HERMS-System - Generell undring

Hei alle bryggefrender!

Etter en del vellykkede (og noen mislykkede) batcher med ekstraktbrygg, har jeg bestemt meg for at tiden er moden for å ta steget videre. Jeg har trålt Internett/forum/youtube og kommet fram til at jeg vil bygge et HERMS system. Siden økonomien spiller (en altfor) stor rolle, så blir det et hjemmesnekret vvb-system.
Jeg er såvidt i gang og har kappet en vvb i to. Allerede her kommer det en del spørsmål som jeg er usikker på og siden jeg ser at folk er ivrige på å svare, så benytter jeg meg av muligheten. Mye jeg spør om kunne jeg sikkert funnet svaret på, men at og til blir jeg mer forvirret av å lese 10 forskjellige svar på nesten det samme som jeg lurer på :)

Det første jeg lurer på er om denne tanken er brukbar? Hele tanken er dekket med rust innvendig. Er det bare å vaske med saltsyre/fosfor/eddik+salt også blir den så god som ny?

Takker på forhånd for alle svar!
 

Vedlegg

  • WP_20141120_001.jpg
    WP_20141120_001.jpg
    307,8 KB · Sett: 172
Sjå om du får tak i f.eks. saltsyre til å vaske den med. Burde fungere fint :)

Ang. HERMS, her er bilde av min kompakt-HERMS som eg skal ha i et VVB bryggeri. 12l kjøleboks, kobberrør og 2,5kw element.
 

Vedlegg

  • IMG_20140601_183555.jpg
    IMG_20140601_183555.jpg
    169,6 KB · Sett: 159
Våre tanker så slik ut og ble skinnende rene og pene med saltsyre. Men forsiktig med syren. River skikkelig i lungene om du skulle finne på å ta et magadrag under vaskingen :)
 
Ok, jeg ble ganske skeptisk da jeg åpnet og så herligheten som lå inni. Og folk lurer på hvorfor de ikke skal drikke varmt vann fra tanken o_O

Rimelig tight den der sølveB. Jeg har en vvb på 30l som jeg vurderer å gjøre det samme med, men det ender nok med jeg bruker HLT'en..

Jeg får ordne meg noe syre i morgen og se om ikke det gjør underverker.
 
Ok, jeg ble ganske skeptisk da jeg åpnet og så herligheten som lå inni. Og folk lurer på hvorfor de ikke skal drikke varmt vann fra tanken o_O

Er vel akkurat samme vannet du drikker fra om det e kaldt??? Eneste forskjellen er at berederen har fungert som oppsamler over tid...

Denne brune hinnen sitter ikke så voldsomt så har fått det fint av med bare zalo og svamp.
 
Det vatnet som ikkje har passert beredaren har vel hatt like mykje skit i seg. Dei tankane det ser heit fine ut. Får du dei reine ned til blankt stål er dei gode som nye. Syre eller mekanisk reingjering med "negerkuse" gjer nok jobben.
 
Ja nettop, oppsamler. Nå skal jeg ikke spekulere for mye, men jeg regner med at det samler seg en del slagg og drit etter en del år i drift. Jeg har alltid vært skeptisk til å drikke vann fra bereder, men det kan være uberettiget. Vann fra berederen smaker også ganske anderledes enn vann fra vannkokeren.

Jeg prøvde meg med litt felgrens for å se om det var noe reaksjon, men det skjedde nada.. Jeg får gi zaloen et forsøk i morgen :)
 
Vær obs på at om en bruker slipeutstyr som feks kapp/slipeskiver beregnet for annet enn rustfritt så vil en forurense området en jobber på og det vil etterhvert oppstå rust. Samme gjelder om om en bruker stålbørste/stålull av svartstål.
 
Tilbake
Topp