Hjelp med oppskrift

Heisann.
Er ny innen all grain brygging og har akkurat satt opp utstyr i kjelleren. Har laget en enkel oppskrift i Beersmith som jeg lurer på om noen kan vurdere om det kan bli ett godt Hvete øl?

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 26,85 l
Post Boil Volume: 24,96 l
Batch Size (fermenter): 24,00 l 
Bottling Volume: 24,00 l
Estimated OG: 1,046 SG
Estimated Color: 6,4 EBC
Estimated IBU: 10,4 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 72,0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
2,36 kg              Wheat Malt, Pale (Weyermann) (3,9 EBC)  Grain        2        48,7 %       
0,12 kg              Wheat, Flaked (3,2 EBC)                  Grain        3        2,5 %       
2,36 kg              Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC)            Grain        1        48,7 %       
4,00 g                Hallertau Magnum [14,00 %] - Boil 60,0 m Hop          4        6,4 IBUs     
5,00 g                Hallertau Magnum [14,00 %] - Boil 15,0 m Hop          5        4,0 IBUs     
4,0 pkg              Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068) Yeast        6        -           

jeg ville lagt meg på rundt 15 IBU..og husk 90 min kok når du bruker pilsnermalt, så slipper du dms. Ellers ser allt fint ut etter min smak :)

Synes også 10 IBU var litt lite, men så vet jeg heller ikke hvordan du har tenkt til å meske og gjære dette. Med 66º ettstegsmesk og en styltypisk gjæringstemperatur i det øvre sjiktet, som for denne gjæren blir 23-24º, tror jeg det blir litt i søteste laget. Tre grader lavere mesketemp og gjæringstemp og så kan det plutselig være helt OK med 10 IBU.

Dimethyl Sulfid er en svovelforbindelse. Biprodukt av gjæring som gir en aroma av kokt kål. Dette damper delvis av når du koker. Så ja, alltid 90 min med pilsnermalt.

/ Øyvind

Okei så bra at dere sa det. Hvor lenge ville dere latt dette stå i gjæringsdunken før dere fyller på flaske? Er mitt første all grain brygg. Får varene idag

Morty2k skrev:
Okei så bra at dere sa det. Hvor lenge ville dere latt dette stå i gjæringsdunken før dere fyller på flaske? Er mitt første all grain brygg. Får varene idag

To uker (som omtrent alle andre brygg). Hvis du er gira på å flaske tidligere, bør du ta en SG hvertfall to dager på rad for å være sikker på at den faktisk er utgjæret. Rundt dag 10 passer det å begynne med det.

nordhagen skrev:
… en styltypisk gjæringstemperatur i det øvre sjiktet, som for denne gjæren blir 23-24º

Jeg vil nødig være for bastant her, men å gjære denne på 23-24 grader mistenker jeg at blir skikkelig bananfest. Det mer vanlige er vel, så vidt meg bekjent, å la disse gjære på rundt 18. Zainasheff anbefaler 17 med 3068.

Angående gjæringstid ser jeg enkelte anbefaler tre uker, fordi enkelte hveteølgjær produserer mer svovelforbindelser, og kombinert med lavere gjæringstemperatur kan det ta litt tid før disse forsvinner. Det kan også hjelpe å skru opp temperaturen noe på slutten av forløpet for å få CO2 ut av løsning, siden boblene hjelper med å få svovelforbindelsene ut. Men det er slett ikke alle som opplever dette problemet.

Jeg så bare på produsentens anbefalte temperaturintervall og det var ikke en anbefaling :). Har aldri prøvd denne gjæren selv. Tre uker høres fornuftig ut hvis dette er en DMS-grossist.

Stort sett svært lite DMS som utvikles under gjæringen. Men andre svovelforbindelser (hydrogensulfid) kan forekomme, særlig hvis gjæren utsettes for stress.

Vet ikke om du har satt denne ennå, men bare vær obs på at gjæren kan være særs aktiv under stormgjæring.
Bruk gjerne blow off tube eller la lokket ligge løst på gjæringsdunken de første dagene

Kommer litt an på romtemperaturen, men vanligvis prøver jeg å la den stå i 3 uker før den blir satt kaldt.

Har gjæra brygget i 2 dager nå på ca 17-18 grader. Fikk en OG på 1040 og nå etter 2 dager viser den 1020. Er det normalt?

Morty2k skrev:
Har gjæra brygget i 2 dager nå på ca 17-18 grader. Fikk en OG på 1040 og nå etter 2 dager viser den 1020. Er det normalt?

Ja, helt normalt :) Men jeg tror jeg ville avstått fra gravity-prøver såpass tidlig i gjæringen. Både med tanke på infeksjonsfare og for å unngå å ta ut gjær og generelt volum.

Morty2k skrev:
Okei takk. Hva burde det være på ca når jeg skal flaske ølet?

Det kommer an på flere faktorer og det er en god grunn til å bruke bryggesoftware, f.eks. BeerSmith. Spesielt OG, mesketemperatur og gjærtype og -mengde har betydning. Men hvis du lar den stå i to uker på riktig temperatur for gjæren, og du bruker overgjær, skal det uansett være greit og da blir FG det den blir.

Morty2k skrev:
Okei takk. Hva burde det være på ca når jeg skal flaske ølet?

Når du har like målinger over flere dager. Jeg pleier å måle på dag 12, får jeg samme måling den 14 dagen da flasker jeg ølet.

Pleier konsekvent å la brygget stå til gjæring i 14 dager, selv om det skulle bli utgjæret etter 3-4 dager er det alikevel lurt å la det stå slik at gjæren kan rydde opp etter seg.

Tilbake
Topp