Hjelp med styreskap

Forvirret

Norbrygg-medlem
Vet det finnes mange tråder om emnet men tror jeg må ha en egen tråd likevel.
Antar jeg snart har såpass mange feilkjøp nå at et komplett (og ubrukelig selvfølgelig) skap kan bygges så ber om å bli loset i havn med diverse dippedutter. Bryggeriet vil bestå av tre kjeler men tar også høyde for en ekstra. Så det blir mye som må kjøpes som jeg ikke har greie på.
Vil bruke vanlig oppsett med Sestos og ssr, hvor noen blir uten og noen med potmeter. Strøm inn blir 3 x 32A ++ hvis det blir nødvendig.
Av element blir det 2 eller 3 stk a 6 kw som hver består av 3 x 2kw samt 2 stk a 3 kw. Alle må ikke nødvendigvis jobbe på maks samtidig.

Hovedbryter.
Har 3x32A automat for inngående strøm i skapet. Tenkte å bruke denne til hovedbryter. Er det greit nok?

Ssr.
Forstår det slik at det er en fordel å ha lav spenning og strøm i skapdøra. Har noen 40A og et par 75A ssr.
Mht elementene og ssr, 6kw og 40A blir vel for lite. Hva med 75A, er dette stort nok?
En (stor nok) ssr kan brukes på 2 x 3kw element/3 x 2kw element?

Rele.
Forstår jeg det riktig så er det en fordel å ha lav strøm og spenning i skapdøra. Må vel da ha noen rele til strøm til elementene/gjennom ssr. Til 2 og 3kw, vil f eks jqx-40f 2z 40a dc 12v coil pcb power relay være ok?
Og tilsvarende men 60A for 6kw?
- Beklager men får ikke til å lime inn link med dette brettet. Flere spørsmål følger hvis jeg får bokstavene til å bli større:)
 
Er på veldig tynn is her selv. Såvidt jeg har forstått trenger du ikke "inntaksikring" i skapet, men du trenger en bryter for å legge det dødt. Fortrinnsvis med en nødstoppbryter. Her vil vel en kontaktor være bedre egnet enn en automat.

Kontaktor er vel også et godt valg for å sikre fysisk topolt brudd til elementene.
 
Har allerede 32A automat. Spørsmålet er om den er grei nok til hovedbryter. Tenker å fordele ut fra fra denne til vanlige enfasede automater. Har jordfeilbryter i husets inntaksskap og en elektriker fortalte meg at det ikke hadde noe for seg å lage til egen jordfeilbryter i bryggeskapet da husets jordfeilbryter uansett ville slå ut.

Ser ikke for meg hva som skal til for å legge skapet helt dødt hvis ikke jeg mekanisk slår av automat/kontaktor
inne i skapet. Gjøres dette elektromagnetisk (fra utsiden av skapdøra) betyr vel det at denne strømmen forsvinner når kontaktoren slås av? Og selv om dette vil gå får jeg aldri liv i det igjen da kontaktoren må få strøm for å få det på igjen?
 
Bruk bare automaten til det. Hver gang en sikringsautomat kobler ut under full last vil den 'slites' litt. Så gjerne slå av alt forbruk, varmekolber osv før du legger ut automaten.
Ellers kan en kontaktor og en vribryter for av/på styre det fra front av skapet.
 
Ja, har sett det releet men det blir noe ulikt det jeg hadde tenkt meg.
Du får 220v i skapdøra, jeg prøver å unngå det. Og dette releet bryter vel ikke "ordentlig", du må vel over på 2Z for at det gjør det?
Er på en vanlig EDB maskin nå og kan forsøke å legge inn linker til hva jeg se for meg.
Det blir forresten endel mer av det meste her, for med 3 stk 3 x 2kw element og minst et par på 3 kw er jeg oppe i 11 stk enkle element.
Kikket litt i rotet og finner bl a

4 stk Sestos til elementene,
http://www.ebay.com/itm/100-240V-PI...28?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item4d2ed2ce68

SSR
3 stk http://www.ebay.com/itm/24V-380V-40...176?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item485921ea30

2 stk http://www.ebay.com/itm/1ea-Solid-S...664?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cf4396818

4 stk http://www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-...088?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20b9aba410

1 stk http://www.aliexpress.com/item/soli...-80DA-relay-solid-state-3-32/32291664587.html
(mitt er merket 24-380 vac på hovedstrøm)

ELEMENT
Element til varmtvann, har 2 x dette http://www.ebay.com/itm/220V-3000W-...72?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item4d2949bca8

Ønsker dyppelement til kokekar samt til oppvarming av vann til innmesk i meskekar.
Har 3 slike http://www.ebay.com/itm/6000W-220V-...220?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1c37dbd1a4

Til steg/utmesk har jeg ikke bestemt meg.
Ett feilkjøpt slikt http://www.ebay.com/itm/9000W-9KW-3...03?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item4d1e1a55eb
koblet på 220v gir vel ca 2kw og dermed lav effekt pr overflate. Men det blir nok alt for lite og selv om jeg ikke ønsker å kjøre vørter gjennom rør for oppvarming så bir det trolig noe slikt http://www.ebay.com/itm/3U-Bundle-E...076?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item43bbc73f3c
til dette.

