Haster! Plumbo vs. Lut

jan ivar skrev:
Ha ALLTID eddik eller annen mild syre i nerheten når du bruker lut, så slipper du å finne ut hvor vanskelig det er å skylle av med lunkent vann
:) Du har såklart rett i det, men da snakker vi om mer avansert førstehjelp enn hva en gjennomsnittsfamilie er forberedt på.

Det har du vel forsåvidt rett i, Magne... Jeg har likevel av en eller annen grunn alltid praktiskert dette med kaustisk soda også. Kanskje helt unødvendig?
Jeg får finne meg en annen tråd hvor det passer bedre å brilliere med denne naturfagskunnskapen min:)

jan ivar skrev:
Ha ALLTID eddik eller annen mild syre i nerheten når du bruker lut, så slipper du å finne ut hvor vanskelig det er å skylle av med lunkent vann

Jeg har ikke så ofte eddik på sprayflaske når jeg vasker bryggeutstyr, med StarSan har jeg brukt for å nøytralisere lutrester.

Star San burde jo funke fint det også
Og er gjerne lett tilgjengelig i nærheten av der du vasker med lut :yes:

Rett fra flaska eller på spray har ikke så mye å si hvis huden begynner å koke heller(må jo skylle vekk rein star san litt bedre)

Di få gangene jeg må ty til lut pleier jeg å ta med en flaske eddik for sikkerhets skyld
30% saltsyre har jeg fått på armene ved vask av tank. Men det er langt ifra like etsende, og lett å skylle av med vann
Gassen er et annet kapittel. Åndedrettsvern og vernebriller anbefales på det sterkeste(men det merker du fort)

Før sterkere stoff tas i bruk kan det være grei å rett og slett bruke litt maskinoppvaskmiddel og varmt vann og la dette stå en stund.
(men i dette tilfellet kan det virke som om den varianten ikke helt holder)

Tilbake
Topp