hjelp, skummer ut av gjærlåsen

Hjelp!

Jeg brygget hveteøl igår og fikk alt for lav OG så jeg tilsatte sukker og honnung for å få opp OGen. Da jeg hadde tilsatt alt fikk jeg til slutt opp OGen på 1.040 og tilsatte gjæren 2 stk White labs WLP380. Nå har det stått siden igår og karet er fyllt med hvitt skum som "skytes" ut av gjærlåsen. Gjærlåsen er byttet ut tre ganger nå. Temperaturen er skrudd ned og tempen var 19 grader i rommet da jeg startet gjæringen. Er det noe håp for brygget eller er det bare å begynne på nytt til helgen?

Takker for alle svar:)
 
Vi får håpe på det, må vel også innrømme her at jeg løftet litt på lokket for å slippe ut litt trykk og det er vel ikke så bra? Håper det ikke tok skade av det og det fortsetter å skyte ut så.....
 
WLP300/380/320 - sikkert flere, lager mye skum. Blow off eller større gjæringkarr enn vanlig hjelper for disse. Nå gjærer du litt varmere enn det jeg har villet gjort med WLP380. Legger ved temperatur inne i gjæringskaret grønn kurve. Pitcher på 13.5ºC men lar den gå opp til 17 grader etter 24t og holder den der. Ikke skummer den så mye og det balanserer banansmaken fint (etter min nese dog).
batch35.png
 
Tilbake
Topp