Men så var det dette med releer da. 12 eller 24v coil bør de vel ha for de vil få styrestrøm fra skapdøra.
Denne typen tenker jeg å bruke på 2 og 3kw element
http://www.ebay.com/itm/1pc-JQX-40F...82?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item43a8363212
Bestiller 10 stk så da bør jeg ikke gjøre noe feil.
Kom gjerne med innspill FØR jeg trykker buy :)

-Har forresten et par 80A 2z jeg ikke vet hva skal brukes til. Bommet på styrestrøm på disse. (220v)
 
Har allerede 32A automat. Spørsmålet er om den er grei nok til hovedbryter. Tenker å fordele ut fra fra denne til vanlige enfasede automater. Har jordfeilbryter i husets inntaksskap og en elektriker fortalte meg at det ikke hadde noe for seg å lage til egen jordfeilbryter i bryggeskapet da husets jordfeilbryter uansett ville slå ut.

Ser ikke for meg hva som skal til for å legge skapet helt dødt hvis ikke jeg mekanisk slår av automat/kontaktor
inne i skapet. Gjøres dette elektromagnetisk (fra utsiden av skapdøra) betyr vel det at denne strømmen forsvinner når kontaktoren slås av? Og selv om dette vil gå får jeg aldri liv i det igjen da kontaktoren må få strøm for å få det på igjen?
Med tanke på selektivitet bør vel jordfeilbryter/ automat ikke påvirke mer en maks stikket du forer skapet med.

Rart egentlig med elektrikere. Om det ikke er absolutt krav nekter de å montere. Måtte krangle meg til overspenningsvern i en nyinstallasjon i 2009. I 2010 kom kravet.

Såvidt jeg har forstått er det ikke krav til jordfeilautomat på kurser over 25A. Dermed har jeg fått til svar fra elektriker at jordfeilautomat på 32A ikke finnes!

Med hensyn til nettspenning i døra tror jeg dette er et mindre problem en å måtte åpne skapet for å nå hovedbryter.
 
Det kan være greit å bruke 24 volt ac som styrespenning. Husk på å kjøpe en trafo 230-24 volt. 12 volt dc har ingen hensikt, da det krever ei litt dyrere strømforsyning. Jordfeilbrytere finnes ihvertfall opp til 100 ampere.
 
rrrrr
Det kan være greit å bruke 24 volt ac som styrespenning. Husk på å kjøpe en trafo 230-24 volt. 12 volt dc har ingen hensikt, da det krever ei litt dyrere strømforsyning. Jordfeilbrytere finnes ihvertfall opp til 100 ampere.
Kanskje litt uklart, men det var det som var poenget. En får jordfeilautomater på ihvertfall 125A.
 
Hvis hele skapet blir forsynt fra en 32 a stikkontakt, så blir jo hele skapet strømløst ved å trekke ut kontakten.
 
Ang DIN skinne.
Bruker det som passer. Kan hente og gjenbruke et rustfritt forholdsvis stort skap som er kassert så har bra med plass.

"Med tanke på selektivitet bør vel jordfeilbryter/ automat ikke påvirke mer en maks stikket du forer skapet med."
Forstår ikke hva du mener, bør jeg i tillegg til jordfeilbryteren for hele huset ha en slik for inngående strøm til 32A automaten i skapet?
Eller en for hver kurs i bryggeskapet?

Sokler.
Tror ikke @glennrlie har det på det releet han bruker. Å se til så er de nokså like og fikk han det montert uten sokkel bør vel jeg også få det til.
Men finnes det sokler til akseptabel pris så blir det kjøpt. Vet ikke hvilken type jeg skal søke etter.

Styrespenning.
Tror jeg går for lavere spenning enn 220v. Men ble usikker på dette med 12v dc kontra 24v ac. Har endel annet som vil bli brukt på 12v dc så det må jeg ha i skapet.
Har liggende en tilsvarende denne
http://www.autohifi.no/Produkter/Bi...lighet-for-fastmonteringEXIDE1215-p0000002424
Hadde tenkt at den var god nok til 12v dc siden den kan levere såpass mye som 15A?
Har forresten flere 6-12v (norskbygde?) 1A omformere også. Blir aldri brukt til noe så kan også bruke noen slike.

Ja skapet vil bli forsynt med en 3 x 32A stikkontakt. Har mer strøm tilgjengelig men kun 3 x 63A i husets inntak.
Vil helst ikke mørklegge hele huset så får prøve med dette først.
Så når støpselet dras ut så er bryggeskapet dødt.
 
