Hazy Golden Ale - kan dette fikses?

HåvardK

Norbrygg-medlem
Har en Golden Ale brygget etter oppskrift fra Bakke Brygg som nå har stått til karbonering i tre uker på 19 grader. Den er fortsatt "hazy", og jeg var heller ikke fornøyd med smaken da jeg testet den for en ukes tid siden. Det siste kan selvsagt bli bedre med mer lagring, men jeg lurer på om det er noe å gjøre med klarheten? Fulgte oppskriften til punkt og prikke, traff perfekt på OG/FG og har lagret den på samme måte som tidligere brygg. Coldcrashet ikke denne gangen, men satte to andre brygg omtrent samtidig som ble blanke og fine.
 
vil tro mye bunnfaller når du setter det kaldt. jeg opplever selv stor forskjell mellom øl som har stått to uker varmt til karbonering og øl som har fått noen uker i kjøleskapet. jeg bruker heller ikke coldcrash
 
Har jo tenkt det samme, men syns det var pussig at de andre to bryggene klarnet såpass greit. Prøver å lagre en del av flaskene kaldt nå, så får vi se hvordan det går.
 
Noen viktige punkter for å gjøre ølet klarere er raskt oppkok, rask nedkjøling, whirlfloc, clarity ferm/brewers clarex, cold crash, gelatin og lagring av ølen kaldt.
Noe avhenger også fra øl til øl, men med tid vil de fleste øl klarne uansett.
 
Har opplevd at alle mine øl blir klar som krystall etter 3-4 uker i kjøleskap, noen ganger kortere. Mitt råd er, sett det i kjøleskap, ha tolmodighet, så blir den klar og fin.
 
Oppdatering: Har latt en del av denne batchen stå kaldt (i kjøleskap), uten at dette har ført til noe bedre resultat, verken på klarhet eller smak (har vært bitter og med tydelig gjærsmak). I dag kikket jeg på en av flaskene som har vært lagret i romtemperatur, og den hadde klarnet helt, selvsagt med noe bunnfall. Satte den til kjøling og smakte på den nettopp. Konklusjonen var at denne batchen hadde profitert kraftig på å lagres i romtemperatur. Mye renere maltsmak nå, og selvsagt mer innbydende farve (dette betyr tydeligvis mer for meg enn hva jeg hadde trodd på forhånd). Så nå er det ut av øleskapet for de flaskene fra denne batchen som havnet der.
 
Tørrgjær: Danstar Nottingham. Ikke veldig fornøyd med denne, så har vel egentlig havnet på flytende gjær og starter som normen etter dette brygget.
 
Tilbake
Topp