Hei, og godt nyttår!
Dette blir sikkert et altfor langt innnlegg, jeg håper dere kan bære over med meg.
Jeg er helt fersk innen ølbrygging, men er glad i godt øl, og ivrig etter og lære.
Fikk bok til jul, og 27. desember gikk jeg til innkjøp av BIAB-sett fra bryggselv.no.
Jeg har da følgende utstyr:
http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2
og
http://www.bryggselv.no/products/nybegynner-sett-25l
Brygger på kjøkkenet, og har gjæringskaret i kjelleren.
Jeg satt mitt første brygg kvelden 30. Desember, og 31. Desember kl 02:24 ble gjæringskaret satt i kjellern.
Brygget en American Pale Ale Gahr edition All-grain sett fra bryggselv.no.
Så til et par spørsmål som dukket opp underveis i prosessen:
MESKING
Jeg gjorde følgende:
Varmet vann, la oppi posen, helte oppi malt. Mesket på 65 gr i 65 min, og skrudde opp varmen de siste 5 min(usikker på om det ble varmt nok.)
Jeg la merke til at jeg sleit litt med å ha høy nok temp i kjelen underveis i mesking, så det ble litt av og på med plata og tempmålinger som jeg ikke følte meg sikker på, da jeg var redd for å røre for mye i mesken underveis. Neste gang skal jeg bruke liggeunderlag for å isolere kjelen etter oppvarming.
SKYLLING
Løftet meskeposen opp på en stekerist, og lot den dryppe av seg litt, før jeg helte ca. 10L vann på ca 80 grader gjennom posen og rett ned i kjelen.
Etter skylling målte jeg SG, og den var på 1.036.
KOKING
Tok laang tid og koke opp, men etterhvert kom det seg. Ble litt usikker på når det faktisk kokte.. Tilsatte så humle på de tidspunktene som oppgitt i oppskriften.
Etter koking og nedkjøling, målte jeg OG. Jeg målte den til 1.060. I etterkant ble jeg plutselig usikker på om det faktisk kan ha vært 1.050, og jeg føler meg litt dum, som ikke tok en kontrollmåling... Men men, gjort er gjort.
Tappet så vørteren fra kjelen over i Speidel gjæringskaret som fulgte med settet. Litt irriterende at det ikke er noe litermål på dette, så jeg er litt usikker på hvor mye vørter jeg faktisk fikk over til slutt.. Så også at det var igjen ganske mye vørter + grums i bunnen ev kjelen. Burde jeg helle mer på kjelen for å få med meg alt, inkl. en del grums fra bunnen av kjelen?
GJÆRING
Desinfiserte gjæringskar 10 - 15 min før jeg skulle tappe over, og desinfiserte også gjærlås og alt annet. Brukte hansker og starsan på alt som skulle brukes.
Tar gjerne i mot kritikk og innspill på alt jeg har gjort, som kan gjøre det enklere/bedre til neste gang.
Så til et par spørsmål til videre prosess:
FORBEDRINGSPUNKTER
Her var det sikkert mye rare formuleringer og spørsmål, men jeg setter stor pris på absolutt alle innspill til hvordan jeg har gjennomført dette, og gjerne kritiske kommentarer.
Hilsen Anders
Dette blir sikkert et altfor langt innnlegg, jeg håper dere kan bære over med meg.
Jeg er helt fersk innen ølbrygging, men er glad i godt øl, og ivrig etter og lære.
Fikk bok til jul, og 27. desember gikk jeg til innkjøp av BIAB-sett fra bryggselv.no.
Jeg har da følgende utstyr:
http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2
og
http://www.bryggselv.no/products/nybegynner-sett-25l
Brygger på kjøkkenet, og har gjæringskaret i kjelleren.
Jeg satt mitt første brygg kvelden 30. Desember, og 31. Desember kl 02:24 ble gjæringskaret satt i kjellern.
Brygget en American Pale Ale Gahr edition All-grain sett fra bryggselv.no.
Så til et par spørsmål som dukket opp underveis i prosessen:
MESKING
Jeg gjorde følgende:
Varmet vann, la oppi posen, helte oppi malt. Mesket på 65 gr i 65 min, og skrudde opp varmen de siste 5 min(usikker på om det ble varmt nok.)
