Hente tomflasker fra Sverige

Goran

 
Jeg trenger mange flere tomflasker og har tenkt at de 50cl flaskene som brukes i Sverige er fine. Mariestad og en del andre ølmerker tapper sin øl på disse flaskene.

I morgen skal jeg til Fredrikstad og da tekte jeg å ta turen over grensen for å blant annet hente noen flasker. Er det noen som har gjort det før? Jeg lurer på om jeg får tak i disse i butikken eller om jeg må til systembolaget.
 
Jeg har kun kjøpt flasker MED innhold i Sverige, du får tak i 0.5l Mariestad og lignende både på butikk og systembolag. Pussig nok er det på sistnevnte jeg har funnet billigst vare, drøyt 10,- SEK (med innhold altså).

Om du skal få tak i tomme flasker/pantede tror jeg det er butikkene du må prøve...
 
Har også bare hentet fulle flasker fra sverige, da fra systemet til en billig penge. Har også prøvd Lager fra Gräbbestad. Vær obs på disse da etikettene er et HÆ**** å få av.. Dvs.. jeg har ikke fått den av enda :p Har prøvd vannbad samt varmtvann inni for å se om dette løste opp limet som på NØ flasker men uten hell.
 
Bruker de svenske standard flaskene mye, komplett med svenske kasser. Veldig kjekke flasker og kasse for 0,3 og 0,5 kan stables. 0,3 får du med innhold for 50,- +pant på Coop. De selger lettøl på 2,2% for en prisen og 2,2 kan du handle så mye du vil uten å få problemer med tollen. Kasser for 0,3 kan du foresten sette 0,5 av type Ægir og Haandbryggeriet, men da stikker flaskene over kanten.
Systembolaget tror jeg ikke tar imot panteflasker?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Dro til Svinesund. Først spurte jeg på Rema 1000 men de ville ikke selge meg tomflasker. Prøvde deretter på Maximat, der hadde jeg flaks. Han jeg spurte hadde brygget tidligere og ønsket å hjelpe meg. Det ble 8 kasse til 41,40 SEK/kasse med flasker. Det var lett å ta av etikettene.
 

Vedlegg

  • Svenske flasker.png
    685,9 KB · Sett: 505
Men her har du jo ingen kontroll over hva desse flaskene har vært gjennom? Er ikke det det samme som å be om flaskebomber?? Bryggeriene trykktester jo alle flasker før de tappes på nytt?
 
Jeg kan ikke se noen grunn til at disse flaskene skulle være dårligere enn norske gjenbruksflasker, og her er det jo mange som kjøper tomflasker på butikken.
 
gustavf skrev:
Jeg kan ikke se noen grunn til at disse flaskene skulle være dårligere enn norske gjenbruksflasker, og her er det jo mange som kjøper tomflasker på butikken.

Jeg tror det er sikrere å bruke disse enn de norske gjenbruksflaskene da glasset er tykkere.
 
Neivel, jeg mente bare det hadde gått en tråd tidligere om dette der man snakket om usikre gjenbruksflasker og at bryggeriene oppgir en viss prosent som ryker i trykktest før omtapping. Og jeg synes det høres fornuftig ut, med tanke på det jeg kan om materiallære, men det er dette med teori og praksis.
 
Fossdal skrev:
Men her har du jo ingen kontroll over hva desse flaskene har vært gjennom? Er ikke det det samme som å be om flaskebomber?? Bryggeriene trykktester jo alle flasker før de tappes på nytt?
Ikke vet jeg, men at alle flaskene trykktestes høres ulogisk dyrt ut spør du meg.
Flaskebomber oppstår vel heller sjelden grunnet matrialtretthet, og skadete flasker tåler sannsynligvis ikke rengjøringen, så jeg ser heller ikke poenget. Jeg bruker flasker fra lade gaard som er rimelig tynne, og selv de tåler bra karbonering uten problemer.
 
Har vært på et par bryggeri i Norge. Og ingen av disse trykktester flaskene før tapping. De fleste sjekker nok kun flaskene for farlig innhold ved bruk av en "sniffer" og siler ut flasker som har kjemikalierester som bensin ol. Så blir flaskene spylt, sjekket for fremmedlegmer, vasket og fyllt. Kvalitetssikringen er det enkelte bryggeri sitt ansvar og dokumentere. Men det kan være unntak...
 
Tilbake
Topp