hjelp - gjæringen har stanset

Satt mitt tredje brygg på lørdag. Wise bier allgrain kit fra olbrygging.no. Gjæringsremperatur 20 grader
Alt var tilsynelatende i orden søndag morgen og det ploppet bra i gjærlåsen. Utpå dagen så var temperaturen blitt noe høy 23 grader. Så jeg flyttet gjæringsbøtta litt for å få korrekt temp. Når jeg sjekket igjen på kvelden så var tempen rett, men ploppingen stanset. Mandags kveld var det fortsatt ingen plopping.

Hva gjør jeg?
Har gjæringen stanset ?

Er det skumdannelse i bøtta? Plopping er aldri en sikker måte å bruke for å finne ut om gjæringen har stanset eller ikke. Det kan godt hende lokket sitter dårlig på, eller en lekkasje et eller annet sted.

Sjekk heller om det er skumdannelse på brygget eller ta en måling.

Hva mener du med "rett" temperatur? Det er absolutt fare for at gjæra ikke likte temperaturfallet, tok kvelden og la seg vel til rette på bunnen...Det finner du ut ved SG måling når du kommer hjem....imellomtiden må du bare bekymre deg og håpe på det beste :)

Med rett temp så mener jeg 20 grader. Hvis gjæret tok "kvelden" hva gjør jeg da ? Er det tapt ? Eller ender det opp som "lettøl" ?

Hvilken gjær er det i brygget? Hva var OG og hva skulle FG være?
Jeg vil muligens prøvd med å øke temperaturen 2-3gr og rørt opp gjæren forsiktig (uten å piske inn luft) med en godt star-sannet rørespade (metall eller plast)

Mauribreew Wise heter gjæret.
OG var på 1048 skal måle på torsdag så da får vi se. Brygget har stått siden lørdag, hva bør jeg få av verdier på torsdag ca?

At det slutta etter at du flyttet den kan kanskje indikere at det ikke plopper fordi lokket har løsna litt? Klemte du godt til etter flyttinga?

Tilbake
Topp