HERMS-coil i HLT

Driver om dagen å oppgraderer bryggeriet litt. I den sammenheng hadde jeg håpet at electric brewery sin ferdige HERMS-coil skulle passe i en 78L kjele fra bryggselv, da blingmann til HLT blir litt vel råflott. Det ser det ikke ut til at den gjør.

Er det noen andre som selger ferdigbøyde/spesialtilpassede stålrør for HERMS?

Fikk dårlig med treff på forumet og google. Og vil helst ikke lage så mange hull i min tyske vannkoker på 50L.

Er du sikkert på at det ikke passer?

Jeg har en herms-coil fra theelectricbrewery.com i en 78 L kjele (kjøpt en gang) fra bryggselv.
Kan være at dimensjonene på begge har endret seg i løpet av det siste 1.5 år, men skjekk igjen.

Sikker? Da skal jeg se igjen. Sjekker du indre. dim på kjelen din? (Hvis du orker). Og har du et bilde av hvordan oppsettet ser ut? Sliter litt med å visualisere koblingen til to ballvalves i endene.

ID på kjelen jeg har er rett under 50 cm.
Ytre diameter av selve coilen er ca. 40 cm

Troer det er denne kjelen:
http://www.bryggselv.no/products/kjele-78-med-lokk Men kjøpte den somsagt et stund siden.

En ting å tenke på er at kjelen er lavt og bred i forhold til en 20 gallon blichmann.
Hvis du skal montere varmeelement under coilen, blir coilen fort sittende høyt i kjelen, og det kan være at den er 'exposed' etter første innmesk, dvs at du trenger litt påfull.

Det er også verdt å titte på noe av de herms løsninger som har kommet i det siste hvor en mindre hermscoil sitter i en egen liten beholder.

Bare noen tanker ...

Edit:bilde har jeg ikke men kan ta det en gang hvis du vil.
Koblingene er med rustfrie koblingsklemmer (eller hva de heter på norsk)

Passet ikke? Jeg bestilte den ferdige HERMS coilen(Den største)
fra TEB til min 10gallon (37,5liter).
Den passet greit inn i den..

Passet ikke? Jeg bestilte den ferdige HERMS coilen(Den største)
fra TEB til min 10gallon (37,5liter).
Den passet greit inn i den..

Har de endra størrelser siden den gang?
Boilermaker 10gal har diameter 13.8", og den største coilen har diameter på 15.5"

Kupper tråden: Hva er fordel med en herms-coil? Du kan bruke eksisterende utstyr, må uansett varme opp skylle/vaskevann?
Ser jo de, men det virker litt "voldsomt". Skyte spurv med kanon

Tilbake
Topp