HJELP! Mesking ved 80 grader... (holder på nå)

Ikke spør meg hvordan jeg klarte det, men en sjekk etter 20 min mesking så ser jeg at temp er på +80!! Fikk den rask ned til 65 der den skal være, men kan jeg fortsette, eller er det bare og kaste?

Har (mens jeg skriver) 40 min mesketid igjen av totalt 100min.

80 grader vil denaturere enzymene ganske effektivt. Smak på vørteren om den er søt; om den ikke er det, har du nok ikke enzymer igjen.

Tok en sjekk av OG nå før skylling, den er på 40. Skal være på 70 etter oppskriften  :jaha:

Vil OG bli høyere ved god skylling?

dersom du har endel liter etter første skylling er det jo ikke noe i veien for å la være å skylle slik at du beholder OG på ca 40, eventuelt stopper etter å ha tappet av litt av skyllevannet. du vil få noe høyere OG etter koking grunnet fordamping

Frodejo skrev:
Har ca 30l i karet. Skal jo koke i 90 min. Hvor forsvinner på denne tiden da?

Du bør vel koke såpass at du har ca 8-9% avdamping pr time, så det er vel bare ta fram kalkulatoren..

Edit: Korrigert etter Gahrs korreks :)

Kokte vel litt for lenge. Havnet på 17l og en OG på rett over 60. Fikk gjær og ble satt på badet 22.30 i går. Våknet på morran i dag at det knatret og putret noe ille fra dunken... Hvem vet. Kanskje det blir noe ut av dette. Skal uansett på'n igjen til fredag.

Takker for alle tips :)

Tilbake
Topp