Hjelp med styreskap

Målte motstanden i dette 9kw elementet og regnet ut hva effekten ble. Fikk maks 2kw. Ikke spør hvilken formel men sikkert noe jeg har lest meg til her på forumet.
Ssr'ene jeg linker til er slike jeg har liggende. Hvorfor de er forskjellige henger nok sammen med hva jeg leser her på forumet. Får en ide om at slik bør jeg ha og bestiller omgående :) Vet jeg burde standardisert.

Trodde jeg kunne dele 3x32A i ca 6x16A kurser. Er vel feil det da for en 16A kurs klarer vel ca 3.6kw?
Sestosene mine er alle av D1S-VR-220. Kan de ikke brukes på ssr'ene jeg linker til? Både de med og de uten potmeter.
Har forsåvidt en feilkjøpt Sestos 2R utgave også. Tenkte å bruke denne som mobil temperaturmåler i egen liten boks.

Har lyst på 12/24v dc i døra. Men har bare funnet større (og som pga antallet blir litt dyre) som har betegnelsen 2z og som har skrutilkobling. F eks denne http://www.ebay.com/itm/JQX-62F-2Z-...28V-DC-250V-AC-High-Power-Relay-/301428707555 .Antar den er ok?
Får lete videre før jeg går over på 220v.

@Dilletanten og dere andre. Takk for alt dere bidrar med. Vanskelig dette med strøm.
Skal få elektriker til å sjekke før støpselet settes i skapet.
 
Målte motstanden i dette 9kw elementet og regnet ut hva effekten ble. Fikk maks 2kw. Ikke spør hvilken formel men sikkert noe jeg har lest meg til her på forumet.
Ssr'ene jeg linker til er slike jeg har liggende. Hvorfor de er forskjellige henger nok sammen med hva jeg leser her på forumet. Får en ide om at slik bør jeg ha og bestiller omgående :) Vet jeg burde standardisert.

Trodde jeg kunne dele 3x32A i ca 6x16A kurser. Er vel feil det da for en 16A kurs klarer vel ca 3.6kw?
Sestosene mine er alle av D1S-VR-220. Kan de ikke brukes på ssr'ene jeg linker til? Både de med og de uten potmeter.
Har forsåvidt en feilkjøpt Sestos 2R utgave også. Tenkte å bruke denne som mobil temperaturmåler i egen liten boks.

Har lyst på 12/24v dc i døra. Men har bare funnet større (og som pga antallet blir litt dyre) som har betegnelsen 2z og som har skrutilkobling. F eks denne http://www.ebay.com/itm/JQX-62F-2Z-...28V-DC-250V-AC-High-Power-Relay-/301428707555 .Antar den er ok?
Får lete videre før jeg går over på 220v.

@Dilletanten og dere andre. Takk for alt dere bidrar med. Vanskelig dette med strøm.
Skal få elektriker til å sjekke før støpselet settes i skapet.
Det stemmer nok på enfase, på 3 fase får du 3kW. Du har jo 3 fase tilgjengelig
 
Ja det var nok enfase. Dette med trefase er for viderekomne.
Tegnet opp på et papir deling fra en stk 3x32 til 16A enfase. Tror jeg ser hvor jeg tenkte feil.
Resultatet i dag er 3stk 16A enfase. Vurderer å låne en 16A fra kona. Ho får klare seg med de to siste inntaket toler.

Hadde det bare vert enkelt å dra ny kabel fra inntaket og ned til sikringsskapet hadde jeg bestillt elektriker omgående.
3x125A inn høres forlokkende ut men siden trekkerøret har så liten diameter så må trolig både tak og vegger rives for å få dette til. Kan bli i meste laget selv om kona synes det er en grei hobby jeg har slått med på :)
 
Var litt kjapp på siste. Elementet ser ut til å ha 3 separate enkeltelementer. Koble alle 3 parallelt og du får 3 kW. Så lenge du får 230V over elementene får du samme effekt på en som på 3 faser. Men strømmen blir jo høyere.
 
Hvorfor skal du ha så mange releer? Hvor mange grupper av elementer er det skal styre? Er hensikten å kunne trinne inn effekt, og så kun bruke ssd som toppregulering? Hvis du styrer hvert element for seg, så trenger du 16a releer. Et 16 a rele tar fint et 3 kw element. Da får du nok mer å velge i. Hvis du skal ha releer for å kunne slå av hele greia, så trenger du kanskje bare tre releer( kontaktorer) en for hver av kjelene.
 
