Hjelp med feilsøking på SSR i styreskap.

Hei!
Jeg bruker lamper fra Biltema(LED, 230V) som de har til styreskaplignende prosjekt. So far so good. Nå bygger jeg nytt og større styreskap og bruker to av lampene til å vise når elementene på HLT og HERMS er på(styrt av Sestos PID). Jeg har felles strøm inn på alle lampene mine. Den andre fasen går gjennom SSR til stikkontakt og lampene. Jeg har brytere som bryter styrestrømmen til SSR. PROBLEMET er at jeg måler 64V på lampen når SSR ikke er aktiv. Dette medfører at lampen lyser svakt. Når jeg så så slår på bryteren for å aktivisere SSR så lyser lampen som den skal(230V da).

Min konklusjon: Jeg har ikke koblet på last på SSR siden de ikke er ferdig koblet enda. Er det slik at de "lekker" litt strøm i av-stilling? Jeg har sjekket koblinger og kan ikke skjønne hva som kan være galt. Ordner det seg med last? Håper noen har erfaring eller kunnskaper på dette og kan hjelpe meg før jeg blir gal. Ikke lenge før nå. Kan jo være en idiotfeil selvfølgelig så give it to me!
 
Du har rett. Uten last vil det gå en bitteliten lekkstrøm gjennom SSR'en, nok til å få lampen til å lyse. Jeg har samme erfaring selv. Med last vil lampen slukke. For å unngå problemstillingen kan du bytte til en 12v-lampe som forsynes fra styrestrømsiden. Tipper sestosen leverer nok strøm til å få en led til å lyse, selv om det ikke er sikkert.
 
Koble på last så fixer det seg tenker eg...
Jeg målte 230v uten last på SSR når den ikke var aktivert..
 
Takk begge to! Da går jeg ut i verkstedet å kobler ferdig og prøver med last så er det sikkert i orden.
 
Tilbake
Topp