Hastighetsregulering til 230V vifte

Hei!
Jeg har i lengre tid brukt denne viften http://m.clasohlson.com/no/Vifte-230-V/36-4769 i min magnetrøreren, sammen med en dimmer. Dimmeren har aldri fungert skikkelig, og jeg stoler ikke på den, derfor må jeg bytte den ut. Har noen tips til hva jeg kan bruke til å regulere hastighet? Brannsikkerhet og slikt er prioritet 1. Jeg ser Clas selger en turtallsregulator, men jeg håper det finnes noe billigere.

Kan prøve dimmer til led spotter. Noe som går fra 1-50w eller lignende. Problemet med vanlig dimmer er atv de begynner på ca 50w så går de til 2-300w

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Det er fordi turtallet er bestemt av frekvensen og ikkje spenninga. Ved å dimme ned reduserar du spenninga og momentet til motoren. Med den mikroskopiske belastningen motoren har fungerar det dårlig. Det beste er å bruke ei 12 volt (likestraum) vifte og ein 0-12v variabel spenningsforsyning.

Det er fordi turtallet er bestemt av frekvensen og ikkje spenninga. Ved å dimme ned reduserar du spenninga og momentet til motoren. Med den mikroskopiske belastningen motoren har fungerar det dårlig. Det beste er å bruke ei 12 volt (likestraum) vifte og ein 0-12v variabel spenningsforsyning.
hysj, det må du ikke fortelle min magnetrører med 220v vifte og lysdimmer. Kanskje den vil slutte å fungere helt utmerket. Har også magnetrører med 12v vifte, men den er ikke like kraftig.

Hehe, ja det KAN fungere. Om du har ein heldig kombinasjon av komponentar. Eller så er det som du seier, vifta di veit ikkje om det enda.

Etter å ha lest litt rundt har jeg skjønt at en 12 volt likestrøm vifte eller motor er enklere. Da kommer neste utfordring: En vifte eller motor som er kraftigere enn en vanlig PC-vifte, men samtidig ikke koster så mye.

image.png Hvis vifta durer er det nok pga. høy strøm ved påslag, triac styring. Coil'en vibrerer pga. høy "inrush" startstrøm ved fyring av triac'en. Triac'en fyrer relativt langt ut i 220V perioden.

Kun spekulasjon fra min side, har ikke denne regulatoren.

Det er helt vanlig å hastighetsregulere små motorer med spenningsregulering. Spesielt vifter bruker spenningsregulering. Kjøkkenventilatorer, små ventilasjonsanlegg osv reguleres med spenningsregulering, enten med triacregulering, eller trinning på transformator. Man får som du sier redusert moment ved spenningsregulering, men vifter og pumper har kvadratisk motmoment. Altså det øker med kvadratet av turtallet. Så for vifter går det helt fint. Hadde motoren deromot drevet et transportband eksempelvis så har denne konstant moment og kunne ikke ha blitt turtallsregulert med spenning. Da må det frekvensregulering til. Belastningen som en rørepinne har er nok ikke kvadratisk. Så man må rett og slett bare prøve. Kommer an på størrelsen på. Pinnen og motoren.

Sist redigert:
Tilbake
Topp