Haster! Plumbo vs. Lut

Har fastbrent dritt i bunn av kokekjelen og ser folk anbefaler kaustisk soda/lut..

Er på butikken, her har de Plumbo.. Funker det!

Kudos til den som svarer før jeg er ferdig med handlingen.

:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Plumbo er kaustisk soda, men også aliminiumsulfat?
Ihvertfall noe som reagerer kraftig med sodaen oppløst i vann. Jeg ville personlig ikke hatt det i bryggeutstyret mitt....
Kaustisk soda er også dageligvare.....

Ikke bruk noe basisk på aluminium, dvs hverken lut eller plumbo dersom det er en aluminiumskjele. Eddik er en mulighet, dersom du skal bruke noe surt og dagligvarebutikkutvalget er rammen her. Det ødelegger ikke aluminium, og om du kjøper 35% så er den destillert og temmelig uten vinrester.

Ellers vil jeg uansett hoppet over plumbo, og gått for lut om de to var det eneste valget. Krystallsoda er også en mulighet om de har det på butikken.

Forøvrig, om det er fastbrent, så kanskje en gryteskrubb vil hjelpe, gjerne i kombinasjon med noe vaskevann?

Ingemarh skrev:
Har fastbrent dritt i bunn av kokekjelen og ser folk anbefaler kaustisk soda/lut..

Er på butikken, her har de Plumbo.. Funker det!

Kudos til den som svarer før jeg er ferdig med handlingen.

:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vent heller til i morgen og kjøp pwb hos bryggselv siden du bor i oslo, funker som fjell og er mildere enn lut

Anders Christensen skrev:
Ikke bruk noe basisk på aluminium, dvs hverken lut eller plumbo dersom det er en aluminiumskjele. Eddik er en mulighet, dersom du skal bruke noe surt og dagligvarebutikkutvalget er rammen her. Det ødelegger ikke aluminium, og om du kjøper 35% så er den destillert og temmelig uten vinrester.

Ellers vil jeg uansett hoppet over plumbo, og gått for lut om de to var det eneste valget. Krystallsoda er også en mulighet om de har det på butikken.

Forøvrig, om det er fastbrent, så kanskje en gryteskrubb vil hjelpe, gjerne i kombinasjon med noe vaskevann?

Bedre med pwb og litt varmt vann og la stå over natta det er vel en bb 30 du har?

Ingemarh skrev:

Forsiktig bruk av drill med kobberbørste tar det meste og etterlater bunnen i nogenlunde fin forfatning.

Takk for mange gode innspill...

Jeg har PWB.. Og har latt BB30 stå med det i tre dager nå... Det er ikke i nærheten av å løse opp det fastbrente.

Tappet oppi vann fra varmtvannstanken og tømte oppi en raus dose PWB..

Har ikke lyst til å skrape i bunn av kjelen heller...

Sett på termostaten la den stå og varme opp til maks 60 grader bruk 20 gram pr liter, hadde selv problem med det men de gikk  vekk til  til slutt

Lut, natronlut, plumbo og kaustisk soda er det samme. Kjemisk formel NaOH.
Plumbo er natronlut i tørket form.

Lut kan brukes til rengjøring av alt stål, rustfritt stål og alle plastmaterialer (bortsett fra aluminium som det løser opp).  Svært effektiv til rengjøring.

Men, kaustisk soda er farligere for bryggeren m/familie, enn for bryggerutstyret.
Kaustisk soda/plumbo burde etter min mening vært forbudt for privatpersoner. (basert på egen erfaring fra prosessindustri)
Dette er antagelig det farligste kjemikaliet som er å få kjøpt i en dagligvarebutikk. (stor etsefare for øyne og hud)

Bruk heller mildere rensemiddel, og stålbørste/stålull.

Plumbo og kaustisk soda er Ikke det samme. Hovedingrediensen er nok lik, men det er to vidt forskjellige ting både i bruk og funksjon.
Og grunnen for at det skal være forbudt?
Greit det er etsende, men du får også kjøpt saltsyre og diverse, er du typen som vill forby alt farlig?
Brukt med fornuft er kaustisk soda ypperlig til rengjøring av stål, særlig i bryggesamband med fastbrent vørter er den uovertruffet...

Det bærer ned på butikken i morgen for å kjøpe kaustisk soda... Virker som mange har god erfaring med det!

Trodde det skulle være standard vare i de fleste dagligvarebutikker... Men den gang ei... Min nærmeste butikk, Rimi Njårdhallen, må  ha tidenes dårligste utvalg... Man utvikler mangelsykdommer om du kun handler der over tid..

Ingemarh skrev:
Det bærer ned på butikken i morgen for å kjøpe kaustisk soda... Virker som mange har god erfaring med det!

Trodde det skulle være standard vare i de fleste dagligvarebutikker... Men den gang ei... Min nærmeste butikk, Rimi Njårdhallen, må  ha tidenes dårligste utvalg... Man utvikler mangelsykdommer om du kun handler der over tid..

Biltema har billig kaustisk soda.  :brygging:

...og så det er nevnt:  Bruk _absolutt_ vernebriller og hansker.  Man k..... ikke med slike stoffer.  Om det går med litt klær eller blir en flekk her og der bryr jeg meg mindre om; men de færreste har fler enn én kropp.  Riktignok er det noen som har flere personligheter i samme kropp; men det er jo en helt annen sak. ;-)

MVH

Morten M

Morten K. Agerup Myhr skrev:
...og så det er nevnt:  Bruk _absolutt_ vernebriller og hansker.  Man k..... ikke med slike stoffer.  Om det går med litt klær eller blir en flekk her og der bryr jeg meg mindre om; men de færreste har fler enn én kropp.  Riktignok er det noen som har flere personligheter i samme kropp; men det er jo en helt annen sak
MVH
Morten M

Helt enig Morten.
Jeg har 15 års erfaring med kaustisk soda(NaOH) i industrisammenheng, og har dessverre sett flere ganger hva selv små mengder kan gjøre med øyne/hud.
Det spesielle med kaustisk soda (i tillegg til at  det er svært, svært etsende) er at det er vanskelig å skylle bort med lunkent vann om man først er uheldig.
Dessverre skjer det også hvert år hjemmeulykker der barn får tak i dette stoffet.
Jeg foretrekker mildere middel som f.eks PBW+vann og lar det stå og koke til fastbrent vørter løsner. Hjelper til litt med børste, aldri noe problem.

Husk: Syre i vann går an, vann i syre blir uhyre!

Kaustisk soda er alvorlige greier, så pass øye og bar hud når du holder på...

Ha ALLTID eddik eller annen mild syre i nerheten når du bruker lut, så slipper du å finne ut hvor vanskelig det er å skylle av med lunkent vann

Borgar skrev:
Husk: Syre i vann går an, vann i syre blir uhyre!

Kaustisk soda er alvorlige greier, så pass øye og bar hud når du holder på...
Forsåvidt riktig, men kaustisk soda er ikke en syre, men en basisk løsning....

Tilbake
Topp