Helmalt øl fra Glen Brew. (bavarian pilsner "premium lager") KIT.....FRA 2004

Hei, jeg kjøpte for ca 5 år siden et hjemmmebrygge sett fra Glen Brew (skottland). For 14dgr siden gjenoppdaget jeg boksen i kjelleren og satte igang med å brygge (holdbarhetsdatoen er mai 2004 (!) ) lukten var ok...tilsatte ca 20 liter kaldt vann....rørte ut den syrupliknende blandingen av maltekstrakt og humle ekstrakt og tilssatte den medfølgende gjær (u-merket) og pilsner enzym (?). Ølet skulle vært klart for tapping på flasker etter ca 8 dager da viste Hydrometeret 10(hvit skala) , ifølge "bruksanvisningen" skal den måle mellom 8 og 0 og flere minutter mellom hvert polopp.......Fortsatt etter 14 dagers gjæring har jeg ikke kommet nærmere 0 enn >8< og det plopper ca hvert tredje minutt.
...er gjæren for dårlig ?
...kan jeg tappe nå?
...vil resten av sukkeret i malten forsvinne i ettergjæringen på flasken ?
...kitet" inneholdt 3,15 kg malt/humle (dobbel dose malt hvisst nok).
...hvor sterkt vil dette brygget bli ca. (hvis det blir drikkendes) ?
Brygge karet har stått varmt osv.hele tiden.
Dette er mitt første forsøk på å brygge hjemme........!
Håper noen leser dette og kan komme med noen råd........raskt.
På forhånd takk !
 
Hei, og velkommen til forumet!

Holdbarhetsdato er mye for gjæra. Tror den nok var ganske dårlig etter såpass mange år.

Dersom du måler 1008 på vekta så er det vel utgått, men dersom du er usikker kan du la det stå 2 dager til og foreta ny måling. Hvis den står i ro på 8 er ølet ferdiggjæret. Slike gjærenzymer kan føre til at det gjærer ned i 1000 (0), og dette er ikke ønskelig for øl. Normalt skal det være litt restsukker igjen. Ofte mellom 1010 og 1020. avhengig av øltype. En pils skal ligge +-1010.

Det du har laget er vel en overgjæret "pils", men det er ikke problemer med å gjære det. Du får en del smakstoffer fra gjæra som ikke skal finnes i pils.

Det er IKKE en god idé å la det gjære ferdig på flasker. Du får ingen kontroll med CO2 produksjonen, og risikerer flaskebomber. Tilsett 6-8 gram sukker per liter og sett flaskene varmt i 2 uker, men ølet MÅ være ferdiggjæret før dette.

Ang. alkohol så kan du sjekke dette selv med å måle vørteren før gjæring og etter. Diferansen kan du dele på 7,6 for å få ut volumprosent alkohol.

Et par tips til neste brygg:
Bruk ei fersk gjær fra en anerkjent leverandør.
Foreta måling av sukkerinnhold før og etter gjæring.
Vær paranoid opptatt av renhold.
Kjøp og les boka "Moderne hjemmebrygging".
Bruk forumet her dersom det er noe du lurer på. Bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.

Håper dette var til litt hjelp.

Mvh
Børge
 
Det var en ting jeg kom til å tenke på.

Hermetisert mat som er utgått på dato bør alltid kastes. Den kan inneholde noen saktevoksende bakterier som er ekstremt farlige når de får formert seg opp (husker ikke navnet). Jeg vet ikke om dette kan gjelde ølsett som er utgått på dato, men det er sikkert andre brukere som kan dette bedre enn meg. lagringstemperatur spiller også inn da disse bakteriene ikke formerer seg hvis det er for kaldt.

5 1/2 år over best før er ganske mye  :eek: .
 
Jeg tror nok ikke det er noe problem med hermetisert maltekstrakt som er fem år på overtid.
Det er vel som du sa tidligere gjæren som er skyld i den tidlige utløpsdatoen.
 
Beant skrev:
Det var en ting jeg kom til å tenke på.

Hermetisert mat som er utgått på dato bør alltid kastes. Den kan inneholde noen saktevoksende bakterier som er ekstremt farlige når de får formert seg opp (husker ikke navnet). Jeg vet ikke om dette kan gjelde ølsett som er utgått på dato, men det er sikkert andre brukere som kan dette bedre enn meg. lagringstemperatur spiller også inn da disse bakteriene ikke formerer seg hvis det er for kaldt.

5 1/2 år over best før er ganske mye  :eek: .

...er det botulisme du tenker på?
 
Jeg har også ved en anleding brukt et ølsett som var like gammelt. Det var bare å bytte ut gjæren, ølet ble som man kunne forvente seg av ølsett. :)
 
Geir S. skrev:
Beant skrev:
Det var en ting jeg kom til å tenke på.

Hermetisert mat som er utgått på dato bør alltid kastes. Den kan inneholde noen saktevoksende bakterier som er ekstremt farlige når de får formert seg opp (husker ikke navnet). Jeg vet ikke om dette kan gjelde ølsett som er utgått på dato, men det er sikkert andre brukere som kan dette bedre enn meg. lagringstemperatur spiller også inn da disse bakteriene ikke formerer seg hvis det er for kaldt.

5 1/2 år over best før er ganske mye  :eek: .

