Hjelp! Klassisk feil!

Bård

Norbrygg-medlem
Glemte selvfølgelig å justere for boil volume på beercalc. Resultat IBU 86, og ikke 31 som var målet.

50 l OG 1063 APA

Hva gjør jeg? Steepe 1 kg krystallmalt, samt litt DME heller i gjæringskaret og heller satse på en imperial APA?

Med OG 1063 er du i IPA-domenet. Hva med å tilsette litt sukker i gjæringskaret og masse tørrhumle? Burde kunne gjøre den til en bra IPA. Hva er resten av oppskriften?

Tenkte sukker jeg også, men så tenkte jeg at dette kan bli veldig tørt, da det er veldig lite spesialmalt. Derfor tenkte jeg å tilføre litt mer krystallsuppe. :)

hvorfor ikke bare la det bli ferdig?

ser jo ut til att dette kan bli bra(selv om det ikke følger noen kategori helt)

Den blir sikkert god uansett.

Men hva med en dobbeltfix?
Samle sammen en kompis eller to og kjør 1 brygg til med samme grainbill - men uten bitterhumle. Fyll 2 nye gjæringsspann halvt opp med nybrygget, etterfyll med halvparten fra hvert av de to du allerede har.
Så fyller du resten fra kokekaret til de nå halvtomme spannene.

Funker kanskje best rett etter at stormgjæringen har lagt seg? Da får du en helvetes starter, og bør være sikret rask utgjæring på øllet.

Eller kanskje du kjenner noen som har lyst til å brygge men som ikke gidder sette en starter?
Hvilkenn gjær brukte du forresten?

Som den observante leser sikkert har fått med seg står det safale us-05 i oppskriften. Jeg liker forslaget ditt om blanding av nytt brygg, men tror det vil være en klokere og mer lettvindt løsning å tilsette noe som øker sødmen og alkoholsturken, og således bidrar til bedre balanse.

Når du nevner bryggevillige kompiser som kan bidra. Hadde du noen spesielle i tankene?

Jeg ser at amerikanerne liker å brygge på slurry fra us-05, selv om norske bryggerguruer fraråder nettopp dette. Kanskje det er verdt et forsøk?

Bård skrev:
Mye speialmat da eller? Så den ikke blir for tørr og ubalansert?
Ikke så mye vil jeg si, se vedlagt bilde. Batchen med US-05 endte på 1010, den med Dahls-gjær på 1012. Har ikke fått smakt skikkelig på de enda, men synes overhodet ikke at den med US-05 ble for tørr.
edit: dæven steike det ble et stort bilde, driver og tester ny telefon :p

Vedlegg

• 2011-06-29 16.34.39.jpg
    2011-06-29 16.34.39.jpg
    98 KB · Sett: 186
Nå har jeg det.

Lar det ene spannet med 25 l stå til det er utgjæret.

I det andre har jeg suppa av 700g krystall som jeg koker opp med 1 kg light DME. Enten blir det ene bra, begge bra, eller en blanding av begge bra. Hva sier ekspertene?

Bård skrev:
Som den observante leser sikkert har fått med seg står det Safale us-05 i oppskriften. Jeg liker forslaget ditt om blanding av nytt brygg, men tror det vil være en klokere og mer lettvindt løsning å tilsette noe som øker sødmen og alkoholsturken, og således bidrar til bedre balanse.

Når du nevner bryggevillige kompiser som kan bidra. Hadde du noen spesielle i tankene?

Som du vet er jeg ikke særlig observant.

Jeg hadde faktisk en i tankene, men det praktiske blir en utfordring. Hjemme fredag på dagtid?

Sjenket meg et glass og lot humla sette seg på bunnen et par timer før jeg smakte.

Ser ut til at egne dystre spådommer blir gjort til skamme. Dette tegner til å bli ganske bra faktisk. Gjennomfører likevel ovennevnte prøveprosjekt..

Tilbake
Topp