HJELP! Svidd hull i meskeposen. Fortsette eller kaste?

Moi

 
Som tittelen sier. Brukte en koker jeg ikke er kjent med, og det resulterte i svidd meskepose. Vørter smaker OK, men er det noen som har erfaring med dette?
 
Har svidd min i bånn et par ganger, men ikke brent noe hull heldigvis.
Om du ser askebiter i vørteren kan det sette litt smak, men har ikke opplevd at ølet blir ødelagt så lenge resten av meskingen har gått greit.
 
Uklart om det ble hull I posen... Dersom du fikk masse maltskall med I koken er det ikke bra....
 
Stort hull i posen. Fikk malten som ble igjen over i en annen meskepose, og deretter filtrerte jeg hele resten av mesken gjennom denne og over i et annet kar. Kjører på videre og ser hva som skjer. Var uansett bare halvparten av malten til et restebrygg fra en imperial IPA. Meskingen av den andre halvdelen gikk bra, så jeg deler batchen i to og koker/gjærer separat for å være sikker. Takk for svar alle!
 
Jeg opplevde nettopp dette: Har en slik 25 liters hyttekjele som jeg har satt inn et ekstra varmeelement i, ei slik lang stang på 1500 watt som er plassert ca 5 cm over bunnen av kjelen. Mesker med pose og det bruker å gå bra, men i dag hadde jeg hele sju kg malt i posen... Med det resultat at den ble liggende helt ned på elementet under meskingen, noe jeg oppdaget etterpå. Det var brent hull tvers gjennom posen, og på et ca 5 cm område midt på elementet var det et svart belegg som var så fastbrent at jeg måtte skrape med kniv først og deretter pusse det med stålull ganske lenge for å få det bort.

Meskeposen gikk selvsagt i søpla, og jeg regner med at det blir en god del malt i vørteren som ikke skal bli med over i koken (jeg mesker og koker over to dager, så det bunnfeller til i morgen) men er det noen fare forbundet med å drikke ølet? Jeg tenker på evt. forgiftning av den brente posen, hvor helseskadelig er dette? For ordens skyld smakte jeg en teskje av den ferdige vørteren, men merket ikke antydning til brentsmak på den.
 
Faren er en forbedret sangstemme... Alt som var litt brent hjalp ihht minne foreldre når jeg var en liten gutt...
 
Sist redigert:
Gikk strålende med mitt øl ihvertfall. Måtte også frem med stålull i bunnen for å få bort fastbrent pose og malt, men ingen har blitt syke og hele batchen er drukket opp. Bare kjør på du, og så får du heller smake på det når det er ferdig om noe er galt ;)
 
Tilbake
Topp