Hjelp.Hva gjør jeg med karboneringen?

Hei. Har laget min første pilsner. Men jeg satte ikke flaskene i romtemperatur for karbonering. Rett i kjøleskapet (feil?) Har stått i kjøleskap i to uker nå. Hva skal jeg gjøre?? ( smakte i går, var meget dau)
 
Sett dem i romtemperatur snu litt på dem så eventuel gjær kommer opp fra bunnen så går det nok bra.
 
Første pilsner, eller første øl? Din fremgangsmåte er feil uavhengig av øltype. Ved flaskekarbonering bør flaskene stå ca 2 uker i romtemperatur. Jeg har aldri laget Pils, men ryktene sier at det bør stå en del uker meget kaldt. Gjør som kjetilG sier, så vil det nok ordne seg.
 
Har flere vellykkete typer øl i kjelleren, men dette var første pilsner. Der sto det at den skulle lagres ved ca 2 grader. Derfor puttet jeg dem rett i kjøleskapet
 
La dem stå i romtemperatur til de har fått tilstrekkelig med kullsyre. Snu dem litt - etter at romtemperatur er oppnådd. Test en flaske etter et par uker. Når du er fornøyd kan du sette dem kaldt igjen, en, to, tre uker eller noen måneder. Blir knall sommerøl.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kan med fordel lagres etter karbonering. Men hvis gjæringsforløpet har gått riktig for seg så er den fult drikkende rett etter karbonering. ;-)
 
Kan med fordel lagres etter karbonering. Men hvis gjæringsforløpet har gått riktig for seg så er den fult drikkende rett etter karbonering. ;-)
Etter å ha lest det meste på dette forumet et års tid, er det dette det har vært mest uenigheter om: Må pils lagres lenge eller ikke? Har selv aldri brygget pils, men syns det er rart et det er så mye uenigheter rundt akkurat dette.
 
Har selv akkurat ordnet meg en pils. Og jeg har tenkt å smake en halvliter jevnlig fram til sommeren for å smake om det utgjør noe på smaken. For min egen erfaring er viktig for meg og lærerikt..

For å forklare jevnlig så blir det kanskje en mnd mellom hver halvliter, ellers blir jeg tom for sommerpilsen før sommeren kommer:p

Easybrew
 
Stig Aa. skrev:
Etter å ha lest det meste på dette forumet et års tid, er det dette det har vært mest uenigheter om: Må pils lagres lenge eller ikke? Har selv aldri brygget pils, men syns det er rart et det er så mye uenigheter rundt akkurat dette.

Min erfaring er at lager kan være veldig godt rett etter karbonering. Men hvis det er små usmaker kan disse forsvinne med litt lagrings tid.
 
Tilbake
Topp