Heimsnekkra

Jeg har nå holdt på i nesten et halvt år med å produsere mitt bryggeri så jeg tenkte jeg kunne dele mine erfaringer så langt og kanskje få tips ifra andre som har laget selv eller som har litt peiling.

Jobber som automatiker for Tine Meierier og vi hadde ombygging på anlegget i januar,
så da ble det kastet en hel haug av rubbel og bit. Så dette er bygd mye billigere en det man tror.
Grunnen til at jeg bygger så avansert er fordi jeg kan. Har utstyret som trengs og vil gjærne lære mer om faget mitt ettersom jeg var ferdig som lærling for 2år siden.

11846319_10207487344291614_89639455_n.jpg

Her er diverse oversikt over anlegget.
I skapet nede til venstre har man PLS'en (omron cj1m med ethernet) og skapet over befinner
solid state relene og noen rekkeklemme, er også en kabel med plugg(19pin) som skal brukes til å koblet til et annet styreskap som skal henges på veggen(seperat ifra bryggeriet) med touch panel som jeg har bygd utav en gammel 19" HP skjerm og et touch panel ifra ebay(kommer bilder av dette senere når jeg er på jobb).
Tanken til venstre er meskekar og tanken til høyre er kokekar.


11815852_10207487343491594_1149027290_n.jpg

Den hvite karn helt nede er en ventilrampe som brukes til å styre trykkluft. Måten jeg har satt opp rør og ventiler er slik at jeg har 2 "soner" Øl rør og vann rør. Øl rørene er veldig nøye sveiset og brukt sanitære ventiler, disse drives av trykkluft. Vannrørene brukes bare til å fylle Meske tanken når jeg skal starte å brygge, for vask av begge tanker (er montert roterende vaske kuler i begge tankene) og for å starte kjøling etter koking er ferdig. Har laget en motstrøms kjøler som skal kjøle(lange røret som går oppover med den lille pumpen i bunnen) + alternativt utakk for spiral kjøler. Bruker også helt vanlige 24v solenoid ventiler(rustfritt) som tidligere har vært brukt til styring av vask til baner.


11857640_10207487343691599_113371964_n.jpg

De 2 svarte ventilene nede brukes som sanitære ventiler (gemu ventiler) og åpnes/lukkes av trykkluft, den ene ventiler sender mesken til koke tanken og den andre sender mesken tilbake i meske tanken(sirkulerer).
Den lille hvite plast ventilen oppe brukes bare til å forsyne den lille tanken nede til høyre som jeg bruker som en herms.


11846315_10207487343891604_1589854167_n.jpg

innsiden av Herms'en er en spiral som jeg spesial bestile ifra(70euro ink frakt 5m x 12mm):
http://www.ebay.com/usr/0374peter11?_trksid=p2047675.l2559
han har mye fint når det kommer til vekslere. er et 2500W varmeelement (noe slikt).
også er det en nivå bryter som brukes som signal om at "beholderen" er full og fylling stopper, brukes også som sikkerhet slik at varmeelementet ikke kan starte uten at vann nivået er høyt nok.
har enda ikke montert temperatur føler, er enda litt usikker på hvordan jeg skal gjøre temperatur reguleringen.


11830138_10207487342731575_1764652092_n.jpg

Meske tanken. Er montert en trykk celle i bunnen for kontrollering av nivå i tanken. blir også til å regne ut tettheten på mesken slik at når jeg har korn oppi tanken så skal den fortsatt vise tilnærmet rett verdi.
Røret i toppen skal jeg bore noen hull i og bruke som vann spreder over mesken.


11850988_10207487343811602_7948059_n.jpg

Mesketanken med lokk på. vaskekulen ligg oppo lokket.


Rammen på bryggeriet er laget av forrige læring sin fagprøve. har heller ikke montert HLT'en men den blir stortsett brukt til vask og første fyll av vann til mesken.

Bruker noen billige 24v pumper(leverandøren mener dem er sanitær) ser ganske svake ut men de får duge for nå. Vil vel gjerne ha noen chugger'e etterhvert.
For vask brukes en gammel gårdstank pumpe som jeg byttet motor på (230v 3fase) bruker frekvensomformer med analog ingang for styring av fart og som 1fase til 3fase. pumpen er middels stor(stor for en hjemmebrygger, liten i meieri sammenheng) og pumper 170L/m som burde være nok til å få fart på vaske kulene.

Er enda en del jobb med kabling, kobling, rør sveising og programmering.
Flere bilder kommer etterhvert.
 
Dette så kjempegøy ut. Jeg koser meg også med bygging av slike ting. Har du regnet på dødvolum i rør osv? Hvis du skal ha vann/malt i forhold 2,5. Hvor mye skyllevann kan kan du tilfør før kokevolumet er nådd? Her bommet jeg. Jeg måtte ha 30 liter vann for å fylle dødrom og bløtlegge malten. For en 25 L batch blir det ingenting til skylling.
 
Kult! Stå på videre ;) Skulle ønske jeg hadde tilgang på like mye verktøy og utstyr som deg.
 
Har egentlig ikke regnet så mye på det men koke kasserollen er på 50L, tenkte å starte med 25L batcher. så tror det er nok?
Meske kasserollen er på 47L. har bygd fleste rør slik at det er fall i forskjellige retninger slik at dødvolumet skal minimeres. Er også en 3veis håndventil på laveste punkt i røret slik at jeg kan tømme røret helt oppi en kopp eller noe sånt.
 