Jeg la merke til at jeg sleit litt med å ha høy nok temp i kjelen underveis i mesking, så det ble litt av og på med plata og tempmålinger som jeg ikke følte meg sikker på, da jeg var redd for å røre for mye i mesken underveis. Neste gang skal jeg bruke liggeunderlag for å isolere kjelen etter oppvarming.
SKYLLING
Løftet meskeposen opp på en stekerist, og lot den dryppe av seg litt, før jeg helte ca. 10L vann på ca 80 grader gjennom posen og rett ned i kjelen.
Etter skylling målte jeg SG, og den var på 1.036.
KOKING
Tok laang tid og koke opp, men etterhvert kom det seg. Ble litt usikker på når det faktisk kokte.. Tilsatte så humle på de tidspunktene som oppgitt i oppskriften.
Etter koking og nedkjøling, målte jeg OG. Jeg målte den til 1.060. I etterkant ble jeg plutselig usikker på om det faktisk kan ha vært 1.050, og jeg føler meg litt dum, som ikke tok en kontrollmåling... Men men, gjort er gjort.
Tappet så vørteren fra kjelen over i Speidel gjæringskaret som fulgte med settet. Litt irriterende at det ikke er noe litermål på dette, så jeg er litt usikker på hvor mye vørter jeg faktisk fikk over til slutt.. Så også at det var igjen ganske mye vørter + grums i bunnen ev kjelen. Burde jeg helle mer på kjelen for å få med meg alt, inkl. en del grums fra bunnen av kjelen?
GJÆRING
Desinfiserte gjæringskar 10 - 15 min før jeg skulle tappe over, og desinfiserte også gjærlås og alt annet. Brukte hansker og starsan på alt som skulle brukes.
Tar gjerne i mot kritikk og innspill på alt jeg har gjort, som kan gjøre det enklere/bedre til neste gang.
Så til et par spørsmål til videre prosess:
- I Speidel gjæringskaret ølen nå står og gjærer i, er det ikke noe litermål. Det er vanskelig og si nøyaktig hvor mye som er i karet. Har dere noen tips for hvordan jeg kan gjøre dette bedre neste gang? HVordan skal jeg klare og måle hvor mye jeg faktisk får over i gjæringskaret?
- Ihht. oppskriften, skal det tilsettes en pose med humle etter 7 dager. Denne hadde vakuumslipp da jeg tok den ut av bæreposen da jeg kom hjem fra butikken, og spørsmålet er om jeg bør kjøpe/reklamere slik at jeg får en ny. Det vil være ca. 10 dager siden jeg fikk den utlevert fra bryggselv.no - butikken på Hasle. Vil den være brukbar om 5 dager?
- Jeg merker at jeg er livredd for å få bakterier i det som nå står i gjæringskaret, og jeg lurer på hvilke forhåndsregler jeg bør ta før jeg tilsetter tørrhumlen? Er jeg for redd? Jeg er skeptisk til bare og skulle ta en måling av FG i løpet av prosessen, og jeg leser jo at man skal måle jevnlig underveis i gjæring. Jeg har ikke en pipette som rekker ned i gjæringskaret fra toppen, og det sitter jo en kork på bunnen av karet, ikke den med kran på. Var det kanskje dumt og ikke ta den med kran? Er det ikke fort gjort og få inn bakterier hvis jeg skal åpne og lukke en tappekran i bunnen av karet hver gang jeg skal måle FG?
FORBEDRINGSPUNKTER
- Neste gang planlegger jeg å prøve meg på infusjonsmesk, og partiskylling, evt. kontinuerlig skylling. Noe spesielt jeg bør tenke på da? Jeg må vel uansett skaffe meg en stor kjele til?
- Isolere meskekjele for jevnere mesketemperatur.
- Kontrollert utmesking.
- Bedre kontroll på volum i de forskjellige stegene. Merke Brygegesleiver med "literstreker"
- Ikke bekymre meg så mye for 100% renslighet i den varme delen av bryggingen, fokusere på dette i den kalde fasen.
Her var det sikkert mye rare formuleringer og spørsmål, men jeg setter stor pris på absolutt alle innspill til hvordan jeg har gjennomført dette, og gjerne kritiske kommentarer.
Hilsen Anders