Hvis det er felles jordfeilbryter for huset som jeg forstod at det var så vil jo all strømmen gå i hele huset hvis noe hos deg skulle ryke. Hvis du driver med testing kan jo dette være veldig irriterende frem til du finner feilkilden.
 
Vil ikke ha flere rele enn nødvendig. Navnet Forvirret er absolutt korrekt nå.

Inntakssikringene på 3x63A kan/vil jeg ikke gjøre noe med. Trur eg.
Selv om jeg kan ta ut hele effekten i bryggerommet så må jeg ha noen kw igjen til resten av huset.
Men det er denne fordelingen av kurser og strøm er vanskelig.
Sitter og tegner og fantaserer men klarer ikke på noen måte å få til å gruppere
varmtvann, mesk og kokekar i tre grupper med hvert sitt rele med 1stk 3x32A kurs og f eks 3stk (har 5-6) 16A kurser.
Ønsker å bruke to dyppelement hver på 3x2kw (til kok og oppvarming mesk) eller ett slikt pluss to element på 3kw (dypp til kok, 2stk 3kw til varmtvann). Ser nå ingen annen utvei enn å bruke ett rele pr enkelt element.

Ja det er en jordfeilbryter for hele huset. Var vanlig det i 1980.
 
Tror du overdriver effektforbrukberegningene litt. Tviler på at du mesker og koker på samme tid, og at HLT samtidig går på full effekt. Jeg klarer å kjøre batch på 100 liter med en 16A 3 fase kurs + en 16 A enfase. Med god margin.
I realiteten er det sjelden full effekt på noen av prosessene. Under oppvarming har du sikkert full effekt på en tank en periode, men da er det vel lite anna som går.
 
Men mindre et der to brygg på rappen. Da går mesk og kok samtidig.
f.eks. 2 x 100 liter..
Går ikke med mitt bryggeri. Hele prosessen i samme tank t.o.m. delkjøling. Får heller ta et par timer ekstra om tørsten skulle slå til..
Og med mindre volum holder helt sikkert effekten
 
Nei, ingen planer om to på rappen. Volumet blir rikelig stort. Ser for med 3 bøtter til gjæring uten alt for mye grums.
Blir to eller tre som sammen brygger med dette.
Nei jeg mesker og koker nok ikke samtidig men tenkte å bruke begge dyppelementene til vann for innmesk, oppkoking av koken, og så kan det vel hende at stegmesking vil pågå samtidig som skyllevann varmes opp.
Ja det går nok med mindre effekt. Men det blir mange releer uansett.
 
Hvor store kjeler og volum er det snakk om på de enkelte kjeler? Det må bestemmes først. Deretter effekt på elementer, så tilslutt størrelse og antall på releer. Hvis du tenker effekter så har du tilgjengelig 12,8 kw fra den 32 a kursen. Du tenker å bruke 6 kw til mesk, et annet 6 kw til kok, og til slutt et tredje element til hlt som også er på 6 kw. Er det riktig oppfattet?
 
Sist redigert:
Ja, ganske riktig det. Men antar at begge dyppelementene kan bli brukt til oppkok i kokekar evt også til varming av vann i meskekar. Har ikke helt nøyaktig mål på hva de er kappet på men målet er tre bøtter a 25l vørter uten for mye grums. Da bør jeg ha 90-100l etter kok. Tror kok og meskekar er ca 140l og skyllevann vel 100l nå. Blir de unødvendig store er det kjapt å kappe av de.
Elementene jeg linker til har jeg og ønsker primært å bruke disse. Men foruten det 380v elementet, har jeg ikke noe til lite kar for steg/utmesk.
Bør pga inntaket ikke bruke mer enn 12kw til elementer.
Hvis jeg fordeler 3x32A kursen til 6stk 10A automater og bruker den til dyppelementene så går kanskje det?
Trøbbelet kommer ved steg/utmesk (6kw) og oppvarming av skyllevann samtidig. Da må jeg inn i skapet med fire nye kurser. Går det men det blir mange ledninger å snuble i.
Eller såfremt jeg kun bruker 12 kw samtidig så tar jeg alt fra samme 32A kurs?
Det er kanskje her jeg tuller. Tenker at man ikke skal kunne overbelaste en kurs ved f eks å slå på for mange element samtidig.

