HJELP!! Liten erfaring med brygging fra ølsett

Har tidligere prøvd meg med ølsett med ok resultat. Skal nå gjøre et nytt forsøk, og denne gang uten bruk av sukker.

Ser for meg en oppskrift slik:
2 bokser coopers pilsener
1 pk. medfølgende gjær
ca 100 gr. saaz humle (3 stadier under koking)
Totalt 25 ltr vann

Er det noen som kan fortelle meg om dette kan funke?
 
du bør kjøpe uhumlet maltekstrakt
og ikke bruke gjær fra ølsett, du bør heller kjøpe en annen gjær der du kan sjekke datostempling!
maltekstrakten i ølsett er tilsatt (bitter?)humle. hensikten med humle i 3 stadier under koking er å få bitterhet og aroma.

da du bestemmer deg for gjærtype må du tenke på:
skal du lage "pils" må du gjære ved 12-14 grader.
det enkleste er å lage "ale", den skal gjære i et kaldt rom 18-20 grader
det er viktig å ha jevn temperatur!

NB! det som er viktigst er renholdet!
alt som skal berøre brygget etter kok må desinifiseres (bruk klorin). jeg bruker alltid engangshansker da jeg brygger.
 
Jeg tror også at det er en god ide å kun koke en vørter som har en SG på ca 1050 (normal styrke) og tilsette resten av boksen(e) 5 min-ish før du tar av gryten. Speiselt siden du skal ha i egen humle. Hvis ikke blir ølet ditt som en barley-wine som er vannet ut og ikke en pale ale/pils eller hva det blir :)

Uansett: rens alt ordentlig :)
Og lykke til :)
 
Erik1984 skrev:
Jeg tror også at det er en god idé å kun koke en vørter som har en SG på ca 1050 (normal styrke) og tilsette resten av boksen(e) 5 min-ish før du tar av gryten. Speiselt siden du skal ha i egen humle. Hvis ikke blir ølet ditt som en barley-wine som er vannet ut og ikke en pale ale/pils eller hva det blir :)

dette var nytt for meg. jeg har kokt i en 10L kjele, og brukt all maltekstrakt, og etterfyllt med vann etter kjøling.
 
Erik1984 skrev:
dette var nytt for meg. jeg har kokt i en 10L kjele, og brukt all maltekstrakt, og etterfyllt med vann etter kjøling.

Jeg har også kokt alt i en kjele og tilsatt vann etterpå, har fungert fint for meg. Som Erik1984 tomv sier, kjøp uhumlet maltekstrakt og egen gjær. Du får et mye bedre resultat, det koster nesten ikke noe mer og er ikke noe mere arbeid.

Lykke til!
 
da får jeg skaffe ny gjær og uhumlet maltekstrakt. Jeg har jo to bokser som er humlet. forøvrig er det veldig hyggelig å få kommentarer fra dere som har erfaring fra før. Så kjedelig å sette igang en prossess og senere finne ut at man unøndvendig har gjort feil og fått mislykket resultat.
 
med ferdig humlet kit, er det enkleste og greieste.
kok opp beregnet mengde vann, kjøl vannet ned til 18-20 grader,
hell maltekstrakten fra kitene i gjæringspannet.(disse er alerede steriliserte.)
hell så i vannet som er nedkjølt og rør godt ut(for å blande dette godt  sammen, og for å bellufte vørteren din)
ha i gjær etter eget valg så lenge du unngår den som følger med (muntons skal være ok etter andre sin oppfatning....)
gjær ut i 2 uker ved (ale 18-20 grader) (lager 8-12 grader, da med lengere gjæringstid)
tilsett karboneringsukker i eget kar, og tapp på fat eller flaske og la stå i romtemp 1-2 uker
lagres så kjølig.
 
tomv skrev:
dette var nytt for meg. jeg har kokt i en 10L kjele, og brukt all maltekstrakt, og etterfyllt med vann etter kjøling.
Erikkokken skrev:
Erik1984 skrev:
dette var nytt for meg. jeg har kokt i en 10L kjele, og brukt all maltekstrakt, og etterfyllt med vann etter kjøling.

