Hjelp! gjæringen har stoppet for tidlig.

Min nysatte batsh har stoppet i gjæringen og jeg har ikke fått lagt i tørrhumle. FG er på 1025 og skal stoppes på 1015. Hva gjør jeg?

Litt mer info hadde vært flott. Hvilen gjær? Hvor lenge har den stått? Er det bare sluttet å ploppe? Gjæringen er ikke over av den grunn.

Prøv å rugg dunken og sett den ett par grd varmere, kan være nok.

Har nå tilsatt noe mer surstoff ved pumping og risting. Ser ut til at trykket øker i gjærlås. Om ikke må jeg kanskje kjøpe mer gjær. Gjæren jeg brukte var flytende. Hadde trengt forgjæring men kom seg i gang uten. Dette er nytt for meg så vær tålmodige.

Har nå tilsatt noe mer surstoff ved pumping og risting. Ser ut til at trykket øker i gjærlås. Om ikke må jeg kanskje kjøpe mer gjær. Gjæren jeg brukte var flytende. Hadde trengt forgjæring men kom seg i gang uten. Dette er nytt for meg så vær tålmodige.
Beklager å måtte si det, men dette er en særdeles dårlig idé.
Unngå å innføre oksygen i ølet etter gjæringen er kommet forbi vekstfasen (~12t etter start). Det fører til noen usmaker man streber etter å unngå.

Takker ale god respons. Noe måtte jeg gjøre. Og det ser ut til å virke. Usmaken må jeg leve med. Men må lære meg å unngå slike episoder. Kanskje bruke tørrgjær neste gang. Forumet virker også. Meget bra! Takk så langt.

Har lært mye av å lese i den dyre boka til min gode nabo. Men jeg er sånn at noe må jeg erfare og derfor notere i loggen. Gjæringen stoppet opp i nesten to døgn, og nivået i gjærlåsen var helt jevn. Målingen ble gjort en gang og tilsa at det var malt igjen i dunken til mer putring, dermed tenkte jeg at gjøren hadde tatt kvelden. Og det var det som hadde skjedd. Nå går den greit igjen. Og skal helst gå en uke til. Takk for feedback.

Du nevner kun en måling og nivå i gjærlåsen. Ingen av delene fastslår om hvorvidt gjæringen har stoppet eller ei. Hvor mange dager ut i gjæringen var dette?

Tørrhumle bør fortrinnsvis i etter at den ivrigste fasen av gjæringen er over, typisk etter tre-fire-fem dager. Har du den i før går mye av aromaen ut.

Som nevnt av flere er det en særdeles dårlig ide å rise på karet for å få inn mer oksygen. Dersom man ikke får gjæret så langt ut som ønsket er det en bedre strategi å forsiktig røre for å få gjæren tilbake i suspensjon, samt øke temperaturen i rommet et par grader.

Av og til gjærer det bare ikke så langt ut som ønsket. Det kan det være flere grunner til.

Den siste uken skjer det forresten normalt nesten ingen ting med FG. Det aller meste er gjort i løpet av de første få dagene. Dog litt avhengig av gjærtype.

Du nevner kun en måling og nivå i gjærlåsen. Ingen av delene fastslår om hvorvidt gjæringen har stoppet eller ei. Hvor mange dager ut i gjæringen var dette?
Gjæringen gikk bra i fire dager og plutselig stopper den helt opp. Og målingen viste mer gjenværende sukker(malt). Hadde gjæren spist opp maten sin hadde det vært greit. Men her var mer mat igjen. Men nå er den i gang igjen. Tilbake på sporet.

Vel. Du har desverre med stor sannsynlighet ødelagt ølet selv om alt helt sikkert var stod helt greit til.. Det er en sticky her inne som er om gjæring hvor det også står "les dette først" i trådtittelen.

Gjæringen gikk bra i fire dager og plutselig stopper den helt opp. Og målingen viste mer gjenværende sukker(malt). Hadde gjæren spist opp maten sin hadde det vært greit. Men her var mer mat igjen. Men nå er den i gang igjen. Tilbake på sporet.
Den stopper ikke opp, men det er stormgjæringen som avtar. Gjæren jobber videre uten å bråke for mye. Jeg lar alle øl stå på primærkar i 14 dager uansett. Når stormgjæringen er over øker jeg temperaturforholdene 1-2grd (om du har muligheter til det :) )

som nybegynner vil jeg anbefale at du anskaffer deg "moderne hjemmebrygging" av Lars Bjørnstad og Espen A Haavardshold. Side 31 "gjæring" gir deg noen svar her. Likeledes s 54 om tørrhumling og s 74 om Gjæringsprosessen . Og så er jo Youtube et funn med utrolig mange gode råd og vink.

Jeg blåser liv i denne igjen. Jeg brygget for et par uker siden en Julebokk og slang den på gjærkaka fra en pils, opprinnnelig 4pk W34/70.

Det var en liten batch Julebokk, så ble en massiv overpitch med gjær, men pga høy OG og uten mulighet for oksygenering tenkte jeg det var verdt et forsøk. Mest av alt var dette et eksperiment. OG 1.084 og estimert FG 1.016.

Den siste uken har SG stått stille på 1.029, selv med økt temperatur - startet opprinnelig på 10 C under stormgjæring og så økt til 12 C og nå 14 C siste par dager.

Er det noe jeg kan gjøre for å få denne i gang igjen? Kan jeg tilsette en ny pakke gjær? Jeg tror ikke jeg tør å flaske denne med så høy gravity…

Jeg blåser liv i denne igjen. Jeg brygget for et par uker siden en Julebokk og slang den på gjærkaka fra en pils, opprinnnelig 4pk W34/70.

Det var en liten batch Julebokk, så ble en massiv overpitch med gjær, men pga høy OG og uten mulighet for oksygenering tenkte jeg det var verdt et forsøk. Mest av alt var dette et eksperiment. OG 1.084 og estimert FG 1.016.

Den siste uken har SG stått stille på 1.029, selv med økt temperatur - startet opprinnelig på 10 C under stormgjæring og så økt til 12 C og nå 14 C siste par dager.

Er det noe jeg kan gjøre for å få denne i gang igjen? Kan jeg tilsette en ny pakke gjær? Jeg tror ikke jeg tør å flaske denne med så høy gravity…
Trikset er vel å tilsette aktiv gjær. Lallemand har laget en prosedyre der de anbefaler å rehydrere Nottingham i glukose og vørter fra den batchen som har stoppet. Kanskje det er noen tips å hente her: https://www.lallemandbrewing.com/wp-content/uploads/2020/08/LAL-bestpractices-Stuck-Fermentation.pdf

Tilbake
Topp