Det at jeg lager to dyppelement (hver på 3x2kw) har først og fremst å gjøre med at da blir kjelene mye enklere å rengjøre. Og det blir mye mer fleksibelt på den måten. Finner jeg på å lage noe alene vil det bli gjort i andre og mindre koke og meskekar. Så er det også dette med dekoksjon. Løse element kan flyttes.
 
Skyllevannet ditt kan jo stå oppvarma, så kun vedlikeholdsvarme er nødvendig mens du stegmesker. Gir jo litt mer avslappende forhold også å vite at skyllevann er klart, ingenting glemt.
Høres ut som du ligger på nøyaktig samme max volum som jeg. Varmer, mesker og koker ennå i samme kar. Men skal til slutt ha 3 tanker.
Skyllevann har jeg tenkt å løse med en fungerende VVbereder jeg fikk tak i. Kun sette på sirkulasjonspumpe, bedre kontroller og nivåglass/kontroll. Ikke nødvendig å ha 200 liter på den. Ferdig isolert og klar. Nåværende meskekar med 6 kW blir kokekar (med mulighet for sirkulasjon for desinfisering av linje).
Det nye meskekaret vil kun få et lite 3 kW element i tillegg til Herms med 3 kW.
Alt det elektriske skal samles i ett skap, med stikkontakter for alt kraftuttak. Greit for å kunne plugge om om noe ryker.
Ikke nødvendig å redesigne hele det elektriske anlegget i huset for brygging.
For ordens skyld, er fagmann på elektro
 
Du trenger egentlig ikke splitte den 32 a kursen i mange små 10 eller 16 a kurser. Du kan ha et felles vern på 32 a og så fordeler du ut fra denne til releene. Du snakker om dyppelementer, disse skal vel monteres permanent gjennom hull i tankene?
 
Du trenger egentlig ikke splitte den 32 a kursen i mange små 10 eller 16 a kurser. Du kan ha et felles vern på 32 a og så fordeler du ut fra denne til releene. Du snakker om dyppelementer, disse skal vel monteres permanent gjennom hull i tankene?
Antar du mener at det er unødvendig å sikre ned til elementene da en uansett må bruke kabel med 6mm2 til 6kW. 6mm2 går jo bra til 32A på korte strekk. Til pumper,regulatorer mm. er det vel greit å velge noe mindre..

"Dyppelementer" forstår jeg som noe slikt: http://brygging.no/bryggeutstyr/elektrisk-element-5-kw
 
Ja det er riktig. Det kan jo ikke bli overbelastning. Da skal forankoblet sikring kun beskytte mot kortslutning. Det vil en 32 a fint greie. Hvis man kobler 6 kw elementer i trefase så klarer man seg med 2,5 kvadrat, da strømmen blir ca 15 ampere. De butterfly elementene som trådstarter linket til er jo ikke noen dyppelementer. De er beregnet for fast montering.
 
Ja det er riktig. Det kan jo ikke bli overbelastning. Da skal forankoblet sikring kun beskytte mot kortslutning. Det vil en 32 a fint greie. Hvis man kobler 6 kw elementer i trefase så klarer man seg med 2,5 kvadrat, da strømmen blir ca 15 ampere. De butterfly elementene som trådstarter linket til er jo ikke noen dyppelementer. De er beregnet for fast montering.
4x2,5 gummikabel til elementet da, siden det kan regnes som fast last. Om det skal kobles til skapet med stikk, må vel både stikk og innvendig kabling i skapet tåle 3x32A?

Med tanke på elementene: fast montering f.eks. i ene enden av et rør, innvendig gummikabel og aparatinntak i andre enden?
 
Jo strengt tatt, men nå er jo ingenting av dette hjemmelagede styreskap i henhold til lover og regler uansett. o_Oo_O
 
Det kan du godt si. Tråder som denne ville vel ikke eksistert om vi hadde vært fryktelig opptatt av formalkrav til utdanning på elektriske anlegg. Imidlertid synes jeg at vi burde være opptatt av sikkerhet. Vi ønsker jo alle å komme ifra neste bryggedag med livet i behold..

(Dette er IKKE for å rette noen moralsk pekefinger, (det skulle tatt seg ut) kun for å rettferdiggjøre egne dumme spørsmål i noen andre sin tråd.)
 
Tilbake
Topp