Jeg har også kokt alt i en kjele og tilsatt vann etterpå, har fungert fint for meg. Som Erik1984 sier, kjøp uhumlet maltekstrakt og egen gjær. Du får et mye bedre resultat, det koster nesten ikke noe mer og er ikke noe mere arbeid.

Lykke til!


Jeg har også gjort dette, men jeg syntes at jeg fikk litt snodig resultat. Fargen blir litt rar og smaken blir også litt snodig. Metoden jeg beskriver er den som blir anbefalt i "How to brew" og "Brewing Classic Styles" og etter at jeg gikk over til å koke i en 36L kjele falt disse tingene på plass. Merk at alt må koke, men i mesteparten av kokingen så har du en SG som er "vanlig" og ikke "dobbelt av vanlig." På slutten av kokingen har du i den andre boksen og da tror jeg at du får et bedre resultat :)

Jeg sa heller ikke at han skal kjøpe uhumlet maltekstrakt og egen gjær :) Mitt første øl var fra ekstrakt og det ble supert (sikker mest fordi det var mitt første hjemmelagete, men :) )

Steinhu: Ikke la deg vippe av pinnen :) Dette går sikkert bra :)
 
Om man gjør som du sier: Koker halve volumet og 50% av ekstrakten. Hvordan humler man da mtp bitterhet?  Slik jeg ser det, trenger man mye mindre bitterhumle?
 
Jonask skrev:
Om man gjør som du sier: Koker halve volumet og 50% av ekstrakten. Hvordan humler man da mtp bitterhet?  Slik jeg ser det, trenger man mye mindre bitterhumle?

?
man koker 50% (ettersom hvor stor kjelen er, jeg brukte 10L) og tilsetter resten av væsken etter kok..
hvorfor skulle man trenge mindre bitterhumle da?
 
Mulig det er jeg som roter litt nå... Men er ikke vørterens evne til å trekke ut bitterstoffer avhengig av vørterens OG ?
Altså siden OG er lav under det meste av kokingen (med bitterhumle) vil jo stoffene alt være trukket ut før man blander inn resten av ekstraktet?
 
tomv skrev:
hvorfor skulle man trenge mindre bitterhumle da?

Det er vel fordi vørterens evne til å trekke ut bitterstoffer av humlen er ikke lineær, men fallende med mengden humle? Det betyr at ølet ikke blir dobbelt så bittert av 100 gram humle som i 50 gram i en ellers lik øl. For "vanlige" mengder humle er kanskje en lineær tilnærming helt greit, men dersom du har doble humlemengder eller kanskje enda mer fordi du bare koker halve vørtermengden, tror jeg nok du må kompensere med ekstra humle.

I tillegg til det er vørterens evne til å ta opp humlebitterhet dårligere ved høyere SG, som Jonask sier.
 
Jonask skrev:
Om man gjør som du sier: Koker halve volumet og 50% av ekstrakten. Hvordan humler man da mtp bitterhet?  Slik jeg ser det, trenger man mye mindre bitterhumle?

Om man koker halve volumet og halve ekstrakten, så burde det i praksis tilsvare at man kokte fullt volum med all ekstrakten... Men om man bruker ekstreme mengder humle,vil nok vørteren bli mettet. Typisk regner man området rundt 100 IBU for å være "metningspunktet" for øl. Mer bitterhet enn det er mer eller mindre teoretisk.

Vørter med et lavt ekstraktinnhold har større evne til å ta opp butterstoffer først og fremst fordi den vil inneholde mindre proteinger og polyfenoler som kan binde seg til bitterstoffene og forsvinne ut av vørteren ved utfelling. Om man bruker ekstrakt vil denne være kokt på forhånd, slik at mye av denne utfellingen alllerede har funnet sted. Det blir derfor ikke VELDIG kritisk å øke humlemengden om man koker konsentrert vørter, selv om det kan være en god idé å bruke litt mer humle.
 
Tilbake
Topp