Har jeg brukt for lite gjær?

Hvis vi regner med at starteren din gir ca. 250-300 milliarder gjærceller og at en bra pitch rate er 360 milliarder så mangler du noe imellom 60-90 milliarder. Hadde du brukt ren oksygen ville jeg gjort som msevland sier og underpitchet.
En pose tørrgjær inneholder noe imellom 110 til 220 milliarder gjærceller, de fleste regner med det høyeste tallet.

Tilsetter du en pakke tørrgjær + starteren din er du meget godt innenfor gitt at du har 20 liter vørter på 1.075.
Du kan også rehydrere kun en pose og tilsatte halvparten i hvert kar og fremdeles være innenfor.

WLP001 og US-05 regnes som samme gjærstamme.

edit: som du skjønner er det å beregne antall gjærceller uten mikroskop og/eller telleutstyr en omtrentlig greie

Dette tester jeg :D takk for all hjelp
 
Hei, slenger meg på tråden da jeg tror jeg også kan ha satt en for liten starter. Skal gjære en inntil 23 l batch med en OG på 1.073 med WLP007 pure pitch. Har 2 pakker og satt en starter på 1,8 l på den ene pakken. Den andre hadde jeg tenkt å pitche direkte i vørter. Jeg ser nå at dette kan være snaut. Kan jeg tilsette mer vørter i en starter som går på magnetrøreren for å sikre nok gjærceller?
 
Hei, slenger meg på tråden da jeg tror jeg også kan ha satt en for liten starter. Skal gjære en inntil 23 l batch med en OG på 1.073 med WLP007 pure pitch. Har 2 pakker og satt en starter på 1,8 l på den ene pakken. Den andre hadde jeg tenkt å pitche direkte i vørter. Jeg ser nå at dette kan være snaut. Kan jeg tilsette mer vørter i en starter som går på magnetrøreren for å sikre nok gjærceller?
Dette går nok helt fint. Litt under, men tviler på at det blir noe problem.
 
Tilbake
Topp