Praksis som har endret seg

Den viktigste lærdommen min langt tilbake i tid var at alt var ikke like viktig. Ikke det at noen hadde fortalt meg det, men ingen hadde heller sagt at det ikke var slik. På de første bryggene telte vi sekunder for både bitter og aroma tilsetningen...

I sammenheng med 'gammel' kunnskap må vi også nevne tradisjonsbrygging. Det er mye artig med gamle tradisjoner, om ikke annet enn at de er tradisjoner. Jeg er temmelig sikker på at mange mente at gauking forbedret smaken kraftig :)

Av ting som har gått 'helt av moten', må vi vel også nevne 5,2 pH Stabilizer
Men det selges stadig av kyniske bryggeforretninger:(!
 
Den viktigste lærdommen min langt tilbake i tid var at alt var ikke like viktig. Ikke det at noen hadde fortalt meg det, men ingen hadde heller sagt at det ikke var slik. På de første bryggene telte vi sekunder for både bitter og aroma tilsetningen...

I sammenheng med 'gammel' kunnskap må vi også nevne tradisjonsbrygging. Det er mye artig med gamle tradisjoner, om ikke annet enn at de er tradisjoner. Jeg er temmelig sikker på at mange mente at gauking forbedret smaken kraftig :)

Av ting som har gått 'helt av moten', må vi vel også nevne 5,2 pH Stabilizer
Hvorfor det? Kjøpte det nettop hos Ølforsyningen i Kongsberg.
 
Hvorfor det? Kjøpte det nettop hos Ølforsyningen i Kongsberg.
Når du skal beregne pH teoretisk, må du ta utgangspunkt i egenskapene til vannet ditt og maltsammensetningen.

"5,2 pH Stabilizer" gjør ingen av delene. Det er laget for å justere vannet til ett bestemt bryggeri, og er derfor et mer eller mindre meningsløst for alle oss andre.
 
Hvorfor det? Kjøpte det nettop hos Ølforsyningen i Kongsberg.
Bryggeforretningene baserer seg åpenbart på gamle P.T. Barnums grunnleggende innsikt: There's a sucker born every minute. Jeg ville tatt det med til forretningen og krevd pengene tilbake. De har ikke opplyst deg om at dette produktet kun virker dersom du har et vann med en bestemt profil.
 
Bryggeforretningene baserer seg åpenbart på gamle P.T. Barnums grunnleggende innsikt: There's a sucker born every minute. Jeg ville tatt det med til forretningen og krevd pengene tilbake. De har ikke opplyst deg om at dette produktet kun virker dersom du har et vann med en bestemt profil.
Kjemikeren sier nja her. Jeg regner med at løsningen er en buffer. Det betyr at den innen et relativt stort spenn av vannkvaliteter vil ende opp rimelig tett på mål-pHen. Så snart du begynner å slenge i malt og varme opp, vil nok den såkalte bufferkapasiteten bli overskredet og dermed vi det være malten som bestemmer pH i løsningen.
 
Kjemikeren sier nja her. Jeg regner med at løsningen er en buffer. Det betyr at den innen et relativt stort spenn av vannkvaliteter vil ende opp rimelig tett på mål-pHen. Så snart du begynner å slenge i malt og varme opp, vil nok den såkalte bufferkapasiteten bli overskredet og dermed vi det være malten som bestemmer pH i løsningen.
Poenget er at bryggeforretningene påstår at du er garantert en stabil pH på 5,2 i mesken om du bruker dette produktet, helt uavhengig av hva slags vann du har. Det stemmer rett og slett ikke.

Jeg vil tru at de færreste som kjøper dette produktet har et pH-meter, slik at de kan sjekke om det faktisk funker. Og folk som har et pH-meter, kan vel såpass mye om vannjustering at de har fått med seg at stabilizer'n er juks, så de kjøper det ikke.
 
I forlengelse av denne tråden så er det kanskje interesse for et kurs i vannjustering? Sist det gikk et slikt kurs var vel i januar 2021, på Zoom, etter hva jeg husker.
Her er tråden fra det forrige kurset. Der ligger det mye god info: https://forum.norbrygg.no/threads/vannjusteringskurs-18-januar-2021.43347/page-2#post-554599

Mitt beskjedne forsøk på lage et kurs om enkel vannjustering når du har bløtt vann, slik de aller fleste har:

Forøvrig er det veldig mange tråder her på forumet med "vannjustering" i overskrifta:).
 
Det er ganske artig at du fikk den beskjeden i -20. Det der var rimelig utdatert kunnskap for 2 år sida.

Det sier noe om hvor seigliva gamle forestillinger er. Og det er vel en allmennmenneskelig tendens å holde fast ved "barnelærdommen". Har du lært at noe er viktig og riktig, og levd ditt bryggerliv basert på det, er det ikke nødvendigvis så lett å innse at det ikke er det. Det kan gå på både identitet og ære løs:). Det er slett ikke alltid at forandring fryder. Den kan like gjerne true.

Det tar tid for ny kunnskap å sive inn og få status som etablert viten. Men det skjer da. F.eks. er det vel ingen som stikker om til sekundærkar lenger, mens det var nokså sjølsagt å gjøre det for 20 år sida, trur jeg. Samtidig skal man være litt forsiktig med å hoppe på alt nytt. Gordon Strong har f.eks. lansert "first wort hopping" som et middel til å få mer aroma og rundere bitterhet ut av bitterhumletilsetninga, noe jeg mener er høyst tvilsomt. Og Palmers råd om å ta starteren av røreren etter halvgått tid - som jeg skal ta på meg ansvar for å ha kolportert her på forumet - trur jeg heller ikke har særlig god begrunnelse. (Skjønt jeg har blitt litt usikker igjen der:).)
Ang. Palmers råd om startere; Sa ikke White noe lignende på siste podcast med Beersmith?
 
Ang. Palmers råd om startere; Sa ikke White noe lignende på siste podcast med Beersmith?
Stemmer. Om jeg forsto ham rett, så er poenget at gjæren ikke vil få lagt opp gode nok glykogenlagere så lenge det tilføres oksygen. Det er i og for seg det Palmer sier i HtBr. Og jeg er nok på vei til å godta det igjen. Jeg er litt mindre skeptisk når jeg hører det fra Chris White, men jeg skulle gjerne sett henvisninger til studier. For når en fyr som Jeff Caudill hos Imperial Yeast sier at han ikke helt skjønner hvorfor det skulle være nødvendig å ta av starteren før den er gått ferdig, så blir jeg litt forvirra:).
 
Kjemikeren sier nja her. Jeg regner med at løsningen er en buffer. Det betyr at den innen et relativt stort spenn av vannkvaliteter vil ende opp rimelig tett på mål-pHen. Så snart du begynner å slenge i malt og varme opp, vil nok den såkalte bufferkapasiteten bli overskredet og dermed vi det være malten som bestemmer pH i løsningen.
Jeg testet det faktisk for noen år siden, da jeg ennå gadd å vedlikeholde pH-meteret. Produktet påvirket så og si ikke meske-pH i det hele tatt. Tror ikke jeg målte vannet – og det er jo ikke så interessant heller. Har vel driten stående fremdeles. På tide å levere inn på returstasjonen. Snakeoil.
 
Tilbake
Topp