. Før jeg brygget min første batch med øl så jeg utallige videoer av folk som brygget BIAB for å få et innblikk i prosessen. Det var sterkt delaktig i å gjøre første bryggedag mindre "skremmende" og mer overkommelig. Det er masse god info på YouTube, men man skal selvfølgelig være kildekritisk der som alle andre plasser. Også her.
 
Du har dårlig mulighet til å sjekke truverdigheta til folk som legger ut ting på youtube. Men ellers er det jo slett ikke sånn at du ikke kan vurdere hvor pålitelige forskjellige kilder er.

Forumet kan være til hjelp. Har du snappa opp noe du lurer på om du kan stole på, kan du spørre her:). Når mange som er engasjert i å orientere seg i et fagfelt blir trukket inn, har du en fair sjanse til å få silt ut tvilsom info.

Bøker og blader kan sjølsagt være tvilsomme, men generelt vil jeg stole mer på redigerte medier enn på sosiale medier.

Problemet er større jo mindre kunnskap du har i utgangspunktet. Derfor vil jeg si at særlig nybegynnere skal være veldig forsiktige med å ta f.eks. youtube-stoff for god fisk. De har jo ikke noe å vurdere ut fra.
De det pleier å være godt med tilbakemeldinger på populære youtubere uansett tema. Leveres innhold som er feil vil det normalt bli kommentert. På samme måte som at feil blir korrigert også her på forumet. Faren er selvfølgelig at ethvert sosiale medie kan bli et ekkokammer av riktig og feil informasjon. Min personlige erfaring er at Facebook gruppene oftere er ekkokamre. Standard kommentar er typisk "slapp av det blir øl". Jeg tenker ja det gjør det, men blir det godt øl? Orker i liten grad å gå inn i diskusjoner der. Om jeg gjør det henviser jeg til Norbrygg :cool: .

Generelt har jeg også tiltro til redigert media, men der er det også mennesker, som gjør feil og noen ganger har en agenda. Ulempen der er at det kan være vanskeligere å finne korreksjonene.

Jeg synes du er i overkant skeptisk til youtube. Kommentarfeltet gir gode muligheter til korreksjon.

Jeg har hatt enorm glede av spesielt forumet, men også bøker og YouTube. Fordelen med video er en uovertruffen mulighet til å vise hvordan ting fungerer i praksis. Så får erfaring og kritisk tenkning overføres til eget system og erfaring etterhvert som man lærer.
 
De det pleier å være godt med tilbakemeldinger på populære youtubere uansett tema. Leveres innhold som er feil vil det normalt bli kommentert. På samme måte som at feil blir korrigert også her på forumet. Faren er selvfølgelig at ethvert sosiale medie kan bli et ekkokammer av riktig og feil informasjon. Min personlige erfaring er at Facebook gruppene oftere er ekkokamre. Standard kommentar er typisk "slapp av det blir øl". Jeg tenker ja det gjør det, men blir det godt øl? Orker i liten grad å gå inn i diskusjoner der. Om jeg gjør det henviser jeg til Norbrygg :cool: .

Generelt har jeg også tiltro til redigert media, men der er det også mennesker, som gjør feil og noen ganger har en agenda. Ulempen der er at det kan være vanskeligere å finne korreksjonene.

Jeg synes du er i overkant skeptisk til youtube. Kommentarfeltet gir gode muligheter til korreksjon.

Jeg har hatt enorm glede av spesielt forumet, men også bøker og YouTube. Fordelen med video er en uovertruffen mulighet til å vise hvordan ting fungerer i praksis. Så får erfaring og kritisk tenkning overføres til eget system og erfaring etterhvert som man lærer.
Jeg er nok skeptisk, ja. Det er ingen garanti for at kompetente folk kommer med korrigeringer. Så nei, youtube-videoer er ikke det jeg vil anbefale nybegynnere å hive seg over. Ikke dermed sagt at alt er dårlig, så klart. Men jeg vil heller at folk går til de gode podcastene, og til de gode bøkene - i tillegg til forumet vårt, så klart:). Og så kan heller folk her peke på gode videoer.

