Har jeg brukt for lite gjær?

gikk på en aldri så liten smell når jeg regnet ut mengde gjær jeg skulle kjøpe.

MrMalty sier jeg trenger 2 stk wlp001 på en 20L batch.

OG: 1.075
FG: skal havne rundt 1.013

På pakka står det 1 pakke pr 20L, men hvis OG er over 1.070 burde en starter lages, noe jeg akkurat har gjort.

Jeg skal altså lage 2 stk 20 liters batcher, å kjøpte 2 stk wlp001( dermed 1 pakke pr batch)

Spørsmålet er om jeg heller burde lage ny starter i morgen med 2stk wlp001 per 20L, eller om dette holder? Burde jeg stole på MrMalty eller produsenten av gjæren?

Hva mener dere gutter?
 
Lag to startere med et rør i hver :)

Edit: ser du allerede har laget en starter. Hvor mange celler sier mr. Malty at du ender opp med?
 
Dersom du hadde skrevet i profilen din hvor du bor, hadde sikkert noen kunnet hjelpe.
Jeg har en to uker gammel slurry med US-05 som er samme gjær. Nok til ca 70 liter...
 
Du skulle nok ha laget en 3 liter starter på hvert rør, men du kan steppe den opp etter at du har dekanterte bort vørteren om 3 dager.

Det passer kanskje dårlig med bryggeplanene dine?

Du har magnetrører?
 
Noen spesiell grunn til at du kjøpte wlp001 og ikke us-05 tørrgjær som er samme gjærtype?
Ville ha kjøpt us-05 og tilsatt tilsammen med wlp001 slik at det ble nok gjærceller.
 
Det er ikke den dummeste gjæren og underpitche. Gjærer du den på nedre tempangivelse, vil du uansett få lite smak fra gjæren. Bruk O2 om du har, eller rist 5 min ekstra
 
, eller rist 5 min ekstra

Du får jo ikke mere oksygen i vørteren selv om du rister 5 minutter mer enn det som er nok,dvs. ca. 45 sekunder beinhard risting. Med en OG på 1.075 uten ren oksygen ville jeg personlig ikke underpitchet noe vesentlig.
 
Du skulle nok ha laget en 3 liter starter på hvert rør, men du kan steppe den opp etter at du har dekanterte bort vørteren om 3 dager.

Det passer kanskje dårlig med bryggeplanene dine?

Du har magnetrører?

Ja jeg bruker magnetrørere. hva vil det si å steppe den opp tom? Tilsette mer gjær å kjøre samme prosess en gang til? Eller bare helle av gammel vørter og tilsette 3L i hver å kjøre på magnetrører igjen?
 
Sist redigert:
...Med en OG på 1.075 uten ren oksygen ville jeg personlig ikke underpitchet noe vesentlig.
Det er ikke snakk om å ønske underpitching, men snarere hva han kan gjøre og hvorvidt dette kan drikkes i ettertid.
Dette er ikke den værste gjæren og underpitche. Og vanligvis leser jeg at bryggere rister halvhjertet i for kort tid. 5 min ekstra har ingen negativ effekt, men kan ha en positiv...
Jeg står ved mitt råd.
Ideelt skulle han ha kjøpt mer gjær og laget en større starter, men det toget synes å ha gått...
 
Men siden han skal brygge imorgen er det jo rom for å supplere med us-05 tørrgjær....
 
Men holder det å tilsette den i morgen? Å mener du da bare å helle tørrgjær rett i kolben mens den står på magnetrøreren?
Du kan tilsette us-05 tørrgjær i gjæringskaret samtidig med wlp001 starteren, dette er samme gjærstamme.
Du bør rehydrere tørrgjæren før tilsetning.

edit: har du brygget idag? isåfall kan du forsåvidt tilsette rehydrert us-05 imorgen som en ekstra forsikring
 
Å nei nei. Skal brygge på lørdag. Tenker du 1pk tørrgjær pr starter eller? Å funker det å blande disse to gjærtypene?
Du rehydrerer tørrgjær, den skal ikke innom noen starter. Tørrgjær har mange flere gjærceller enn poser med flytende gjær
 
Hvis vi regner med at starteren din gir ca. 250-300 milliarder gjærceller og at en bra pitch rate er 360 milliarder så mangler du noe imellom 60-90 milliarder. Hadde du brukt ren oksygen ville jeg gjort som msevland sier og underpitchet.
En pose tørrgjær inneholder noe imellom 110 til 220 milliarder gjærceller, de fleste regner med det høyeste tallet.

Tilsetter du en pakke tørrgjær + starteren din er du meget godt innenfor gitt at du har 20 liter vørter på 1.075.
Du kan også rehydrere kun en pose og tilsatte halvparten i hvert kar og fremdeles være innenfor.

WLP001 og US-05 regnes som samme gjærstamme.

edit: som du skjønner er det å beregne antall gjærceller uten mikroskop og/eller telleutstyr en omtrentlig greie
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp