Hjelp... det bobbler over...

Hei,

Jeg satte i går julebrygg. I oppskriften stod det at jeg skulle gradvis øke gjæringstemperaturen fra 20 grader opp til 28.
Dette er nå i ferd med å skje, og har i løpet av natten bobblet fulstendig over i gjærlåsen. Hva er det som er i ferd med å skje her?
Jeg har ikke vært ute for noe slikt før, og skulle gjerne ha hatt noe veiledning.

På forhånd tusen takk.

Hva slags gjær bruker du? Det høres ut som om du har et veldig sunt gjæringsforløp. :)

Jeg pleier alltid å sette en blowofftube på karene mine de første dagene ved gjæring, så når stormgjæringen er over, monterer jeg på vanlig gjærlås igjen.

Høyere temperatur resulterer i mer vigorøs gjæring.

Hvis du vet hva du gjør alt ettersom gjærtype er dette noe du egentlig kan forvente, og få et godt resultat. Hvis du ikke har kontroll eller ikke vet hva du gjør, så kan det ende i et fullt ikke så godt resulatat, type pitchet ved for høy temp eller for rask tempstigning for tidlig.

Har du fulgt en prosedyre så er det på papiret innenfor.

Startet en tråd her for noen uker siden. Jeg brygget også juleølet og hadde problemer både med gjærstarter og gjæringen med en hissig gjær. Brukte 530 gjæren. Jeg kom hjem til fullstendig blokkert gjærlås og et gravid gjæringskar. Trakk forsiktig ut gjærlåsen med det enkle resultat at jeg måtte vaske både tak, vegger og gulv. Fantastisk opplevelse! :D

Startet en tråd her for noen uker siden. Jeg brygget også juleølet og hadde problemer både med gjærstarter og gjæringen med en hissig gjær. Brukte 530 gjæren. Jeg kom hjem til fullstendig blokkert gjærlås og et gravid gjæringskar. Trakk forsiktig ut gjærlåsen med det enkle resultat at jeg måtte vaske både tak, vegger og gulv. Fantastisk opplevelse! :D

Jesus... vel jeg skal ikke gjøre det da... viste ikke at det kunne skje. Ser ikke noe tilløp til det enda, men takk for advarselen. Hva skjedde med brygget?
Ellers må jeg si at det er fantastisk respons her på forumet. Alle er svært hjelpsom, uansett hvor dummer spørsmål jeg har... Kommer sikkert med et nytt snart.

Hva slags gjær bruker du? Det høres ut som om du har et veldig sunt gjæringsforløp. :)

Jeg pleier alltid å sette en blowofftube på karene mine de første dagene ved gjæring, så når stormgjæringen er over, monterer jeg på vanlig gjærlås igjen.

Jeg bruker et belgisk tørrgjær, av den mer vanlige typen. Blowofftube har jeg ikke engang hørt om, men det har jeg nå, og skal få tak i et. Det hjelper meg dessverre ikke i dag. Jeg skal holde et våkent øye med det fremover, og håper det ikke skjer noe mer dramatisk...

Takk for svar.

Høyere temperatur resulterer i mer vigorøs gjæring.

Hvis du vet hva du gjør alt ettersom gjærtype er dette noe du egentlig kan forvente, og få et godt resultat. Hvis du ikke har kontroll eller ikke vet hva du gjør, så kan det ende i et fullt ikke så godt resulatat, type pitchet ved for høy temp eller for rask tempstigning for tidlig.

Har du fulgt en prosedyre så er det på papiret innenfor.

Det er nok på papiret, men tipper at temperaturstigningen har vært for rask. Det var gått fra 20 - 25 i løpet av natten. Har nå introdusert litt frisk bergensk høstluft, og moderert varmen til dette rommet. Håper at dette kan hjelpe...
Takk for hjelpen.

Da var det derfor det boblet ekstra mye. Væske mister evnen til å holde på gasser jo høyere opp i temp du kommer, samt at gjæren blir mer aktiv.

Satte en ekstrakt øl for noen måneder tilbake, og måtte la lokket ligge løst på gjærings karet, da det var voldsomt med liv i karet.
Lokket ville ikke ligge stille, så et vått håndklede ble lagt over, for å unngå alt for mye sprut. etter tre dager ble lokket trykket på plass, og gjærlåsen kom på. Trur jeg gjør det neste gang også. hehehe

Tilbake
Topp