Hjelp. Jeg må flytte brygge mens det gjærer

Hei,

Jeg må av grunner jeg ikke skal komme inn på (min kone) flytte brygget som står og gjærer.

Hvor mye har dette for prosessen (dag 7 ) å si, har dere noen råd til hvordan / hva jeg skal gjøre, og hva er det verste som kan skje?

Som altid takk!

ærbødigst -

JonArne
 
Høres ut som kona flytter snart uansett. Men tilbake til spørsmålet.
Det er bare å flytte (karet altså). Har sikkert gjæra i fra seg allerede, så finn en plass med ca lik temperatur. Det du rister opp trenger noen dager å til å bunnfalle. Går nok fint som snus detta får vi håpe. (Alt tatt i betraktning)
 
Og vær forsiktig: minst mulig "splashing" med brygget nå ettersom det vil kunne tilføre oksygen (hvilket du ikke vil).
 
Hvor skulle det oksygenet komme fra? Karet er fullt av CO2 og rimelig fritt for oksygen, med mindre en klemmer og styrer.
 
En digresjon, men da jeg skulle brygge andre speidelbrygg inne, kom madammen tidligere hjem enn forventet. Så jeg måtte ikke flytte et gjæringskar, men en speidel, i kok, med 23 liter juleøl. Det var litt stress :)
 
En digresjon, men da jeg skulle brygge andre speidelbrygg inne, kom madammen tidligere hjem enn forventet. Så jeg måtte ikke flytte et gjæringskar, men en speidel, i kok, med 23 liter juleøl. Det var litt stress :)
Da sier man: du kom tidlig hjem, jeg er ikke ferdig ennå.
Jeg forstår at min kone er ganske fleksibel og forståelsesfull, for jeg får brygge som jeg vil. Selvsagt må man tilpasse seg litt. Mue siden hun ikke liker vørter/malt lukta, men ellers er hun forståelsesfull og positiv.
 
Akkurat på konefronten er vel jeg ganske heldig jeg da :) For det første liker hun godt øllet jeg lager, og for det andre var hun helt klar over at jeg var en pakkeløsning(gubbe+bryggeri) når jeg flyttet inn.
 
På mange måter er jeg en tøffel, men der sier jeg som @Signal! Der får dama/kona bare vike!

Å flytte en kjele med kokende vørter er noe man gjør minst mulig, ikke bare er det kjipt om man søler, men det kan også være direkte farlig!
 
Tilbake
Topp