Jeg opplevde nettopp dette: Har en slik 25 liters hyttekjele som jeg har satt inn et ekstra varmeelement i, ei slik lang stang på 1500 watt som er plassert ca 5 cm over bunnen av kjelen. Mesker med pose og det bruker å gå bra, men i dag hadde jeg hele sju kg malt i posen... Med det resultat at den ble liggende helt ned på elementet under meskingen, noe jeg oppdaget etterpå. Det var brent hull tvers gjennom posen, og på et ca 5 cm område midt på elementet var det et svart belegg som var så fastbrent at jeg måtte skrape med kniv først og deretter pusse det med stålull ganske lenge for å få det bort.
Meskeposen gikk selvsagt i søpla, og jeg regner med at det blir en god del malt i vørteren som ikke skal bli med over i koken (jeg mesker og koker over to dager, så det bunnfeller til i morgen) men er det noen fare forbundet med å drikke ølet? Jeg tenker på evt. forgiftning av den brente posen, hvor helseskadelig er dette? For ordens skyld smakte jeg en teskje av den ferdige vørteren, men merket ikke antydning til brentsmak på den.