Har ølet skilt seg i gjæringskaret?

Hei. Har en amerikansk hvete øl stående til gjæring nå på 11dagen.
Bruker til hydrometer og hadde en OG på 1.052.
Så når stormgjæringa begynte steg SG til oppimot 1.080 og har nå ramlet ned til 1.051.
Bruker fermentasaurus, når jeg tømte «flaska» så tok jeg en SG måling med hydrometer og fikk 1.015 (skal lande på 1.010 så er vel nesten ferdig. Men skjønner ikke helt hvorfor tilten viser så skammelig feil? Så begynte jeg og tenke litt, så da at det ser ut som om ølet har skilt seg, et mørkt transparent lag øverst og en mer riktig ølfarge lengre nede.
Hva vondt har jeg gjort ølet mitt for at dette skal skje?
 

Vedlegg

  • 20589350-2901-447D-80A1-FF33569D53E5.jpeg
    20589350-2901-447D-80A1-FF33569D53E5.jpeg
    125,8 KB · Sett: 114
Selve ølet skiller seg ikke. Det du ser er nok gjær som er på vei til å bunnfelle og har kommet så langt du ser der.

Sg stiger aldri med mindre du tilsetter noe, så det er målefeil fra Tilt'en.
 
Hei. Har en amerikansk hvete øl stående til gjæring nå på 11dagen.
Bruker til hydrometer og hadde en OG på 1.052.
Så når stormgjæringa begynte steg SG til oppimot 1.080 og har nå ramlet ned til 1.051.
Bruker fermentasaurus, når jeg tømte «flaska» så tok jeg en SG måling med hydrometer og fikk 1.015 (skal lande på 1.010 så er vel nesten ferdig. Men skjønner ikke helt hvorfor tilten viser så skammelig feil? Så begynte jeg og tenke litt, så da at det ser ut som om ølet har skilt seg, et mørkt transparent lag øverst og en mer riktig ølfarge lengre nede.
Hva vondt har jeg gjort ølet mitt for at dette skal skje?
Fargeforskjellen skyldes nok bare at gjæren har begynt å felle ut. Jeg vil tro at det er tilt'en som viser feil verdi.

Edit: D'oh!
 
Ja skjønte vel i bunn og grunn at det hadde tilta for tilten.
første gang jeg prøvde fermentasaurus så uvant og ha mulighet til å se hva som foregår i karet. Hvordan bruker dere å kalibrere tilt? Lurer på om min er defekt da den egentlig for det meste viser det den selv føler for
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp