HJELP! Står å skal lage sukkerlake

Hei og hå!

Som alltid så blir vi usikre når vi skal sette igang med noe vi ikke har gjort før.
Denne gangen er det å karbonere med sukkerlake.
Med bruk av beersmith tror vi att vi har regnet oss frem til att vi trenger 118g bordsukker til 18L øl.
Har kokt dette i 1dl vann som nå står til kjøing.

Er dette nokk osv? Syns det virker veldig lite, med tanke på att det skal blande seg jevnt ut i 18L.

Flott med raske svar ;)

Høyrest normalt ut. Om de skal blande sukkerlake med øl i nytt spann, kan de kanskje (for å vere heilt trygge) bruke 2 dl ferdig kokt sukkerlake. Sidan eg ikkje har brukt denne metoden sjølv, er eg usikker på om dette strengt tatt er nødvendig. Lukke til!

Jeg bruker en halvliter vann stortsett. Blader seg veldig godt og har aldri hatt ujevn karbonering. Du trenger heller ikke kjøle ned laken. Du skolder nok noen gjærceller, men i sin helhet har du ikke sjangs å drepe alle.

Høres ut som en grei mengde det, 6.5g per liter.

Hvis dere har et eget tappekar som dere stikker om til for å få det over på flasker, så kan det være lurt å ha sukkerlaken i først og deretter ølen.

Hvis dere ikke har et eget tappekar så kan det være et tips :) Gjæringskar med tappekran og flaskestang, stikk om til denne før tapping over på flasker.

Hvis man ikke har mer enn ett gjæringskar, kan man da bruke en pipette og dosere sukkerlake i hver flaske før man tapper i øl? Vet at det er mer tungvint, men tar jo ikke sååå lang tid heller, skulle jeg tro. Noen som gjør det på denne måten? Jeg har lyst til å prøve med sukkerlake på neste batch selv.

Stein Norem Wisted skrev:
Funker bra det. Kjøp en doseringssprøyte på 60 ml på apoteket for 10.-

Ok, bra. Er det helt vanlig hvit farin dere bruker? Eller har det noen forteller (smak eller annet) å bruke en annen type sukker?

runarstock skrev:
Jeg bruker en halvliter vann stortsett. Blader seg veldig godt og har aldri hatt ujevn karbonering. Du trenger heller ikke kjøle ned laken. Du skolder nok noen gjærceller, men i sin helhet har du ikke sjangs å drepe alle.
Jeg har gjort som dette i mange batcher også, har aldri opplevd ujevn karbonering.
Men har da rørt litt forsiktig.

Siden har jeg gått over på Corneliusfat og co2, men har nok lagd 30 40 batcher med metoden Runar beskriver.

(Redigerte bort feil)

Jeg koker en blanding av sukker og vann som er feks 200gr sukker og vann til et volum på 200ml/2 dl etter koking. Da vet jeg at jeg har 1g/ml, så doserer jeg passende mengde i hver flaske med 60ml sprøyte. Skal det være 6g/l får halvliterflaska 3ml. Enkelt. Slipper også å styre med ekstra omstikkingskar.

Tim skrev:
Senere da jeg begynte å lufte vørteren med luftestein og akvariepumpe, la jeg sukkerlaken i gjærkaret først med luftesteinen. Så tappet jeg vørteren på mens luftesteinen gikk.
Dette har fungert helt uproblematisk uten røring da luftingen skaper god sirkulasjon.

Luftestein og akvariepumpe og sukkerlake ?  Om du tilsetter sukkerlake før du skal begynne og gjære vørteren så har jo det ingen invirkning på karboneringsgraden på flaskene.  Om du mener at du har brukt akvariepumpe og luftestein og tilsatt mye luft i den ferdig gjæra øllen, før du skulle flaske/fate øllen så vil jeg tro du har fått til en del rart. Det vil jo oksygenere produktet på en av de mest effektive måtene som finnes. Og høres egentlig ut som en fryketelig dårlig ide.

Stein Norem Wisted skrev:
Bruker valig hvitt bordsukker, koker 15 minutt, 6 gr/liter i 2 dl vann, opptil 10gr/liter i 4 dl vann alt etter øltype.
Ok, fint.

Knut Inge skrev:
Jeg koker en blanding av sukker og vann som er feks 200gr sukker og vann til et volum på 200ml/2 dl etter koking. Da vet jeg at jeg har 1g/ml, så doserer jeg passende mengde i hver flaske med 60ml sprøyte. Skal det være 6g/l får halvliterflaska 3ml. Enkelt. Slipper også å styre med ekstra omstikkingskar.

Dette kommer jeg til å gjøre også. Sikkert et dumt spørsmål, men.. Du starter med 200gr sukker. Hvor mye vann starter du med før du begynner å koke det inn? Minst mulig regner jeg med, slik at du slipper å koke så lenge.

cyberklad skrev:
Tim skrev:
Senere da jeg begynte å lufte vørteren med luftestein og akvariepumpe, la jeg sukkerlaken i gjærkaret først med luftesteinen. Så tappet jeg vørteren på mens luftesteinen gikk.
Dette har fungert helt uproblematisk uten røring da luftingen skaper god sirkulasjon.

Luftestein og akvariepumpe og sukkerlake ?   Om du tilsetter sukkerlake før du skal begynne og gjære vørteren så har jo det ingen invirkning på karboneringsgraden på flaskene.  Om du mener at du har brukt akvariepumpe og luftestein og tilsatt mye luft i den ferdig gjæra øllen, før du skulle flaske/fate øllen så vil jeg tro du har fått til en del rart. Det vil jo oksygenere produktet på en av de mest effektive måtene som finnes. Og høres egentlig ut som en fryketelig dårlig idé.
Shit der blanda jeg sammen med da jeg starter gjæringa av vørteren!  Ble visst seint i går hehe..
Rettet det nå.

Note to self; ikke skrive innlegg etter for mye smaking av hjemmebrygg.

Mye fine tilbakemeldinger her.

Ser att en skriver att sukkerlaken kokes i 15min, hvorfor er dette nødvendig? Jeg trodde kokingen bare var for att det skal være rent?

Hjelp, kanskje gjort en tabbe:)

Dagen før flasking stakk vi om en Brooklyn Summer Ale med sukkerlake. Har vi da gjort en tabbe siden sukkerlaken var blandet med Vørteren nesten 24 timer før vi flasket? Åpnet en flaske nå og det var for lite kullsyre... Den skal riktignok stå i 2 uker til, men måtte smake:)

Optimalt bør man vel flaske med en gang, men det blir nok karbonert, skal du se. Hvis den skal stå i to uker til, gjetter jeg at du flasket i dag? Da er det ikke merkelig at det ikke er noe kullsyre ennå.  ;)

I følge oppskriften skal den stå i 1 mnd, det er 10-12 dager siden flasking, derfor jeg ble litt bekymret når jeg tjuv-smakte i går...

Tilbake
Topp