HASTER: misvisende oppskrifter fra Ølbrygging.no

Vår BB60 gikk heden sist vi var i gang med en APA fra www.olbrygging.no, og vi er i skrivende stund i gang med å koke opp forsøk nummer to. Vi er nybegynnere, og ser til vår overraskelse at den første leveransen med APA (http://www.olbrygging.no/products/american-pale-ale-apa) bestod av Safale S-04 og med koketid på bitter humle 60 minutter, mens den nye leveransen, som på papiret skal være identisk, inneholder Safale S-05 gjær og koketid 90 minutter på bitterhumle. Hva er riktig?? Om mindre enn en halv time koker brygget, og da hadde det vært kjekt å vite...

Takk!

Vanskelig å si sånn på stående fot, uten å vite type og mengde bitterhumle. Mulig jeg ville gått for 60 min, men det kan gi mindre bitterhet.04 er en britisk gjær, som gir noe estere. 05 er amerikansk, som gir en mer nøytral smak. Sistnevnte er vel mest riktig til en APA. Det er uansett ikke SÅ nøye. Viktigst er jevn gjæringstemperatur. Ta et valg og stå for det.

Kan jo være noe pilsnermalt i den nye maltblandingen? Kok i 90 min dersom dere ikke har hatt noe annet en "90/60" humla i. Det blir ikke rare forskjellen på 90 eller 60 min kok. Dersom dere har hatt humle i som skal koke mindre en 60 min, f.x 15 min humle, da ville jeg IKKE kokt denne lengre en 15 min. Uansett blir det sikkert kongeøl!

Ut fra lenken er det ikke pilsnermalt. Men selvsagt, ingen skade å koke i 90 min... Bare litt kjedelig.

Tilbake
Topp