Noe slikt blir OP-panel(kontroll panel) til å se ut. dette skjermbildet er ikje helt nøyaktig/ferdig men ganske nært.
Blir til å bruke en Intel atom(mini pc) til å kjøre windows xp med en gammel HP 19" skjerm som jeg har bygget på touch panel. dette blir å være koblet til PLS'en via ethernet og kjøre dette skjermbildet i "runtime".
Bruker IX developer til å lage skjermbilder, Bejier lager mye fint og enkle produkter når det kommer til HMI(human machine interface) men koster litt.
op_panel.jpg
 
I have created a monster! Nydelig arbeid og så vakkert med alt det blanke <3. Skal bli artig å se det i action. Kan en vanlig kompressor drive ventilene? Har du manuelle retrettmuligheter når teknikken svikter her og der? Tåler alle komponenter søl av vørter eller vann?
 
Temp regulering. Noen pls har analog inngang. 0-10v eller 4-20 mA. Og det finnes rimelige omformere til Pt100 følere. Noen pls har også PID funksjon (til Fatek pls koster det noen store lapper).
Her er en transmitter http://www.ebay.com/itm/Plastic-The...50?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item3f4118270e

Har 8 analog temp inganger på pls'en men tenker litt på hvor å plasere følere. For mesken tenker jeg 1 føler(nr1) i "mash heater" og 1 føler(nr2) på vørtern på tur ut av "mash heater" Også skal føler nr2 regulere settpunktet til føler nr1/mash heater. Er litt usikker på hvordan det funker :/ skulle ha følgt mer med i timen om pid regulering :(

Skulle gjerne hatt 4-20ma inngang på pls'en for sensing av nivå. Akkurat nå bruker jeg en ekstra pls med "data exchange" til hoved pls'en. Liker ikje å måtte bruke 2x pls'er og tregheten i data exchange(ca 1-2sec)...
 
I have created a monster! Nydelig arbeid og så vakkert med alt det blanke <3. Skal bli artig å se det i action. Kan en vanlig kompressor drive ventilene? Har du manuelle retrettmuligheter når teknikken svikter her og der? Tåler alle komponenter søl av vørter eller vann?

Hehe. En vanlig liten kompressor klarer fint å drive et par slike ventiler. På anlegget er ofte luften til ventiler strupet ned til 4-5bar.

Hvis ventilene har overlevd tjukk fløte/rømme, lut, syre, steam og galninger med vannpistol så trur æ dem tåle litt bryggrens og vørter :)

Har ikje laga noe bypass nej :(. lager for mye dødrom i rør og plasser hvor fanskap setter seg fast.
 
11824205_10207498722336058_1312333860_n.jpg

Kontrolpanelet (litt dårlig bilde pga lyset i taket lyser rett ned på den...)

11830207_10207498722656066_1624751029_n.jpg

litt kjipt å måtte bruke det store beistet til venstre bare for å få analoge 4-20ma signaler og deretter sende dem over ethernet til den andre lille og fine
PLS'en for å bli håndtert...

11830755_10207498722776069_1118072532_n.jpg

koblet litt "jalla" men mange kabler og ledninger skal bort og fikses på.

11846199_10207498722896072_1639460134_n.jpg

Gammel skjerm og liten pc.

11830258_10207498722536063_1948110974_n.jpg

fine plugger.
 
Må folk bære komnentere. Vil gjerne vite/lære om ting folk har gjort feil før!
Ingen grunn tel å være sjenert!

Bedre å rette på feil under bygge fase en under produksjon!
 
Må folk bære komnentere. Vil gjerne vite/lære om ting folk har gjort feil før!
Ingen grunn tel å være sjenert!

Bedre å rette på feil under bygge fase en under produksjon!

Hei, jeg er meget imponert !!! (har selv jobbet som automasjons-mekaniker)
Bygg en til meg også, (trenger jeg byggelån ?)

Jeg savner en glassblåser så vi kan se prosessen på nært hold, neida dette er veldig imponerende!!!

Bare en liten merknad:
Burde ramma under kokekaret gå helt ned til gulvet, det blir super katastrofe hvis laboratoriet velter ?
Hva om du flytter to av bena ut til høyre ?

Jeg hadde latt alle ledninggjennomføringer i styre-skap komme inn i bunnen av skapet, dette forenkler rengjøring og jeg hadde vurdert om det nederste skapet og ventilene kunne flyttes litt opp, slik at rengjøring av gulvet blir lettere.
Du bygger som en proff, så ikke glem at alt skal rengjøres også utvendig.

Nå har du bare ett lite problem lol og det er at ølet må stå i stil med laboratoriet, men jeg har tro på at du greier den biffen OGSÅ.
 
Du har vel ikke greie på hvor man får tak i noe som lar seg skru fast i en meieritank-gjennomføring? Har nettopp fått en nydelig tank, men klarer ikke for mitt bare liv å finne en kran/ reduksjonsnippel med disse dimensjonene. Tipper stussen er gjenget med ca 4 toms meierigjenger, jeg jobber med 1 toms slanger.
 
Hei, ring til et meieri (kanskje har du en aning om hvor tanken kommer fra) det er bare og spørre etter verksted avdelingen og spørre dem, de hjelper deg hvis de kan, får du ikke napp ring til neste meieri på lista, prøv å ha så mye info (mål) som mulig før du ringer, ha gjerne et bilde som du kan sende på MMS eller mail, da er det sikkert noen som kjenner igjen koblingen.
 
Tilbake
Topp