Har gjæren sovnet?

Hei.

Har en IPA som fremdeles ikke er gjæret ut etter 3 uker, mulig dette er normalt men er meget fersk på dette.

Og var 1060 når gjær ble tilsatt (safale US-05totalt 19 liter i karet med 1,5 pakke gjær) og ikke har sunket til mer enn 1028 etter 3 uker på gjæringsdunk.

Skal sies at det fremdeles "plopper" i gjærlåsen ca 5 ganger i minuttet og alt så ok ut når jeg forsiktig tok en prøve av den idag.

Karet har stått på ca 18 grader hele tiden og det er ikke mye spor av gjærkultur på overflaten.

Skulle ikke denne kommet lenger i prosessen?

Skal forresten ha FG på ca 1015.

Forrige ladning var flaskeklar etter 2 uker (APA).

Eneste forskjell jeg kan se på denne og den forrige er at det er tilsatt litt humle direkte i gjæringskar og 0,5 pakke mer gjær.

Er det noe jeg bør gjøre eller bare smøre seg med tålmodighet?

Normalt pleier us-05 jobbe mye raskere(i alle fall hos meg).
Hvilken temp mesket du på?
Har du sjekket at hydrometeret viser riktig? Skal gi 1.000 i vann.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Den humlen du tilsatte rett i karet. Hvor mye?
Tørrhumle bør vanligvis tilsettes mot slutten av gjeringsforløpet, når gjæren har formert seg opp og er god og sterk.

Poenget i sin tid med humle var for å konservere, og humle hemmer vekst av bakterier, men også gjær.

Hei.

I oppskriften står det følgende:
28 g (12,5%) Simcoe  - added dry to primary fermenter
28 g (12,5%) Ahtanum - added dry to primary fermenter

Men har nå begynt å få en snikende følelse av at dette skulle vært tilsatt senere i gjæringsforløpet og IKKE med en gang.

Virket ikke som gjæren misslikte det da det begynte å stormgjære rimelig fort og var livlig veldig lenge.

Mesket på 67- 68 grader i en time for så å skylle til riktig volum.

Etter mesk viste det seg at OG var noe lav ca 1050 så denne ble hevet litt med spraymalt til riktig OG etter kok.

Sjekket refraktometeret nå og det ser korrekt ut. Tok også en liten smakstest på det som var igjen i øltyven og det var ikke noe usmak der.

Etter at jeg tok prøven igår har det ikke skjedd noe mer i henhold til "plopping" i gjærlås.

Bør jeg bare slenge det på flaske og se hva som skjer hvis dette holder seg stabilt de neste dagene?

Regner med at du korrigerer for at måler på gjærende vørter med refraktometeret?

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Rubber-Duck skrev:
Hei.

I oppskriften står det følgende:
28 g (12,5%) Simcoe  - added dry to primary fermenter
28 g (12,5%) Ahtanum - added dry to primary fermenter

Men har nå begynt å få en snikende følelse av at dette skulle vært tilsatt senere i gjæringsforløpet og IKKE med en gang.

Virket ikke som gjæren misslikte det da det begynte å stormgjære rimelig fort og var livlig veldig lenge.

Mesket på 67- 68 grader i en time for så å skylle til riktig volum.

Etter mesk viste det seg at OG var noe lav ca 1050 så denne ble hevet litt med spraymalt til riktig OG etter kok.

Sjekket refraktometeret nå og det ser korrekt ut. Tok også en liten smakstest på det som var igjen i øltyven og det var ikke noe usmak der.

Etter at jeg tok prøven igår har det ikke skjedd noe mer i henhold til "plopping" i gjærlås.

Bør jeg bare slenge det på flaske og se hva som skjer hvis dette holder seg stabilt de neste dagene?

Som en annen allerede har tipset deg om - jeg tipper at du har målt med refraktometer uten å korrigere for at du nå har alkohol i vørteren.
Jeg tipper at om du måler med en "vanlig" vekt så vil FG nå vise rundt 1010... jeg gjorde akkurat samme feilen og frustrasjonen var total før jeg plutselig var meeeget fornøyd likevel...

Ha Ha.  :idea:

Har IKKE korrigert for gjærende vørter nei.

Første gang med refraktometer dette her.

Har noen en tabell for omregning på dette?

Utrolig hvor nervøs man blir på ølets vegne merker jeg. Nesten litt emosjonellt ;D

Rubber-Duck skrev:
Ha Ha.  :idea:

Har IKKE korrigert for gjærende vørter nei.

Første gang med refraktometer dette her.

Har noen en tabell for omregning på dette?

Utrolig hvor nervøs man blir på ølets vegne merker jeg. Nesten litt emosjonellt ;D

kjøp en oechslevekt på Europris til 30 kroner.
Gjæringen er 99,99% sannsynlighet ferdig og vellykket!
Gratulerer!!

Har en liggende, hadde bare glemt at dette hadde noe og si på refraktometer.

Skal teste med oechslevekt etterpå.

Man lærer så lenge man lever.

Takker for hjelpen. Føler meg litt lettet nå!!

Tilbake
Topp