Hjelp, belgisk gjær?

Hei.

Brygget en belgisk dubbel forrige uke.  OG 1074. Brukte 5l starter med tre rør WLP540. SG dag 3 var 1030, SG dag 5 1028... Gjæringstemp start 19 grader, nå ca 23 grader.

RDWHAHB eller gjøre tiltak?

RDWHAHB inntil videre. Gi det minst to uker, kanskje tre. Hvis den ikke kommer seg ned til forventet FG innen det, er det grunn til bekymring.

Kjenner ikke gjæren spesifik, men en god belgiske gjørstammer kan være vanskelige å jobbe med. Men fem dager er litt for tidlig å få panikk.

Hvordan oksegynerer du vørteren?

Oksygenereing, ja, det står jo på Whitelabs sine sider at 540 trenger mer oksygen enn de andre belgiske gjærtypene, bortsett fra 410. Brukerrapport: "This yeast will attenuate in the 80's but it need LOTS of time. My Belgian ipa stalled at 1.020 (og 1.065) I racked to secondary to bulk age for 6 weeks before adding dry hops, all at once it started to ferment again around week 7. I am now on week nine and it is at 1.011, and tasting amazing. If you use this yeast ... I would forget about it for at least 12 weeks".

Fossdal: såpass ja, stå på plastdunk i 12 uker på 22grader høres for meg litt heftig ut? men skal måle SG etter to uker å se hvordan det utvikler seg.

brukte ikke O2 men kjørte 5-10 min med boremaskin og malingsblander før gjærtilsetting så mer oksygen tror jeg ikke det er mulig uten O2 utstyr.

Ja enig at 12 uker høres drøyt ut, men det gir jo en pekepinn på at du trygt kan vente et par uker ekstra. Hvorfor i all verden eieren av sitatet ventet 6 uker før dryhopping skulle jeg likt å få en forklaring på. Hvor mye sukker hadde du i? 1074 er ganske høyt for en dubbel?  :biersmile:

Blir måling når jeg er hjemme fra elgjakt igjen. så tar jeg det der ifra. Litt høy OG for dubbel ja, men la meg med vilje mellom dubbel og strong belgian og dubbel i styrke.

Takk for hjelpen så langt.

Jeg har en trippel som bruker denne gjæren. OG 1.090, og gjæringen stoppa helt opp på 1.050. Grunnen var nok at jeg hadde for liten starter, sammen med for lite oksygen. Den sto i fire uker uten nevneverdig foranding i SG.
I dag flaska jeg en IPA, og ettersom jeg i grunn hadde avskrevet trippelen som tapt tømte jeg hele skiten over på gjærkaka etter IPAen. Nå står den her og gjærer friskt, så dette blir vel tidenes første belgiske trippel med heftig tørrhumling av citra :)

Tappet denne på flaske i går. stoppet på 1018 etter tre uker. utgjæring på 75%, så det ble ikke så ille. Smaken lovte iallefall godt. Skal stå på lagring frem til jul.

Tilbake
Topp