...er det botulisme du tenker på?

om det var NOEN farlig bakterier som jeg ville vært redd for i maltekstrakt, så måtte det være Clostridium botulinum. men det er Veldig, VELDIG lav risiko for det.
 
Torga skrev:
Geir S. skrev:
Beant skrev:
Det var en ting jeg kom til å tenke på.

Hermetisert mat som er utgått på dato bør alltid kastes. Den kan inneholde noen saktevoksende bakterier som er ekstremt farlige når de får formert seg opp (husker ikke navnet). Jeg vet ikke om dette kan gjelde ølsett som er utgått på dato, men det er sikkert andre brukere som kan dette bedre enn meg. lagringstemperatur spiller også inn da disse bakteriene ikke formerer seg hvis det er for kaldt.

5 1/2 år over best før er ganske mye  :eek: .

...er det botulisme du tenker på?

om det var NOEN farlig bakterier som jeg ville vært redd for i maltekstrakt, så måtte det være Clostridium botulinum. men det er Veldig, VELDIG lav risiko for det.

Ja, det var nok den jeg tenkte på.

Det er en av bakteriene som koking ikke tar knekken på, og derfor kan finnes i hermetisert mat.

Det stemmer helt sikkert som flere hevder her at dette ikke er et problem. Var bare noe som begynte å gnage bakerst i hukommelsen da jeg innså at settet er såpass gammelt. Men igjen, det er nok gjæra som setter best før dato på slike sett.

MVH
Børge
 
Beant skrev:
Torga skrev:
Geir S. skrev:
Beant skrev:
Det var en ting jeg kom til å tenke på.

Hermetisert mat som er utgått på dato bør alltid kastes. Den kan inneholde noen saktevoksende bakterier som er ekstremt farlige når de får formert seg opp (husker ikke navnet). Jeg vet ikke om dette kan gjelde ølsett som er utgått på dato, men det er sikkert andre brukere som kan dette bedre enn meg. lagringstemperatur spiller også inn da disse bakteriene ikke formerer seg hvis det er for kaldt.

5 1/2 år over best før er ganske mye  :eek: .

...er det botulisme du tenker på?

om det var NOEN farlig bakterier som jeg ville vært redd for i maltekstrakt, så måtte det være Clostridium botulinum. men det er Veldig, VELDIG lav risiko for det.

Ja, det var nok den jeg tenkte på.

Det er en av bakteriene som koking ikke tar knekken på, og derfor kan finnes i hermetisert mat.

Det stemmer helt sikkert som flere hevder her at dette ikke er et problem. Var bare noe som begynte å gnage bakerst i hukommelsen da jeg innså at settet er såpass gammelt. Men igjen, det er nok gjæra som setter best før dato på slike sett.

Mvh
Børge

botulisme er en bakterie som blomstrer opp når kjøtt/fisk kommer i kontakt med jord (og Jan Thomas) noe jeg er REDD når jeg stapper spekepølser,
MEN, for en tid tilbake ble foreldre advart mot å gi barn honning nettopp pga. botulisme, så den kan være flere plasser.

EDIT: den er naturli i jord.
 
Ting som er hermetisert er egentlig ganske trygt. Varene er sterilisert før boksen lukkes og da er det ingen bakterier der som kan vokse. I militæret var vi utstyrt med en hermetikkboks RSP. Disse  ble, under vår kontingent, byttet ut fordi de begynte å bli gamle. Boksene var 40 år, men ble etter utbyttingen servert som pålegg i matsalen. Innholdet var både OK og velsmakende.
 
Dag skrev:
Ting som er hermetisert er egentlig ganske trygt. Varene er sterilisert før boksen lukkes og da er det ingen bakterier der som kan vokse. I militæret var vi utstyrt med en hermetikkboks RSP. Disse  ble, under vår kontingent, byttet ut fordi de begynte å bli gamle. Boksene var 40 år, men ble etter utbyttingen servert som pålegg i matsalen. Innholdet var både OK og velsmakende.

RSP og sikkert noe annen hermetikk gjennomgår en litt mere heftig form for sterilisering enn "vanlig" hermetikk. Disse er 100% sterile, mens vanlig hermetikk ikke er det. Det kan være snakk om høyere temperatuer og/eller feks bestråling for å oppnå en slik grad av sterilisering.

Er forøvrig enig i at gammel RSP er god mat!

EDIT: Vanlig hermetikk varmes til 121 grader i 3 minutter, så da burde vel det meste være dødt, men det har vært en generell advarsel mot å gi små barn hermetikk nettopp pga denne bakterien, så den må være ekstremt hardfør.
 
En liten digresjon dette hær  ;D men men  ;)

sånn bare for ordens skyld.. selve bakterien kan man spise med skje om man vil, man blir ikke syk av den i seg selv. Det er sporene som er ekstremt hardføre. Om ikke hermetiseringen er korrekt uført, eller boksen skadd. (falsen skadet), Og en rekke andre parametre er tilstede som sånn som..rett pH, fravær av O2, OG et egnet substrat.

Vil vel tro at pH i ekstrakt er av en sånn art at det gjør den uegnet for vekst av C botulinum. eller håper sterkt det :skraemt:

man kan  :lese: seg både   :ber: og :horror:.

men.... relax and have a home brew :skaal: :godtoel: :samenvol:


edit.. RSP smaker DYNGE!!. :eek:ppkast: men i nøden spiste fanden fluer >:D
 
Tilbake
Topp