Helle ut? Hjelp!

Står og koker opp 20+ liter Ale, men er ikke sikker på om det er verdt å bruke humle og gjær på denne, eller om det er bare å helle det ut.
Systemet tettet seg under skyllingen, og hele meske- og skylle prosessen tok 4 og en halv time (!), og de siste 14 literne eller så sank etterhvert ned på omlag 40-50 °C.
For å løse opp pluggen måtte jeg ta ut det meste av malt og vann, og filtersengen ble ødelagt. Resultatet var de siste literne var svært uklare.

Så, blir dette en tykk og søt gjørpe, og fôr til vasken?
Eller er det håp om at det ikke gjør så mye fra eller til?

Stå på, etter så mye arbeid har du ikke mye å tape på å sette det til gjæring. Kan hende brygg og smak blir bedre enn forventet, jeg hadde fortsatt :)

Takk, det var oppmuntrende ord fra dere begge. Det er mulig jeg skal senke ambisjonsnivået på vegne av brygg nr 2. Gjenkjennelig øl blir det nok. Jeg får kjøre ut løpet, og heller skrive det av på erfaringskontoen.

Har du Irish Moss kan du tilsette dette 15 min. før kokeslutt. Rør opp en god whirpool etter vørteren er kjølt ned for å lage trub og rester vil samle seg i midten av bunnen.

Hvis du brygger det ferdig kan du jo alltids finne noe lærdom i dette. Men hvis du hiver det i vasken får du aldri vite... Såå mye koster vel heller ikke humla og gjæra di  ;)
Jeg har fått grumsete øl hver gang jeg har brygga jeg, mulig jeg skjønner noe snart  ;D

@ roba: Har ikke Irish Moss, men skal prøve virveltipset. Takker.
@ Leffe: Det er vel egentlig den møysommelige flaskevaske/fylle dagen jeg frykter er bortkastet.

Jeg har ikke prøvd ut den enda jeg så jeg visste ikke det var så mye jobb. Skal flaske om ett par dager så da vet jeg mer hva vi snakker om :)

Slapp av, dette er ikke et helt ukjent fenomen, regner med at de fleste har opplevd det samme som deg en eller flere ganger. At dette gjør vørteren uklar før koking er ikke noen krise, det går sikkert helt greit. Gjæren har faktisk bare godt av noe trub for trives.  

"Irish moss" eller "Klar urt" hjelper på klaringen (utfelling av proteiner) under kokingen. Dette er greit å bruke og du bør skaffe det til neste gang du brygger.

Hvis kokingen og gjæringsprosessen ikke klarner opp brygget tilstrekkelig kan du alltids bruke "Isinglass" eller gelatin i etterkant (men før du karbonerer) for å klarne ølet.

Glemte en gang å legge ned silen i meskeharet, måtte da ut med all malt for å legge ned silen,
det ble et godt øl av det.

Jeg må bare si meg i de andre svarene: Kjør på og gjør ølet ferdig.

Om det er uklart nå vil det nok uansett klarne en god del under gjæringen, og også under flaskemodningen.
For vår bryggegjeng har vi stort sett latt være å bruke Irish Moss og tilsvarende klarningsmidler.

Bare pass på at når du skal stikke om før flasking så flytter du gjæringsbøtta god tid i forveien.
Da får eventuelle partikler som blir virvlet opp godt med tid til å legge seg igjen før du tapper av gjæringsdunken.
Om du plasserer gjæringsbøtta på et egnet sted på morgenen, og så stikker om på ettermiddagen har det aller meste lagt seg.

Lykke til.
Øystein
www.barebrygg.no

oeng skrev:
Hvis kokingen og gjæringsprosessen ikke klarner opp brygget tilstrekkelig kan du alltids bruke "Isinglass" eller gelatin i etterkant (men før du karbonerer) for å klarne ølet.

HJÆLP! Meiner du det! Er det kjørt for meg med å ha i gelatin da jeg alerede har karbonert? Må jeg riste det dødt først da?

Leffe skrev:
oeng skrev:

HJÆLP! Meiner du det! Er det kjørt for meg med å ha i gelatin da jeg alerede har karbonert? Må jeg riste det dødt først da?
Det går fint å bruke gelatin på fatet etter at det er karbonert. Hadde et øl som jeg hadde problem med å få klart og det siste jeg prøvde lenge etter at fatet var karbonert var gelatin som virket meget bra. Jeg åpnet opp helte oppi og lukket og trykkte opp igjen før jeg ristet litt og lot det stå et par dager.

Neida, det er kun det at gelatin og andre klarningsmiddler fungerer mindre effektiv hvis det er kullsyre i væsken   :)

Når jeg brygget ølen på bildet under tettet systemet seg under skyllingen (bath sparge). Jeg endte med å helle alt fra meskekaret over i ei balje og så sile mesken gjennom en saft sil - skikkelig søl! Jeg brukte "whirlfloc"  - en form av irish moss 15 siste minutter av kokinga. Etter koking hadde jeg all "thrub" fra kokinga over i gjæringskaret.
Det ble klart og brukbart øl, men ikke det beste jeg har laget...

Så...det er håp...

Vedlegg

• P1010243_small.JPG
    P1010243_small.JPG
    21,4 KB · Sett: 100
Tilbake
Topp