HERMS coil til 160l

Hei!

Dette blir mitt første innlegg i dette forumet. Har lært mye av å lese her, og er glad for den kunnskapen som deles her.

Til mitt spørsmål. Jeg holder på med et herms bryggeri, og leter etter coil til bruk i HLT'en. Finner en del på eBay, men ikke til den størrelsen jeg er ute etter, tror jeg da. Hvor stor coil trenger jeg for å varme såpass mye til meskingen? Har også tenkt på dette med en mindre tank ved siden av, istede for å bruke HLT'en, men vil dette fungere i så stort volum?

Skal ikke kjøre så stor batcher som 160-180l til å starte med, men vil gjerne at alt i anlegget skal være dimensjonert så jeg har muligheten til å gjøre det senere.

Sist redigert:
Hei.
Vi lager Herms coiler på mål rett fra fabrikk.
Jeg bruker en 1/2" på 25m i vår HLT opp til 90 liter.
Det kan bli restriksjoner på gjennomstrømningen pga høy motstand i røret ved bruk av 1/2" så du må ha en kraftig pumpe[emoji1]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei.
Det kan bli restriksjoner på gjennomstrømningen pga høy motstand i røret ved bruk av 1/2" så du må ha en kraftig pumpe[emoji1]

Mini herms/hlt/asbarges er vel greit opp til 50 liter sies det[emoji1]

Hei.

Får du ikke tak i større dim hvis dere lager det på fabrikk? Tenker kanskje f.eks. 25-30m i 5/8 eller større?

Pumpa jeg har for øyeblikket er en 10w magnet pumpe fra humle og malt, men ser de selger kraftigere pumper på storagrytor.se eller hva den siden het.

Har tenkt på dette med rims, men er ikke helt fan av at vørteren kommer i kontakt med elementet, redd for at det skal svi seg.

Har nå fått tak i en 20l varmtvannstank som jeg tenkte kanskje kunne bli brukt til mini-herms, men er kanskje ikke egnet til så stort volum? Er vel egentlig bare et spørsmål om hvor stort element og hvor kraftig pumpe jeg bruker.

Sist redigert:
Nå har jeg bestemt meg for å bruke 20l tanken til et rims oppsett med et kraftig low watt density element. Takk for input! Skal få ut noe bilder så folk får se oppsettet

RIMS med ULWD element som du snakker om og nok bevegelse så får du nok ikke svidd vørter :) Det er mange som brygger med rims. Jeg ser at herms evt mini herms for raskere respons er en sikrere metode men igjen tregere. Så for så stort volum så ville jeg brukt rims. Brygger med dette selv (kun 40 liter mesk) jeg er meget fornøyd med det. Bruker et 3000w ulwd element i en liten rims tube.(ca 0,5liter ?)

Jeg kjøpte en ferdigproduert RIMS her på forumet, men ble aldri fortrolig med bruken. Er overbevist om at RIMS er bra, men det var ikke bra for meg. Håper han som kjøpte den av meg igjen - er fornøyd :)

Kjøpte meg et 5kw LWD ellement nå, så håper det gjør susen uten at det blir svidd! Har ikke sett noen andre oppsett med en såpass stor tank som 20l til rims, pleier jo som regel å ligge i et rør som vørteren blir pumpet igjennom. Blir spennende å se hvordan resultatet blir. Problemet jeg tror kommer med en større rims er at det ikke blir rask nok sirkulasjon, og at det blir for varmt, men med en PID som kontrollerer ellementet så håper jeg det funker. Bruker ting jeg har for hånden her hjemme nå, så blir jo ikke så store utgiften, så er forsøket verdt uansett. Går det åt skogen så er det ikke forferdelig mye jobb å bygge om til herms.

Vis du opplever at det bllir svidd så kan man I enkelte PID regulere effekten på elementet, evt kjøpe en effekt regulator. Men med 20 liter veske I bevegelse og med LWD element så tror jeg ikke det blir et problem med svidd vørter :) Husk å monter elementet slik at det ikke tørrkoker, altså pass på at hele elementet er under veske.

Jeg har 1/2 herms coil på ca 15m, det holder ikke. Jeg kjører kraftig pumpe men likevel blir det for mye restriksjon gjennom. Så nå har jeg bestilt en kobberkveil med 5/8" rør i stede, det er håpløst å finne 5/8 i rustfritt.

1/2" duger ikke til mitt 200L system fra Blichmann. Det tar alt for lang tid å øke temp i mesk. Har lest meg frem på noen forum at 5/8" gjør susen.

Jeg har 1/2 herms coil på ca 15m, det holder ikke. Jeg kjører kraftig pumpe men likevel blir det for mye restriksjon gjennom. Så nå har jeg bestilt en kobberkveil med 5/8" rør i stede, det er håpløst å finne 5/8 i rustfritt.

1/2" duger ikke til mitt 200L system fra Blichmann. Det tar alt for lang tid å øke temp i mesk. Har lest meg frem på noen forum at 5/8" gjør susen.
Min er 25 m lang, prøvde den i stad , og jeg pumpet lett vann gjennom, med en høydeforskjell på ca 1 mtr pumpehøyde .Har en chugger pumpe.

Ca 5 m x 10mm kobber coil, i en 2 ltr herms, 3 kW. Fungerer så det suser på vårt 120 ltr anlegg, helt ok også til stegmesking. Lett pulsering på element m PID control.

Sent from my Xperia z3 Compact

Min er 25 m lang, prøvde den i stad , og jeg pumpet lett vann gjennom, med en høydeforskjell på ca 1 mtr pumpehøyde .Har en chugger pumpe.

25m er nok MYE mer enn hva du har behov for. Så lenge man har samme temp ut av HERMS coil som i HLT så er ikke lengden noe problem. det holder sikkert med 10m. problemet er at med så liten diameter som er i et 1/2 rør (ca 3/8 innerdiameter) vil turbulens lans innerveggene redusere flowen betraktelig, et så langt rør vil fungere akkurat som å strupe ned utløpsventilen på pumpa. Jo lengre rør jo større blir trykkfallet gjennom røret. Så det beste er å ha så kort coil som mulig, men så lang at man rekker å få sammme temp ut av coil som i HLT.

Har man for liten diameter på coil fører det til at det tar evig lang tid å øke temp i mesken (noe jeg har problemer med nå).

Selv har jeg en HLT som jeg fyller 200L i og har 10KW element på den, så kapasiteten her er ikke noe problem. men det tar alt for lang tid å overfører varmen fra HLT til mesk.

Setter pris på informasjonen, og kommer sikker mange andre til hjelp! Ble til at jeg bygde et rims anlegg istede, med et 5x2kw ellement. Har kurser nok til å kjøre 4 av disse, så blir 8kw, noe som duger bra til 150l! varmer det fra 12 til 80 grader på 30 minutter :)

Tilbake
Topp