HERMS coil i HLT

Hei

Det er godt mulig dette spørsmålet er besvart mange ganger her, men jeg finner det ikke
Jeg har planer om å bygge om bryggeriet en del, og har vurdere å bruke coilen som vørteren sirkulerer i ved et HERMS oppsett inne i HLT, dette i seg selv ser jeg ikke på som noe problem, men når jeg skal skylle, bruker jeg vannet fra HLT som da selvsagt er noe for "kaldt". Det jeg lurer på er, kan jeg la mesken øke sakte i temperatur fra mesketemp til skylletemp når jeg må varme opp vannet i HLT, eller skal jeg stoppe sirkuleringen i MT til temperaturen i HLT har nådd rett temp for så å begynne skyllingen? Dette kan jo ta 20-25 minutter.
Ett tredje alternativ som jeg vurderer er å ha en panne med kokende vann klar til jeg skal begynne å øke tempen i HLT til skylletemp, for å slå dette over malten slik at jeg kommer opp i 77-78 grader, en "mash-out" heter det kanskje, og så la dette stå til vannet i HLT har nådd rett skylletemp 77-78 grader?
Det ble litt mye dette, men jeg håper noen som kan dette skjønner hva jeg mener og kan komme med noe innspill.
Jeg har forresten tenkt å "flysparge"...

Ser ikke problemet med å ta en normal mash out som da i tillegg gjør at HLT har perfekt skyllevannstemperatur. Er jo hele poenget med å ha stor HLT. Det er forskjellige meninger hvor lenge du skal meske og når du skal ta opp tempen. Her har jeg ikke så mye erfaring, men observerer at folk øker temp til mashout allerede etter 20 min (Hans Einar) men andre venter i 60 min.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke bare tenker på å gjøre mashout med herms'en. Da vil jo alt holde skylletemperatur. Så kan du pumpe skyllevannet gjennom coilen så den blir rengjort.

Det er jo akkurat det som er ein av dei fine tinga med HERMS, at når den vanlige meskingen er over, kan du auke vørtertemperaturen til 76-78º og då vil skolevatnet ditt ha samme eller litt høgare temperatur. Altså klart til bruk;)

Angåande mesketid så kan du korte ned på dei "standard" 60 minuttane, men då må du ta ein iodine test for å sjå om det er stivelse igjen i vørteren.
Generelt kan ein vel sei at meskingen er ferdig når ein testar negativt for stivelse.

Vanligvis mesker jeg ca 90 min. Men det er akkurat det med økningen av vørtertemperaturen jeg lurer litt på. For å stoppe omdannelsen av stivelse til gjærbare sukkerarter må vel temperaturen økes til ca 78 grader relativt raskt, og dette oppnår jeg ikke ved å bare øke temperaturen i HLT med en varmekolbe eller to, det tar nok rundt 20 minutter.

Det er der det kommer inn det jeg spør om først i denne tråden. Kan/bør/skal jeg ha kokende vann i mesken til temperaturen her er oppe i ca 78 grader og stoppe sirkuleringen og bare la dette stå til vannet i HLT er oppe i ønsket skylletemp, (ca 20-25 min) for så å begynne å skylle?

Sist redigert:
Du trenger ikke å øke det raskt. Holder du den temperaturen så blir enzymene deakivert etter en tid. Dessuten så fortsetter du konvertering på vei til mashout-temperatur, så det kan jo inngå i de 90-minuttene f.eks. Hvis du gjør det slik så er det bare å tilpasse oppskrifter deretter.

Noen må ha det inn med teskje.... et eksempel her.. Si jeg bruker 20 minutter på å øke temperaturen i HLT fra 64 til 78 grader, og jeg vanligvis mesker i 90 minutt. Er det da greit å meske på vanlig måte i 70 minutt for så å øke tempen gradvis i 20 minutt til 78 grader og så starte skyllingen?

Ja. Noe forskjell blir det sikkert, iom at 20 av de minuttene er ved andre temperaturer. Om det blir en nevneverdig merkbart forskjell aner jeg ikke.

Mange gjør også 40min og så stige til mashout, slik at de ender på ca en time mesketid.

Det er bare å prøve seg frem for å se hva slags effektivitet og utgjæring du får.

Dei tinga du spør om er det som gjer at ikkje to bryggesystem er like. Og det gjer sjølvsagt ingenting om du brukar 20 minutt på 64 til 78 grader. Men er du vandt med eit system som brukar 5 minutt på samme, kan det hende ar du må justere prosess og/eller oppskrift for å oppnå samme resultat, men det er ikkje sikkert du må justere noko.

Jeg pleier å meske i 60 min. Da stopper jeg som regel resirkulasjonen etter 45min. Øker så tempen i hlt til 76 og starter resirkulasjonen igjen
Da går det kjapt å heve vørteren til mash out temperatur

Tilbake
Topp