Har jeg ødelagt ølet?

Hallo

Prøvde meg for første gang å brygge øl igår. Fulgte veiledningen som fulgte med ølbryggesettet jeg fikk, men kan ikke huske at jeg så noe om oksygen-tilførsel etter at jeg har tatt oppi gjæret. Drysset derfor bare gjærpakken over vørteren, satt på lokket og lot det stå til.

Idag da jeg sto opp var det helt rolig i gjærlåsen. Etter å ha lest litt, ser jeg at man må tilføre oksygen, enten ved å riste på bøtta, eller ta ibruk en mørtelblander og drill. Tror dere det er for sent å gjøre dette nå?

Hvor kritisk er det med temperaturen forresten? Har brygget Pale Ale som skal stå ved 20 grader. Går det greit med 23 grader? Var ikke så lett å få det kaldere i blokkleiligheta mi.

Og en siste ting - La ikke merke til at Beer Breew hadde både temperatur-styring og effektstyring før det gjensto 30 min av koketiden. Gjorde derfor hele prosessen frem til dette på omtrent 25-30% temperatureffekt. Tok omtrent 9 timer fra jeg startet å varme opp vannet til jeg var ferdig :p
Fikk temperaturene jeg ønsket, det tok bare veldig lang tid, og det var bare så vidt det kokte de første 30 min.

Kan dette ha påvirket ølet på noen måte?

Sist redigert:
23 grader i rommet betyr kanskje enda et par grader høyere i bøtta under stormgjæringen. Det kan nok fort være litt i overkant. Har ikke noe erfaring med hvor mye det betyr.

Denne kommer jo selvøflgelig litt an på gjærtype, men jeg gjetter du brukte Safale US-05? Ganske vanlig tørrgjær til slikt øl. Det blir nok bra uansett, men du vil gjerne ha temperaturen i rommet under 20 grader for å unngå usmaker. Et tips er å sette bøtta under et vindu på lufting og henge en pressenning eller lignende som et telt over vinduet og bøtta. Da fanges den kalde utelufta under "teltet" og du får lav gjæringstemperatur uten at det går for mye ut over romtemperaturen. Etter 3-5 dager kan du ta av igjen "teltet" og la det gjære ut ved romtemperatur. :)

Dette med romtemperatur. Jeg satte 100 liter på fredag. Gjæret med M44 U.S. West Coast. Romtemperatur (temp måler henger 30 cm fra taket i et lite kjellerrom) viste 24 grader. Får ikke start på gjæren som jeg på forhånd hadde startet opp i eget kar. Tømmer så en pakke til med gjær over i tørr form. Ingenting skjer. Etter to dager sjekker jeg temperaturen ved golvet der dunken står. 17,3 grader. Jeg øker romtempen slik at jeg får 19 grader ved golvet, og samtidig rister dunken. Dagen etter er det full gang. Mitt poeng er at jeg har 11 grader forskjell fra der temp. målet mitt henger og til golvet. Lite rom på 2x2 meter. Hadde aldri trodd det. Så romtemperatur er ikke romtemp., mål på rett sted.

Et godt tips for å få riktig temeperaturmåling er å legge sensoren inntil karet og feste noe bobleplast over den med tape. Da får du en ganske god måling på hva temperaturen i ølet er.

Takk for mange gode tips. Skal prøve å få flyttet dunken til soverommet. Der er det litt kjøligere =)

Er forøvrig full kok på kjæringen nå. Begynte omtrent umiddelbart etter at jeg fikk rørt inn litt luft =)

Tilbake
Topp