Nettet er en søppelhaug og en jungel - og du kan finne skatter der. Men det grunnleggende prinsippet om at du er avhengig av kunnskap for å finne kunnskap effektivt, gjelder i ekstrem grad der.
 
Godt det er forskjell i aldersgruppene. Enklere for meg å finne ut av en fyr som er på nett og fronter seg utad, enn det er å finne ut noe av forlag og en kar uten ansikt.

Så godt vi er forskjellige, har forskjellige erfaringer OG ferdigheter. :) heldigvis lært opp i kritisk tenkning også når det gjelder det digitale på skolen.
Jeg er ikke med på at jeg er diskvalifisert pga. alder. Og det var en del av jobben min som lektor å lære opp folk tl å være kritiske når det gjaldt nettet.
 
Jeg er ikke med på at jeg er diskvalifisert pga. alder. Og det var en del av jobben min som lektor å lære opp folk tl å være kritiske når det gjaldt nettet.
Jeg tror det ligger i ryggmargen til de som vokser opp i dag å være skeptisk til all informasjon.

Det er nok heller vi gamlisene som har vokst opp uten internett, med en radiokanal, en tv-kanal og en lokalavis som kunne trengt et kurs i kritisk tenkning, også når det gjelder informasjon fra etablerte medier.
 
Jeg tror det ligger i ryggmargen til de som vokser opp i dag å være skeptisk til all informasjon.
Min erfaring fra skoleverket understøtter ikke helt den tanken. Eller stemmer det faktisk at det er jødene som har funnet opp 5G for å kontrollere befolkningen i samarbeid med Bill Gates?
 
Jeg er ikke med på at jeg er diskvalifisert pga. alder. Og det var en del av jobben min som lektor å lære opp folk tl å være kritiske når det gjaldt nettet.
Hehe, nei, det var virkelig ikke meninga å gjøre eller(!!). Tvert imot, men som lektor vet du at vi alle har forskjellige ferdigheter og enda mer at vi som jobber i skole har forskjellige arbeidsfokus etter som årene går. Kritisk tenkning og kildekritikk er mer sentralt i skolehverdagen nå, enn når jeg var ung, og enda mer enn når mine foreldre var unge. Det betyr også at min barn blir trent annerledes og møter det hele annerledes.

OG dine tanker er velkommene, men jeg er uenig. Mine erfaringer er forskjellige fra dine - når jeg begynte så leste jeg mye dårlige bøker, og syntes kildekritikk var vanskelig i en hobby jeg var helt fersk i. Nå man har mer erfaring så ser man at bøkene, som YouTube-videoene, har sitt publikum, og at det heller ikke er gjennomsyret av kvalitet og heller ikke fakta.

Og igjen, ikke meninga å skylde på alder, MEN vi har forskjellige erfaringer fordi vi har vokst opp i en annen tid. Noen er mer heldige enn andre, og plukket opp flere gode bøker enn dårlige, imens andre har åpnet en hundretalls gode artikler på nettet, men aldri lest en bra en i ei avis.

PS.
Poenge mitt er bare at man må være kritisk til alt og kjenne på egne erfaringer.
Fått feilinformasjon på Norbrygg forumet her også jeg. Og i bøker. Og det har vi vel begge i vårt profesjon? Lest artikler og bøker, som vi synes er misvisende eller som er direkte feil.

MEN jeg prøver heller ikke å være "DETTE ER RIKTIG, GJØR DETTE", men jeg prøver å være tydelig på at "Dette er min erfaring, slik er det jeg gjør det" når jeg lager filmsnutter. Og det synes jeg er essensielt.

Tabellen under er mine seere i forhold til alders gruppe. Jeg ser de er interessert i forskjellige formater(Kort format filmsnutter og LIVEstreams), og vet med erfaring at mine filmsnutter og mine livesendinger IKKE har samme innhold og ikke tematikk - Så jeg kan også lese at de er interessert i forskjellige temaer og innfallsvinkler. Hvorfor skal de ikke da kunne være interessert i medium og kommunikasjonsmidler? Jeg tror nemmelig at de er det.
 

Vedlegg

  • alder.JPG
    alder.JPG
    39,4 KB · Sett: 34
Sist redigert:
Tilbake
Topp