Hjelp, er ølet infisert?

SverreD

Norbrygg-medlem
Dette er min åttende batch og alt har gått som en drøm hittil. I morges, på 6 dagen etter brygging ser jeg at gjæren har kommet opp i gjærlåsen. Det kan være at den har vært slik et par dager da jeg ikke ser på gjærlåsen hver time lenger ;D

Det er en APA basert på WLP001 og temperaturen i rommet er på 19-21C. Gjæringen startet helt normalt og de første dagene kunne jeg ikke se at det var noe slikt i gjærlåsen.

Dette var ikke så gøy. Noen som kan fortelle hva som kan ha skjedd?
 

Vedlegg

  • bilde.JPG
    bilde.JPG
    97,4 KB · Sett: 414
Ta av gjærlåsen, vask og desinfiser den, sett den på igjen.  :skitbra: :biersmile:

Sikkert bare aktiv gjæring som sikkert har avtatt nå.
 
Har vært borti værre tilfeller enn dette. Når gjæren velter utover gulvet vet man at gjærcellene har fest der inne.

RDWHAHB
 
har dere på korken på gjærlåsen altså?  får prøve det neste gang da  :bank2:
 
Gahr skrev:
Korken hjelper ingeting hvis gjæren vil ut... RDWHAHB!

neida, er bare at til nå har jeg aldri hatt på korken, grunnet at jeg ikke visste at den skulle være på. men av det jeg har sett til nå har resultatet blitt bra for det
 
Hadde forøvrig samme problemet selv i forrige uke, fylte 27-29l weissbier i en 30l dunk. Hadde ingen blowoff tube for hånden, vet ikke om det hadde hjulpet i dette tilfellet. Ble mye gris, tørket av til det roet seg, så satt jeg en ny desinfisert gjærlås i. Ikke tenkt så mye på det i etterkant :)
 
Takk for beroligende svar. Fungerer mye bedre enn valium :)

Når det gjelder korken på gjærlåsen så har jeg brukt det fordi jeg så noen bilder av andre som gjorde det samme. Jeg ser jo at det er plenty muligheter for gassen til å passere selv om den er på så jeg tenkte at det var smart i forhold til uhumskheter som kunne komme inn den veien.

Jeg slet litt med lav OG i starten men etter at jeg begynte å vispe vørteren godt  så har ikke det vært noe problem. Kanskje det har blitt for mye av det gode?
 
Lav OG har da ingenting med lufting av vørteren å gjøre? Mener du for høy FG (altså lav utgjæring)? Du har ikke fått inn for mye luft. Det er fysisk umulig med visping.
 
SverreD skrev:
Takk for beroligende svar. Fungerer mye bedre enn valium :)

Når det gjelder korken på gjærlåsen så har jeg brukt det fordi jeg så noen bilder av andre som gjorde det samme. Jeg ser jo at det er plenty muligheter for gassen til å passere selv om den er på så jeg tenkte at det var smart i forhold til uhumskheter som kunne komme inn den veien.

Jeg slet litt med lav OG i starten men etter at jeg begynte å vispe vørteren godt  så har ikke det vært noe problem. Kanskje det har blitt for mye av det gode?

Jeg vil påstå at heftig gjæring er et bra tegn. Du trenger bare litt mer head space i gjæringskaret.
 
SverreD skrev:
Takk for beroligende svar. Fungerer mye bedre enn valium :)

Når det gjelder korken på gjærlåsen så har jeg brukt det fordi jeg så noen bilder av andre som gjorde det samme. Jeg ser jo at det er plenty muligheter for gassen til å passere selv om den er på så jeg tenkte at det var smart i forhold til uhumskheter som kunne komme inn den veien.

Jeg slet litt med lav OG i starten men etter at jeg begynte å vispe vørteren godt  så har ikke det vært noe problem. Kanskje det har blitt for mye av det gode?

Jeg bruker alltid korken på gjærlåsen  ;) Ikke det at det har sy fryktelig mye å si men...
 
adytyteg.jpg

Slik så det ut under stormgjæringen av en Imperial Stout med WLP007. Kun 16 liter vørter i et 30 liters kar. Trodde det var tilstrekkelig med headspace :-\

Satser på at det har gått bra. Eller at alkoholen tar knekken på evt bakterier. Beregnet ABV på 17 % når den er ferdig.
 
Gahr skrev:
Lav OG har da ingenting med lufting av vørteren å gjøre? Mener du for høy FG (altså lav utgjæring)? Du har ikke fått inn for mye luft. Det er fysisk umulig med visping.

Tenkte at den ble så godt luftet at gjæren fikk det altfor trivelig. Men det skal sikkert mer til...
 
Tilbake
Topp