Min nysatte batsh har stoppet i gjæringen og jeg har ikke fått lagt i tørrhumle. FG er på 1025 og skal stoppes på 1015. Hva gjør jeg?
Beklager å måtte si det, men dette er en særdeles dårlig idé.Har nå tilsatt noe mer surstoff ved pumping og risting. Ser ut til at trykket øker i gjærlås. Om ikke må jeg kanskje kjøpe mer gjær. Gjæren jeg brukte var flytende. Hadde trengt forgjæring men kom seg i gang uten. Dette er nytt for meg så vær tålmodige.
Mitt beste råd: les mer (ikke ment negativt!)...Noe måtte jeg gjøre...
Gjæringen gikk bra i fire dager og plutselig stopper den helt opp. Og målingen viste mer gjenværende sukker(malt). Hadde gjæren spist opp maten sin hadde det vært greit. Men her var mer mat igjen. Men nå er den i gang igjen. Tilbake på sporet.Du nevner kun en måling og nivå i gjærlåsen. Ingen av delene fastslår om hvorvidt gjæringen har stoppet eller ei. Hvor mange dager ut i gjæringen var dette?
Den stopper ikke opp, men det er stormgjæringen som avtar. Gjæren jobber videre uten å bråke for mye. Jeg lar alle øl stå på primærkar i 14 dager uansett. Når stormgjæringen er over øker jeg temperaturforholdene 1-2grd (om du har muligheter til det )Gjæringen gikk bra i fire dager og plutselig stopper den helt opp. Og målingen viste mer gjenværende sukker(malt). Hadde gjæren spist opp maten sin hadde det vært greit. Men her var mer mat igjen. Men nå er den i gang igjen. Tilbake på sporet.
Trikset er vel å tilsette aktiv gjær. Lallemand har laget en prosedyre der de anbefaler å rehydrere Nottingham i glukose og vørter fra den batchen som har stoppet. Kanskje det er noen tips å hente her: https://www.lallemandbrewing.com/wp-content/uploads/2020/08/LAL-bestpractices-Stuck-Fermentation.pdfJeg blåser liv i denne igjen. Jeg brygget for et par uker siden en Julebokk og slang den på gjærkaka fra en pils, opprinnnelig 4pk W34/70.
Det var en liten batch Julebokk, så ble en massiv overpitch med gjær, men pga høy OG og uten mulighet for oksygenering tenkte jeg det var verdt et forsøk. Mest av alt var dette et eksperiment. OG 1.084 og estimert FG 1.016.
Den siste uken har SG stått stille på 1.029, selv med økt temperatur - startet opprinnelig på 10 C under stormgjæring og så økt til 12 C og nå 14 C siste par dager.
Er det noe jeg kan gjøre for å få denne i gang igjen? Kan jeg tilsette en ny pakke gjær? Jeg tror ikke jeg tør å flaske denne med så høy gravity…