På nyere anlegg har du normalt sett 3X125A inntak. Enten i boks ute på veggen fra jordkabel, eller inne på kvist eller liknende fra luftspenn. Noen steder godtas andre løsninger også. F.eks oppe i nermeste stolpe. Deretter er det vanlig med 50,63 eller 80A OV i "sikringsskapet". Det har i mange år vært krav til jordfeilautomat på hver kurs opp til 25A. Før dette var det vel vanlig med jordfeilvarsling og jording kun ute og på våtrom. Jordfeilvarsling bryter ikke strømmen, den står kun å piper. Om anlegget er enda eldre risikerer naboen å få seg en karamell om en kobler noe feil..

Selektivitet betyr at kun nærmeste vern skal slå ut. En skal ha selektivitet for Kortsluttning, overbelastning og jordfeil. At hele styreskapet blir strømløst ved jordfeil er vel akseptabelt, og på mange måter det enkleste og billigste. At hele huset mørklegges er vel mindre heldig
 
Men så var det dette med releer da. 12 eller 24v coil bør de vel ha for de vil få styrestrøm fra skapdøra.
Denne typen tenker jeg å bruke på 2 og 3kw element
http://www.ebay.com/itm/1pc-JQX-40F...82?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item43a8363212
Bestiller 10 stk så da bør jeg ikke gjøre noe feil.
Kom gjerne med innspill FØR jeg trykker buy :)
Ser det ståt PCB power relay, ikkje sikkert beina passer normale flatstifter. Vanskelig å vurdere ut fra bildet. Ville satset på releer det står hviken sokkel du trenger, eller med skruterminaler på? Evt sjekk med selger, men eBay selgere har ofte liten kunnskap om det som selges..
 
@Dilletanten, i husets sikringsskap finnes strømmåler, trafo for ringeklokke, en jordfeilbryter og div skrusikringer.
Så hvis ingen protesterer så bruker jeg ikke jordfeilbryter(e) i bryggeskapet.

@BEikeland, ja går jeg opp til jqx62-f 2z så er det mulig å skru fast lederne. Men da er jeg snart oppe i ett par tuser kr i releer.
Finnes vel en rimeligere løsning enn det?
Et par ting som surrer rundt i hodet i dag er dessuten fordelingen av strøm til elementene.
Samt det at mine 6kw dyppelement ikke kan få strøm over kun en kabel. Har til nå kun funnet silikonkabel 1.5mm2 hos Biltema til akseptabel pris. Bør vel ha kabel som toler min 100C.
 
@Dilletanten, i husets sikringsskap finnes strømmåler, trafo for ringeklokke, en jordfeilbryter og div skrusikringer.
Så hvis ingen protesterer så bruker jeg ikke jordfeilbryter(e) i bryggeskapet.

@BEikeland, ja går jeg opp til jqx62-f 2z så er det mulig å skru fast lederne. Men da er jeg snart oppe i ett par tuser kr i releer.
Finnes vel en rimeligere løsning enn det?
Et par ting som surrer rundt i hodet i dag er dessuten fordelingen av strøm til elementene.
Samt det at mine 6kw dyppelement ikke kan få strøm over kun en kabel. Har til nå kun funnet silikonkabel 1.5mm2 hos Biltema til akseptabel pris. Bør vel ha kabel som toler min 100C.
Protesterer selvfølgelig ikke på noen ting. Prøver bare å bidra. Sliter selv tungt med prosjektering av styreskap.

Jeg planlegger selv ingen jordfeilbryter i selve skapet, men stikket som forer det får jordfeilautomat. Det begrenser selvfølgelig mobiliteten, men jeg blir kun å brygge hjemme.
 
Det "feilkjøpte" elementet ditt på 9kW 380V vil nok gi deg 3 kW på 230, så kanskje ikke så feilkjøpt likevel. Du kan også koble det på forskjellige måter for forskjellig effekt. La inn noen tegninger i en eller anna tråd tidligere på dette.
Sestos PID'ene du linker til finnes i forskjellige utgaver (forskjellige ut signaler). Dette må stå i forhold til SSR'ene du velger.
Forstår ikke helt at du velger 3 forskjellige SSR. Ville standardisert av praktiske grunner. Og med 32A tilgjengelig er jo alle disse store nok.

Med 3x32A tilgjengelig har du ca 12,7kW tilgjengelig. Burde holde til det meste. Størrelse på tankene dine?
 
Endel av de releene har åpne tilkoblinger som vi ikke bruker i norge. Med åpne tilkoblinger mener jeg at tilkoblingene er lett tilgjengelig for tilfeldig berøring. Da er det bedre å satse på kontaktorer. Det er ikke noe i veien får å bruke 230 volt som styrespenning selv om komponentene sitter i døra på skapet. Evt så kan man bruke en skilletrafo på styrestrømmen, med 230 volt inn og 230 volt ut. Da har man et såkalt galvanisk skille på styrestrømmen.

Vanlige flatstifter er heller ikke spesielt godt egnet der det skal gå store strømmer (over 10a).
 
Tilbake
Topp