Hjelp med styreskap

Har vert ute en stund så beklager om det under ikke passer helt inn.
Svarer @TorfinnS i innlegg 35

Ok. Har allerede fått i hus endel 16A automater.
Må få dette inn med teskjeer.
3x32A skal gi strøm til 2 dyppelement a 3x2kw. Mener jeg har sett 3 fasede kontaktorer både med 24 og 220v styrestrøm. Men har ikke funnet noe rele som er trefaset. Så velger jeg rele med 12 og 220v må jeg ha ett pr 2kw element, dvs 6stk releer til dyppelementene

Skyllevannet
Selv om jeg ikke bruker mer enn et dyppelement så kan jeg ikke ta strøm til varmtvannstank samtidig. Det er igjen 6kw fordelt på tre ledere, dvs jeg kan ta ut to kw pr leder.
Og med to element på 3kw så gar ikke dette ihop. Så et par 16A kurser tror jeg må inn i skapet, ikke fire som jeg skrev lengre oppe.

Dyppelementene vil stå på et rør som kommer over og kanskje utenfor karkanten. Går ikke gjennom karene. Derfor må jeg ha silikonkabel da denne toler 100C. Har kun funnet silikonkabet hos Biltema til akseptabel pris. Og den er 1.5mm2 dvs en pr element og tre pr "dypper". @magne1972 viser et slikt i tråden "Driver å bygger/bygger om enda :)"

Fortsetter fra #40
Gummikabel finner jeg ikke høyere enn for 90C.
Elementene kobles til skapet med neutric powercon 20A kontakter.

Tror kanskje jeg har gjort det unødvendig komplisert. Frister nesten å få en eske vanlige 16A brytere og sette de i skapdøra :(
 
Er begynnt å lage et slikt nå. Men muffe utgår. Kapper ca 10cm av et 90mm rør. Sveiser på flens oppe og nede.
Nede bruker jeg pakning og mutter som fulgte med. Oppe en plate til lokk med påsveist rør. Festes mot flensen med skruer og pakning. Skruene kommer på utsiden av 90mm røret. Gjør det på den måten for da får jeg se hvordan ledningene ligger uten å måtte vri røret.
Så risikoen for lekkasje ved elementet tror jeg ikke er så mye større enn om det hadde stått direkte i karet.
Oppe på røret bør jeg vel ha lokk og gjennomføringer i dette. Og vil jeg være sikker så går det jo an å trykkteste det.
Uansett, takk for at du sier ifra!
-Får ta meg en søkerunde til på disse releene. Takk for link.
 
Er begynnt å lage et slikt nå. Men muffe utgår. Kapper ca 10cm av et 90mm rør. Sveiser på flens oppe og nede.
Nede bruker jeg pakning og mutter som fulgte med. Oppe en plate til lokk med påsveist rør. Festes mot flensen med skruer og pakning. Skruene kommer på utsiden av 90mm røret. Gjør det på den måten for da får jeg se hvordan ledningene ligger uten å måtte vri røret.
Så risikoen for lekkasje ved elementet tror jeg ikke er så mye større enn om det hadde stått direkte i karet.
Oppe på røret bør jeg vel ha lokk og gjennomføringer i dette. Og vil jeg være sikker så går det jo an å trykkteste det.
Uansett, takk for at du sier ifra!
-Får ta meg en søkerunde til på disse releene. Takk for link.
Risikoen for lekkasje er nok ikke større, men dersom det blir lekkasje blir konsekvensene mye større i og med at du da garantert vil få overslag til jord. Dette vil nok ikke skje ved vanlig montering.
 
Et skikkelig feste for jordlederen i røret/flensen så tror jeg du er i mål mht jording/sikkerhet. Høres jo ut som du har tenkt å gjøre det skikkelig. Og Ølflex kabelen nevnt over kan jo ikke bli feil..
 
ØLflex kan nok være riktig. Det er bare det at med unntak av de fra Biltema så er de jeg har funnet pris på dyre.
Husker ikke om jeg har sett prisen på ØKflex.

Ja ser den @TorfinnS. Tror nok det vil bli tett. Det jeg er mer usikker på er eventuell kondens og dermed jordfeil.
Tror jeg gjør et forsøk likevel. Å montere direkte i bunn er jeg lite lysten på. Det blir for vanskelig å gjøre rent.
God jording i røret gjør karamellen forhåpentilgvis litt mindre?

Du fikk meg forresten på en ide nå.
Montere horisontalt på en rørstubb som går litt inn i tanken. Må koke med mye i kjelen da. Får ikke begynne å koke før vørteren står over elementet.

Ellers så har jeg funnet 220vac-24vac transformator, men ikke så mye fra china.
Elko har en på 3A. Har ikke sjekket pris men antar den koster såpass mye at 12vdc-220vac rele vil bli billigere.

Ser du kommer imellom Lars G. Kommer å ta tid dette prosjektet. Jo flere ideer og innspill jo vanskeligere blir det å bestemme seg :)
 
Om du setter element inn i tanken, sett det så lavt du klarer. Monterte mine litt for høyt, så det er vanskelig å bruke oppsettet med mindre batcher. Ikke sikker på at jeg vil kjøre eksperimenter på 90 liter ferdig vare.. Blir nybygg for meg, men da blir den nåværende koker.
Har montert elementene mine i innsveisa 1 1/2" 316 rørmuffe.
Og, det blir ikke karamell om du har jording i orden
 
Tilbake
Topp